Ostatnia dekada mocno zmieniła oblicze rynku samochodów dostawczych. Producenci zaczęli konkurować już nie tylko powierzchnią przestrzeni ładunkowej czy też ilością wersji nadwozia, ale również wyposażeniem zwiększającym bezpieczeństwo i komfort pracy kierowcy. Poznajmy najpopularniejsze modele tego segmentu na polskim rynku.
Kiedyś praca za kierownicą dostawczaka wymagała określonych wyrzeczeń, jednak ostatnimi czasy auta te, poza gabarytami, mają coraz więcej wspólnego z klasycznymi samochodami osobowymi i z każdą kolejną generacją widać to jeszcze wyraźniej. Obecnie oferowane pojazdy dostawcze znacząco się zmieniły. Kiedyś były tylko prostym środkiem transportu, który miał za zadanie przewieźć ładunek z punktu A do punktu B. Dzisiaj, oprócz cech użytkowych, na pierwszym miejscu znalazły się wygoda i bezpieczeństwo kierowcy. Coraz częściej też w tego typu pojazdach montowane są nowoczesne systemy multimedialne, które nie tylko ułatwiają i umilają podróż, ale zapewniają stały kontakt z dysponentem lub partnerami biznesowymi, zmieniając kabinę w mobilne biuro.
Jak podaje Centre of Economics and Business Research, w poprzednich latach gospodarki Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii wzbogaciły się o ponad pół miliarda euro właśnie dzięki samochodom użytkowym. W czasach dynamicznego rozwoju branży e-commerce może się wydawać, że dostawczaki niebawem przestaną być potrzebne i odejdą do lamusa. Praktyka jednak pokazuje, że ten segment gospodarki może stanowić jej katalizator, odgrywając kluczową rolę w rozwoju zarówno małych, jak i większych przedsiębiorstw. Samochody dostawcze codziennie dowożą towary do sklepów, służą jako środek transportu ekip remontowych, wspomagają pracę firm kurierskich. Dla każdego przedsiębiorcy wybór odpowiedniego samochodu użytkowego jest nie mniej istotny niż napisanie rzetelnego planu biznesowego. Przyjrzyjmy się więc najpopularniejszym dostawczakom na rynku. Na podstawie danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców obejmujących pierwszy kwartał tego roku Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR opublikował zestawienie 10 najczęściej wybieranych przez klientów modeli segmentu nowych samochodów dostawczych.
1. Renault Master – 1919 (sprzedanych egzemplarzy)
Największy jednobryłowy samochód w gamie francuskiej marki produkowany jest w zakładach firmy Sovab, należącej do Renault, a mieszczącej się w miejscowości Batilly we Francji. Master dostępny jest jako: 4-drzwiowy furgon, 4-drzwiowy kombivan dla 9 osób, 4-drzwiowy minibus dla 16 osób, 4-drzwiowe podwozie z podwójną kabiną oraz 2-drzwiowe podwozie do zabudowy. Stylistycznie pojazd niewiele różni się od swojego brata bliźniaka – Opla Movano. Ma prostą zabudowę, którą wyróżniają przede wszystkim mocno rozciągnięte przednie reflektory. Jedyne różnice pomiędzy nimi widać w przedniej części pojazdu – inne są kształty grilla, który w przypadku Renault podzielony jest na dwie części przez logo producenta. Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa jest znacznie bogatsze w porównaniu z poprzednikiem. W aucie pojawiły się poduszki powietrzne z przodu, zarówno dla kierowcy, jak i pasażera, a także system ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania EBV i układem wspomagania nagłego hamowania. Oprócz tego, jako dodatkowo płatna opcja, oferowany jest system stabilizacji toru jazdy ESP oraz układ kontroli trakcji ASR.
2. Fiat Ducato – 1657
To jeden z tych modeli, które powstały w wyniku współpracy koncernu FCA z grupą PSA – właściciela marek Citroën oraz Peugeot. Ducato trzeciej generacji został zaprojektowany przez Centro Stile Fiat, któremu udało osiągnąć się jeden z niższych współczynników oporu powietrza, wynoszący Cx = 0,31. Razem z nim powstały bliźniacze modele Citroën Jumper i Peugeot Boxer. Ducato dostępne jest w czterech wersjach nadwozia obejmujących: 4-drzwiowy furgon, 4-drzwiowy kombivan, 2-drzwiowe podwozie oraz 4-drzwiowe podwozie z podwójną kabiną. Pojazd może też być dowolnie zabudowany i służyć zarówno do przewozu osób, jak i np. jako samochód-chłodnia. W gamie silników dostępne są trzy jednostki wysokoprężne: 2.2/100 KM, 2.3/120 KM oraz 3.0/160 KM. W ofercie znalazł się także ekologiczny 3-litrowy benzynowy silnik o mocy 136 KM, który może być zasilany sprężonym gazem ziemnym CNG. Jeżeli chodzi o wyposażenie, to w podstawowej wersji dostępna jest tylko poduszka powietrzna kierowcy i system antypoślizgowy ABS z rozdziałem siły hamowania EBD, jednak w ramach opcji można doposażyć auto m.in. w poduszkę powietrzną pasażera, poduszki boczne, system elektronicznej kontroli stabilności toru jazdy ESP, mechaniczne wspomaganie nagłego hamowania oraz system kontroli trakcji ASR.
3. IVECO Daily – 1198
Na polskim rynku auto oferowane jest z silnikami Diesla 2.3/116 i 156 KM oraz 3.0/146, 180 i 205 KM, współpracującymi z 6-stopniową manualną skrzynią biegów lub 8-stopniowym automatem. Dostępny jest także model ze 136-konnym silnikiem 3.0 zasilanym gazem CNG i z manualną przekładnią. Standardowe wyposażenie pojazdu obejmuje m.in. system ESP, fotel kierowcy regulowany w trzech kierunkach, poduszkę powietrzną kierowcy, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, centralny zamek oraz elektrycznie sterowane przednie szyby. Opcjonalnie w wersji Comfort auto można wyposażyć m.in. w manualną klimatyzację i sprężynowany fotel kierowcy, a w wersji Plus – m.in. w górną półkę nad przednią szybą, radio z MP3 oraz światła przeciwmgielne. Z kolei w wersji Top dostępna jest automatyczna klimatyzacja, radio CD z Bluetooth, wyświetlacz Matrix oraz tempomat. Oprócz tego można zamówić pakiety: Off-Road (blokada tylnego mostu, osłona miski olejowej, tylne zawieszenie półeliptyczne z resorem pomocniczym), Transport (hak holowniczy, tachograf cyfrowy), City (ściankę działową z oknem stałym, czujniki cofania oraz trzecie światło stop), Eco (system start&stop, EcoSwitch, opony Eco) oraz Winter (podgrzewana przednia szyba, ogrzewanie postojowe Webasto).
4. Mercedes Sprinter – 957
Wchodząca właśnie do sprzedaży trzecia generacja flagowego modelu Mercedes-Benz Vans to najbardziej zaawansowany technologicznie samochód dostawczy oferowany na rynku. Wyposażony został w systemy wsparcia kierowcy znane z osobowych Mercedesów, takie jak sterowany głosem system multimedialny MBUX. Nowy Sprinter to ponad 1700 kombinacji długości, wysokości i napędów – w tym po raz pierwszy w historii także na przednie koła. Auto oferowane jest w wersjach: Furgon, Tourer, ze skrzynią ładunkową lub podwoziem do zabudowy. Konstrukcja kabiny może być pojedyncza lub podwójna, oferowane są także cztery różne długości nadwozia. Wyposażenie w elementy zapewniające bezpieczeństwo bierne i czynne jest porównywalne z samochodami osobowymi. W standardzie znajduje się poduszka czołowa kierowcy, system antypoślizgowy ABS z układem rozdziału siły hamowania EBD, system stabilizacji toru jazdy ESP, asystent hamowania BAS oraz układy kontroli trakcji ASR i MSR. Jako opcja dostępna jest poduszka pasażera, a także poduszki boczne oraz w przypadku wersji, w których istnieje drugi rząd siedzeń, dodatkowo kurtyny powietrzne. W gamie silnikowej pozostaje ceniona jednostka 3.0 V6 CDI o mocy 190 KM, czyli jedyny 6-cylindrowy silnik w segmencie dużych samochodów dostawczych.
5. Peugeot Boxer – 865
W porównaniu z poprzednikiem nowy Boxer wydłużył się w zależności od wersji od 20 do 50 cm, a jego minimalna ładowność zwiększyła się do 1090 kg. Maksymalna wynosi 1995 kg, a pojemność ładunkowa to aż do 17 m3 dzięki długości wnętrza 4,1 m oraz szerokości 1,87 m. Z kolei tylny próg został obniżony do 53 cm od ziemi i może zostać jeszcze bardziej obniżony – do 46 cm, dzięki zastosowaniu nowoczesnego tylnego zawieszenia samopoziomującego. W gamie silników dostępne są 3 jednostki wysokoprężne, których pojemność wynosi 2,2, 2,3 oraz 3 l. Ich moc to odpowiednio: 100, 120 oraz 160 KM. W ofercie jest także benzynowy silnik o pojemności 3 l i mocy 136 KM, który może być zasilany sprężonym gazem ziemnym CNG. Wyposażenie wersji podstawowej obejmuje m.in. poduszkę powietrzną kierowcy i system ABS z rozdziałem siły hamowania EBD, natomiast jako opcja oferowane są: poduszka powietrzna pasażera, poduszki boczne, system kontroli stabilności toru jazdy ESP, mechaniczne wspomaganie nagłego hamowania oraz system kontroli trakcji ASR. Podobnie jak bliźniacze modele Citroën Jumper i Fiat Ducato Boxer jest produkowany w zakładach firmy Sevel Sud w miejscowości Val di Sangro we Włoszech.
6. Ford Transit – 598
Od lat jednym z najpopularniejszych samochodów dostawczych na polskim rynku jest Transit. Nowa generacja Transita Custom, czyli furgonu, pokazuje, w jakim kierunku będzie się rozwijać gama samochodów dostawczych Forda. Przykładem jest wprowadzenie hybrydowej wersji modelu Plug-in Hybrid (PHEV), która trafi na rynek najprawdopodobniej w 2019 r. Po raz pierwszy w grupie pojazdów użytkowych pojawiają się w nowym modelu takie technologie jak inteligentny ogranicznik prędkości czy system ostrzegania o obiektach w martwym polu (Blind Spot Alert), który współpracuje z systemem ostrzegania o ruchu poprzecznym (Cross Traffic Alert). Transit Custom jest napędzany przez wysokoprężny silnik EcoBlue dostępny w wersjach 105, 130 i 170 KM. Przy tym zużycie paliwa zmniejszyło się nawet o 13%, a moment obrotowy wzrósł o 20%. Do jeszcze bardziej oszczędnych adresowana jest dostępna w serii 300 (z krótkim rozstawem osi) wersja ECOnetic, która wykorzystuje silnik o mocy 105 KM z funkcją Stop&Start, opony o niskim oporze toczenia oraz funkcję kontroli przyspieszania (Ford Acceleration Control) wraz z ogranicznikiem prędkości do 100 km/h. Nowy Transit Custom ma ładowność do 1450 kg i oferowany jest w nadwoziach: van, kombi oraz van z podwójną kabiną.
7. Dacia Dokker Van – 567
Dzięki swoim wymiarom (długość: 4,36 m, szerokość: 1,75 m i wysokość: 1,81 m) Dokker Van może poszczycić się dużą pojemnością ładunkową wynoszącą 3,3 m3 oraz długością załadunku równą 1,9 m. Rumuńskie auto w standardzie zostało wyposażone w szerokie przesuwne drzwi boczne. Drugie drzwi z przeciwnej strony dostępne są w opcji. Natomiast dwuskrzydłowe, asymetryczne drzwi tylne otwierają się pod kątem 90° i mają specjalną blokadę, która uniemożliwia ich zatrzaśnięcie w przypadku podmuchu wiatru. Blokadę można w prosty sposób zwolnić za pomocą klamki umieszczonej na wewnętrznej stronie drzwi i otworzyć je pod kątem 180°. Pojemność ładunkową samochodu można zwiększyć dzięki pomysłowej opcji Dacia Easy Seat. Jest to wielofunkcyjne siedzenie pasażera, które można złożyć do położenia stolika lub ustawić pionowo przy schowku w desce rozdzielczej, uwalniając w ten sposób przestrzeń ładunkową o długości 2,42 m. Siedzenie to można również wyjąć z samochodu, a przestrzeń ładunkowa zwiększa się wówczas do 3,9 m3. Ta ostatnia konfiguracja ułatwia załadunek przedmiotów o długości do 3 m. Maksymalna ładowność Dacii Dokker Van wynosi 750 kg.
8. Peugeot Partner – 567
Wraz z bliźniaczym Citroënem Berlingo model Partner zaliczany jest do prekursorów samochodów osobowo-dostawczych. Obecnie oferowany model dostępny jest w dwóch wersjach długości nadwozia L1: 4,38 m oraz L2: 4,63 m. Wersja L1 zapewnia objętość przestrzeni ładunkowej wynoszącą 3,3 m3 i ładowność 625 lub 850 kg, przy długości przestrzeni ładunkowej 1,80 m. W dłuższej wersji L2 objętość wynosi 3,7 m3, ładowność 750 kg, a długość przestrzeni ładunkowej 2,05 m. W obu odmianach szerokość przestrzeni ładunkowej pomiędzy wnękami kół wynosi 1,23 m, co pozwala na załadunek dwóch europalet (1,20 m × 0,80 m). Dostęp do przestrzeni ładunkowej zapewniają, do wyboru, drzwi boczne przesuwne lub/i drzwi tylne dwuskrzydłowe lub unoszona do góry pokrywa. W kabinie znajdują się schowki o łącznej pojemności 58 l, a fotele Multi-Flex są częściowo rozkładane, co umożliwia przewóz dłuższych przedmiotów.
Do napędu Partnera służy do wyboru jeden z pięciu nowoczesnych silników zgodnych z normą Euro 5 (w tym cztery silniki Diesla). Wprowadzenie do oferty jednostki 1.6 e-HDi z technologią mikrohybrydową (z systemem Stop&Start nowej generacji) pozwoliło Partnerowi uzyskać rekordowo niskie wyniki, jeśli chodzi o emisję CO2.
9. Fiat Doblò – 516
Model Doblò należy do klasy lekkich furgonów w grupie samochodów dostawczych segmentu T. Auto oferowane jest w 7 różnych typach nadwozia: furgon z krótkim i długim rozstawem osi, furgon z wysokim dachem, 5-miejscowe kombi z krótkim i długim rozstawem osi oraz jako platforma do zabudowy z krótkim i długim rozstawem osi. Te ostatnie dwie wersje istotnie obniżają koszty zabudowy pojazdu dla poszczególnych grup zawodowych (chłodnie, skrzynie otwarte lub z plandeką itd.). Przy projektowaniu tego modelu inżynierowie wzięli pod uwagę coraz większe wymagania stawiane pojazdom użytkowym i oprócz pojemności przestrzeni ładunkowej zmianie uległo również wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego. W standardowym wyposażeniu pojazdu znajdują się czołowe poduszki powietrzne przeznaczone dla kierowcy i pasażera, jest również układ ABS z elektronicznym korektorem hamowania EBD. Natomiast za dodatkową opłatą możemy otrzymać poduszki boczne oraz system stabilizacji toru jazdy ESP. Fiat Doblò Cargo powstaje w tym samym miejscu co mniejszy model Fiorino, czyli w Zakładach Tofas w tureckiej miejscowości Bursa.
10. Volkswagen Crafter – 502
Oferta nowego Craftera bazuje na czterech podstawowych modelach, dostępnych w trzech wariantach długości i trzech wersjach wysokości nadwozia. Poza tym niemiecki producent dopuszcza wiele konfiguracji – ich łączna liczba to aż 69 różnych odmian. W wersji Van oraz Kombi auto dostępne jest z nadwoziem o długości 5986, 6836 lub 7391 mm i wysokości 2355, 2590 oraz 2798 mm. Volkswagen przygotował też wersje z pojedynczą lub podwójną kabiną oraz tzw. wersję szkieletową, przygotowaną do zabudów specjalnych. Crafter w wersji z napędem na przednie koła ma przedział ładunkowy o pojemności 18,4 m3, maksymalna wysokość tego przedziału wynosi 2196 mm przy dopuszczalnej masie całkowitej od 3 do 4 t. Maksymalna długość przedziału ładunkowego to z kolei 4855 mm. Jeszcze większe możliwości ma model z napędem na tylne koła. Dopuszczalna masa całkowita wynosi w tym przypadku od 3,5 do 5,5 t. Do napędu dostawczaka Volkswagena służy 2-litrowy turbodiesel TDI, generujący 102, 140 lub 177 (BiTDI) KM. Moc trafia na przednią lub tylną oś lub na wszystkie koła (4Motion) za pomocą 6-biegowej skrzyni ręcznej lub 8-stopniowego automatu.
Artykuł pierwotnie ukazał się w magazynie Menadżer Floty: Forum Biznesowe, nr 4/2018.