[W MAGAZYNIE] Segment premium rośnie w siłę

Ubiegły rok jako kolejny można zaliczyć do udanych. Sprzedaż nowych samochodów w Polsce rośnie i trend ten dotyczy również pojazdów klasy premium. Niniejszy raport zawiera podsumowanie 2017 r. oraz prognozę na 2018 r.

Miniony rok zakończył się dla branży motoryzacyjnej w naszym kraju kolejnym sukcesem. Sprzedano 483 195 pojazdów osobowych. Jest to już siódmy rok z rzędu, kiedy odnotowany został w Polsce wzrost liczby rejestracji nowych pojazdów – w 2017 r. wyniósł nieco ponad 16%. Jeszcze lepsze rezultaty odnotowano w sektorze pojazdów premium, których łącznie zarejestrowano ponad 63 tys. szt. Stanowi to blisko 24-proc. wzrost, co świadczy o coraz większym zainteresowaniu klientów autami z tego segmentu.

Analizując sytuację na rynku pojazdów premium kilka lat wstecz, można zobaczyć, że od 2011 r. wciąż rośnie liczba rejestracji. Prawdziwy boom rozpoczął się w 2012 r., kiedy wzrost określony został na 9,27%, a liczba zakupionych nowych pojazdów zwiększyła się z 20,5 tys. (rok 2011) do 22,4 tys. szt. Później było już tylko lepiej. Procentowe wzrosty wynosiły odpowiednio: 9,82%, 30,49%, 20,25%, 32,90% oraz 24,56%. Wyniki te świadczą o dobrej sytuacji finansowej firm oraz klientów indywidualnych. W wielu przypadkach jest to efekt wprowadzania coraz ciekawszych form finansowania pojazdów, dzięki czemu klienci mogą sobie pozwolić na wybór droższego samochodu, nie obciążając znacząco budżetu. Przykładem może być choćby Audi Perfect Lease, gdzie spłacana jest jedynie utrata wartości pojazdu, a nie jego całkowita wartość. Inne marki również mają ciekawe i korzystne formy finansowania.

Rywalizacja wśród marek premium

W segmencie premium walka o miano lidera jest jeszcze bardziej zażarta niż w przypadku pozostałych aut. Na polskim rynku rywalizacja toczy się tak naprawdę między trzema firmami: BMW, Mercedes-Benz oraz Audi. Pierwszej z nich w 2017 r. udało się sprzedać 15 944 szt. Natomiast drugiemu w zestawieniu Mercedesowi do dogonienia niemieckiego konkurenta zabrakło 784 szt. (15 160 szt.). Trzecią lokatę zajęło Audi z wynikiem 13 239 szt. Tuż poza czołową trójką znalazło się umacniające swoją pozycję Volvo (9085 szt.). Kolejne miejsca w zestawieniu przypadły Lexusowi (3976 szt.), MINI (1875 szt.), Porsche (1335 szt.), Land Roverowi (1183 szt.), Infiniti (786 szt.) oraz Jaguarowi (615 szt.).

W zestawieniu prawie nic się nie zmieniło w stosunku do 2016 r. Jedynie Infiniti znacząco poprawiło wynik sprzedaży, przez co wskoczyło przed Jaguara. Analizując dokładniej wyniki rok do roku, można się przekonać, że wspomniane wcześniej Infiniti zanotowało największy wzrost – 45,56%. Liderzy zestawienia również poprawili swoje słupki sprzedaży. BMW odnotowało sprzedaż lepszą o 27,57%, Mercedes-Benz o 31,96%, a Audi o 22,73%. Marką, która również zakończyła miniony rok z ponad 20-proc. wzrostem, jest Land Rover (22,97%). Reszta firm ujętych w tym zestawieniu, jak choćby Volvo, Lexus, MINI czy Porsche, miała wzrosty poniżej wspomnianych 20% (odpowiednio: 17,36%, 15,72%, 19,58% oraz 19,62%).

Kto kupuje auta premium?

Głównymi odbiorcami pojazdów premium w 2017 r. były firmy, z uwzględnieniem działalności gospodarczych. Jeśli porównamy udział tej grupy w zakupach pojazdów z opisywanego segmentu rok do roku, zobaczymy, że wzrósł on o 2%. Obecnie aż 90% tych aut trafia do firm, a tylko 10% zostało kupionych przez klientów indywidualnych.

Jeśli chodzi o analizę marka po marce, okazuje się, że udział ten jest zbliżony do średniej. W 2017 r. w przypadku BMW 92,99% odbiorców stanowią firmy, a 7,01% – klienci indywidualni. Wśród marek premium to właśnie w przypadku koncernu z Monachium udział klientów indywidualnych jest najmniejszy. W odniesieniu do drugiego w zestawieniu Mercedesa rozkład ten wynosi 88,79%/11,21%, a dla Audi –88,44%/11,56%. W segmencie premium w minionym roku najwięcej klientów indywidualnych (w zakresie sprzedaży) miał Lexus – 86,95%/13,05%.

Najczęściej wybierane samochody

Po zestawieniu marek czas na modele. Wśród wielu aut należących do segmentu premium najpopularniejsze okazało się Volvo XC60, które nie miało sobie równych – sprzedano aż 4980 szt. Drugą lokatę w tym zestawieniu zajęło BMW serii 5 z wynikiem 3161 szt. I jest to awans z czwartego miejsca w 2016 r. Podium zamyka BMW serii 3 z rezultatem 2623 szt.

Zaskoczeniem w tym zestawieniu nie jest jednak lider, a zdobywca czwartego miejsca – Mercedes-Benz Klasy E. W 2017 r. sprzedaż tego modelu wzrosła aż o 66%. Pierwszą piątkę zamyka Audi Q5 – drugi najchętniej wybierany SUV na polskim rynku (2143 szt.).

Analizując kolejną piątkę tego zestawienia, warto zwrócić uwagę, że są tam aż trzy SUV-y. Pierwszym z nich jest Mercedes-Benz GLC (bez uwzględnienia modelu Mercedes-Benz GLC Coupé). Firmie ze Stuttgartu udało się sprzedać 2012 szt. tego auta. Kolejnym SUV-em w zestawieniu jest Lexus NX z wynikiem 1942 szt. TOP 10 zamyka BMW X3 wynikiem 1790 szt.

SUV-y rosną w siłę

Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z segmentem premium czy też nie, niesłabnącą popularnością cieszą się auta typu SUV. Jest ich na naszych drogach coraz więcej, co potwierdzają też słupki sprzedaży. W 2017 r. udział SUV-ów klasy premium wynosił 48,9%. Wynika z tego, że praktycznie co drugi sprzedawany pojazd w tej grupie był SUV-em. Najwięcej nabywców wybrało Volvo (4980 szt.). Klienci zakochali się w modelu XC60 i w tym przypadku wzrost sprzedaży wyniósł 55,5%. Drugie miejsce zajęło Audi Q5 (2143 szt.), mimo 20-proc. spadku. Kolejnym SUV-em premium w zestawieniu jest Mercedes-Benz GLC (2012 szt.). W porównaniu rok do roku udział w sprzedaży tego modelu wzrósł o 52,3%. Równie duży wzrost osiągnął Lexus NX (1942 szt., +43,7%). W stawce znalazły się również BMW X3 (1790 szt., +39,6%), Audi Q7 (1653 szt., +27,8%), BMW X5 (1646 szt., 10%) oraz Mercedes GLA (1565 szt., +10,1%).

Królowe limuzyn

W rankingu rejestracji limuzyn nie zaszło zbyt wiele zmian. Cały czas liderem segmentu jest BMW serii 7 z wynikiem 595 szt. Z nieco gorszym rezultatem na drugiej pozycji uplasował się Mercedes-Benz Klasy S. W 2017 r. zarejestrowano 561 szt. tego modelu. TOP 3 zamyka Porsche Panamera (258 szt.). Następnie w zestawieniu znalazły się: Audi A8 (101 szt.) oraz Lexus LS (36 szt.). W TOP 5 należy zwrócić uwagę szczególnie na dwa modele. Pierwszym z nich jest Porsche Panamera, które zanotowało bardzo dobry rok, co potwierdza wzrost sprzedaży na poziomie 189,8% w porównaniu z 2016 r. Jeszcze lepiej wypadł Lexus LS, którego nowa generacja została wprowadzona w minionym roku. W tym przypadku wzrost sprzedaży w stosunku rok do roku wyniósł aż 414,2%.

Dobry początek roku

Początek 2018 r. jest łaskawy dla koncernów motoryzacyjnych. W ciągu pierwszych czterech miesięcy zarejestrowano 23 026 aut z segmentu premium. Można więc zakładać, że większość marek z tego segmentu zanotowała wzrosty sprzedaży w odniesieniu do tego samego okresu sprzed roku. Dobrym przykładem jest choćby Audi ze wzrostem 28,8%. Co ciekawe, na koniec kwietnia to właśnie ta marka jest pierwsza na rynku premium. Dotychczasowy lider, BMW, odnotował jak na razie spadek sprzedaży o 12,9%, przez co spadł w zestawieniu na trzecie miejsce. Mercedes-Benz z kolei utrzymuje drugie miejsce i cały czas poprawia wyniki sprzedaży (+25,9%). Duży plus ma Jaguar – na koniec kwietnia udało się tej marce sprzedać o 101,5% więcej pojazdów.

Obecnie wszystko wskazuje na to, że 2018 r. będzie równie udany dla branży motoryzacyjnej jak poprzednie 7 lat. Tak samo będzie też w segmencie marek premium, które z roku na rok mają coraz większy udział w rynku. Można przypuszczać, że okres wakacji będzie nieco gorszy pod względem sprzedaży aut, ale to koniec roku będzie decydujący w rozgrywce o miano lidera i dopiero wtedy będziemy mogli stwierdzić, o ile faktycznie ten rok jest lepszy od poprzedniego.

Artykuł pierwotnie ukazał się w magazynie VIP Menadżer Floty: Forum Biznesowe, nr 7/8 /2018

Wideo

III Międzynarodowe Targi EkoFlota: Innowacje, Ekologia, Mobilność – podsumowanie
The best of Poznań Motor Show 2018
[Genewa Motors Show 2018] Nissan IMx KURO i Nissan LEAF
The best of Geneva International Motor Show 2018
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności