[W MAGAZYNIE] Pakuj narty, snowboard i ruszaj na stok!

Narty czy snowboard? To odwieczny dylemat każdej osoby lubiącej sporty zimowe. Niezależenie jednak od preferencji zanim podejmie się decyzje czy wybiera jedną deskę czy dwie, musi wiedzieć jakie są rodzaje sprzętu, aby dobrać właściwy wariant do swoich upodobań i co najważniejsze umiejętności.

Artykuł możesz także przeczytać w interaktywnym wydaniu magazynu Menadżer Floty

Okres zimowy dopiero co się rozpoczął. Już niedługo każdy fan stoków, nart czy snowboardu wyruszy w poszukiwaniach idealnej trasy dla niego. Zanim jednak rzucimy się w wir prędkości i białego szaleństwa, warto zawczasu odkurzyć czekający od ponad pół roku sprzęt i zastanowić się czy oby nie trzeba go wymienić na nieco nowszy i bardziej dopasowany do umiejętności i stylu jazdy.

Narty

Rynek nart przez ostatnie lata znacząco ewoluował. Kiedyś po prostu szyliśmy do sklepu, znając podstawowe zasady, wybieraliśmy długość, kolor popularnie nazywanych desek i w drogę. Teraz nie jest to takie proste. Przez lata na rynku pojawiło się wiele odmian sprzętu narciarskiego, dopasowanego do danego stylu jazdy. Dlatego teraz musimy być pewni czego oczekujemy albo co chcemy osiągnąć.

W ofercie firm produkujących sprzęt możemy znaleźć wiele rodzajów nart. W zależności od ich przeznaczenia możemy wybierać m.in. pomiędzy: Easycarver, Allround czy choćby Allround. Co to jednak oznacza? Już spieszę z wyjaśnieniami.

Easycarver – zacznijmy od postaw. Easycarver jest to sprzęt przeznaczony dla początkujących narciarzy. Konstrukcja nart tego typu wybacza wiele popełnianych na początku błędów, są idealne do stosunkowo szybkiego i łatwego skręcania. Ich podstawową zaletą jest niewątpliwie mała masa oraz przeznaczanie do małych i średnich prędkości.

Allround – dla bardziej wprawionych narciarzy, którzy po prostu chcą uniwersalnego sprzętu idealnym będzie typ Allround. Jest to jeden z najpopularniejszych rodzajów nart. Charakteryzuje się dużą zwrotnością oraz łatwością manewrowania. Przeznaczony jest dla osób jeżdżących po przygotowanych stokach z umiarkowanymi prędkościami.

All Mountain – wraz z umiejętnościami wrastają wymagania. Dlatego na rynku dostępne są narty All Mountain, który należy do bardziej zaawansowany sprzęt. Średnia szerokość narty wynosi >75 mm. Ich przeznaczenie to zarówno jazda po przygotowanych stokach, jak też po głębokim śniegu. Dzięki zwiększonej szerokości mają dobrą wyporność, przez co bardzo dobrze radzą sobie podczas jazdy po nieprzygotowanych stokach. Na wyratrakowanych trasach są natomiast wolniejsze ze względu na swój kształt.

Race – dla zawodowców przeznaczono narty typu Race. Jest to zaawansowany sprzęt przeznaczony do szybkiej i ostrej jazdy po stromych i przygotowanych trasach. Ich cechą jest duża masa, stabilność oraz dobra kontrola toru jazdy, która wymaga dobrej techniki jazdy oraz siły w odróżnieniu od innego typu desek. Rozróżnia się parę rodzajów sprzętu typu Race: slalomowe (do szybkiego slalomu, bardzo zwrotne o ostrych krawędziach dzięki czemu dobrze trzymają się na lodzie) i gigantowe (dłuższe o dużej stabilności i długim skręcie).

Crosscarver –  Nie dla każdego zawodowca typ Race jest odpowiedni. Dlatego nieco mniej „hardcorowy” wariantem jest Crosscarver. Są one twardsze przez co wymagają większego nakładu sił oraz są łatwiejsze w prowadzeniu.

Freeride – dla tak zwanych freeraiderów przeznaczone są szerokie narty (do 120 mm) nadające się przede wszystkim do głębokiego śniegu. Oferowane są też w odmianie z zagiętymi ku górze końcówkami (typ: Twintip Backcountry), dzięki czemu możliwa jest jazda zarówno przodem, jak i tyłem. Ma to znaczenie przy wykonywaniu skoków.

Twintip-Freestyle – krótkie narty przeznaczone przede wszystkim do snowparków i halfpipów. Mają zakrzywione końce ku górze, aby móc jeździć tyłem.

Skitour – sprzęt typowo turystyczny. Jest lekki o dość szerokim kształcie, dzięki czemu nie zapada się w śniegu. W odróżnieniu od innego rodzaju nart, w tym przypadku stosuje się wiązania z ruchomą piętą, co ułatwia podchodzenie.

Damskie –  jak praktycznie w każdej dziedzinie życia liczą się detale. Potwierdzą to zwłaszcza kobiety, które lubią, aby każda rzecz wyglądała wyjątkowo. Specjalnie dla pań przygotowane są specjalne serie z wiązaniami mocowanymi nieco bardziej z przodu, aby ułatwić skręcanie oraz odpowiednimi ozdobami lub specjalnym malowaniem. Damskie odmiany nart są produkowane praktycznie w każdym wymienionym wcześniej rodzaju sprzętu.

Młodzieżowe – podobnie jak w przypadku nart damskich, odmiany młodzieżowe dostępne są w każdym rodzaju. Są one krótsze i lżejsze w odniesieniu do klasycznych nart.

Poza wyborem najbardziej pasującego sprzętu do względem stylu jazdy, musimy pamiętać o paru istotnych kwestiach. Przede wszystkim o odpowiednim doborze długości. Ogólnie im dłuższa narta tym jest stabilniejsza i lepiej utrzymuje tor jazdy, ale przez to jest mniej podatna na skręcanie. Dlatego jeżeli ktoś lubi szybkie ślizgi i częste zmiany kierunku jazdy to powinien wybierać krótszy wariant. Jeżeli natomiast ktoś stawia na komfort, to powinien zdecydować się na nieco dłuższą opcję. Ogólnie dobry dobór stosunku długości nart do wysokości narciarza jest trudny. W związku z tym przy tej decyzji powinien pomóc wykwalifikowany sprzedawca.

Waga Wzrost Długość nart
Grupa A Grupa B Grupa C
10-13 kg <70 cm
14-17 kg 70-80 cm
18-21 kg 80-90 cm
22-25 kg 90-100 cm
26-30 kg 100-110 cm
31-35 kg 110-120 cm
36-41 kg 120-130 cm
42-48 kg <148 cm 130-140 cm
49-57 kg 149-157 cm 140-150 cm 150-160 cm
58-66 kg 158-166 cm 150-160 cm 150 cm 160-170 cm
67-78 kg 167-178 cm 160-170 cm 150-160 cm 170-180 cm
79-94 kg 179-194 cm 170-180 cm 160-170 cm 180-190 cm
>95 kg >195 cm > 180 cm 170-180 cm >190 cm

A – all-mountain, park & powder, racing slalom gigant, junior

B – racing slalom

C – freeride

Źródło: head.com

Drugą kwestią jest szerokość nart. Jest to czynnik wpływający na zwrotność. Wąskie warianty zdecydowanie lepiej sprawdzają się przy szybkiej jeździe. Osoby lubiące jazdy poza trasami powinny zdecydować się na jak najszersze odmiany.

Istotną kwestią jest też taliowanie desek. W tym przypadku sprawa jest trudniejsza, ponieważ narciarz musi odpowiedzieć sobie na pytanie jaki styl jazdy preferuje, po jakich trasach będzie chciał się poruszać oraz jakie skręty lubi? Ogólna zasada mówi, że taliowanie wpływa bezpośrednio na promień skrętu. Dobrym przykładem jest, że im szersza narta w środkowej jej części tym szybciej reaguje ona na krawędziowanie.

Przy jeździe slalomowej istotna jest też twardość poprzeczna. Im narta jest twardsza tym jest mniej podatna na skręcanie, dzięki lepszemu przyleganiu dłuższej części krawędzi do stoku. Twardsze warianty nart przeznaczone są dla narciarzy z lepszymi umiejętnościami i jeżdżącymi szybko, po utwardzonych stokach.

Jeżeli ktoś lubi duże tempo jazdy to powinien mieć też narty z dobry tłumieniem drgań. Wpływa to bezpośrednio na komfort jazdy. Aby tłumienie było jak najlepsze to konieczne jest zastosowanie odpowiednich materiałów przy produkcji sprzętu.

Ostatnią kwestią jest elastyczność. Energia zgromadzona podczas skrętu (energia pochodząca z nacisku) musi zostać oddana. Jeżeli narty mają elastyczne końce to energia jest oddawana w postaci dodatkowej energii kinetycznej. Natomiast jeżeli elastyczne są dzioby to po skręcie szybciej wracają one do naturalnego kształtu i mają lepszy kontakt krawędzi z podłożem, przez co narty się lepiej i spokojniej prowadzą.

To nie koniec dylematów. Po wyborze odpowiedniego rodzaju nart trzeba jeszcze wybrać wiązania. W tym przypadku również jest parę opcji. Najprostszym wytłumaczeniem podziału jest zestawienie wiązań na początkujące, średnio zaawansowane oraz zaawansowane. Ich dobór zależy od umiejętności które posiadamy.

Snowboard

Nie każdy wyznaje zasadę, że dwie nogi dla dwóch nart. Coraz więcej osób postanawia zacząć naukę albo po prostu przerzucić się na snowboard. W tym przypadku wybór jest równie trudny, jak w przypadku nart. Na rynku dostępne jest wiele rodzajów. Przede wszystkim rozróżnia się:

Deski miękkie – które są przeznaczone do freestylu. Posiadają one miękkie wiązania oraz miękkie buty. Przystosowane są do jazdy w snowparkach i na dobrze przygotowanych stokach. Zdecydowanie gorzej radzą sobie poza trasami. Jest to często wybierany rodzaj deski przez początkujących snowboardzistów.

Deski twarde – są natomiast przeznaczone do jady wyczynowej, przeznaczonej do szybkiej jazdy. Posiadają one twarde wiązania oraz twarde buty. Jest to sprzęt dla zawodowych „deskarzy”.

All Mountain – jest to wariant uniwersalny. Tego rodzaju deski dobrze sprawdzają się zarówno w snowparkach, jak i w głębokim puchu. Są polecane zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych snowboardzistów. Mają przesunięty środek ciężkości przez co w łatwy sposób można robić postępy w jeździe. Najdroższe modele desek All Mountain przeznaczone są jednak dla najbardziej doświadczonych deskarzy, którzy potrzebują uniwersalnego sprzętu.

Freeride – tego typu deski przeznaczone są do jazdy poza przygotowanymi trasami oraz do szybkiej jazdy z ostrymi skrętami. Są one sztywniejsze oraz dłuższe dzięki czemu nie zakupują się w śniegu. Deski typu freeride są stabilne i łatwo je kontrolować.

Freestyle – ten rodzaj snowboardu przeznaczony jest przede wszystkim do freestyl’u. Sprawdzają się one w half pipach, na rurkach, boxach oraz przeróżnych akrobacjach w powietrzu.

Halfpipe, big air – Deski przeznaczone do halfpipe oraz skoków big air oraz mniejszych skoczniach. Są one sztywniejsze i dłuższe od desek do freestyl’u. Zapewniają dużą stabilność podczas lądowania oraz najazdu na skocznię.

Jibbing – rodzaj desek przeznaczony jest do slidów po rurach oraz innych przeszkodach. Ten rodzaj snowboardów jest szerszy i krótszy od innych desek do freestyle’u.  Dzięki większej szerokości, zapewniają one łatwiejszy najazd na przeszkodę oraz stabilniejszy slide.

Big mountain – sprzęt przeznaczony dla profesjonalnych snowboardzistów, którzy szukają ekstremalnych wrażeń. Sztywna deska, z dużym promieniem skrętu znakomicie spisuje się przy dużych prędkościach.

Boardercross – deski przeznaczone do jazdy snowcross dla profesjonalnych rajderów. Wymagają perfekcyjnej techniki jazdy. Umożliwiają jazdę zarówno po puchu, jak też po stokach.

Freecarve – tego typu sprzęt przeznaczony jest do relaksacyjnej i dość szybkiej jazdy z ciętymi zakrętami po trasach przygotowanych. Jest to deska idealna dla osób lubiących jeździć na krawędziach.

Race – deski przeznaczone do jazdy zawodowej oraz rekreacyjnej z dużymi prędkościami. Są bardzo wąskie co daje dobrą zmianę krawędzi. Dłuższe deski o większym promieniu skrętu produkowane są do jazdy w slalomie gigancie. Natomiast te o mniejszym promieniu służą do szybkiego slalomu. Trzeba nadmienić, że tego typu snowboard nie nadaje się dla początkujących deskarzy

Jak wybierzemy już odpowiedni rodzaj deski musimy ją dopasować do siebie. Jednym z najważniejszych aspektów jest dobór pod względem wzrostu i wagi. Od tego zależy długość deski. Poniższe tabele to nieco przybliżają.

Kobiety

Wzrost [cm]

 

 

Waga <155 155-160 160-165 165-175 175<
Długość deski Do 40 kg Do 140 Do 142 Do 144 Do 146 148<
40-50 kg 139-143 140-144 143-145 144-147 147-150
50-60 kg 142-145 143-147 145-148 146-150 149-153
60-70 kg 144-147 145-149 147-150 149-152 152-155
70 kg < 146-149 148-150 149-152 150-153 155<

Źródło: snowevents.pl

Mężczyźni

Wzrost [cm]

 

 

Waga <155 155-170 165-180 175-185 180-190 185<
Długość deski Do 40 kg Do 145 Do 150
50-60 kg 145-150 149-154 Do 155 Do 157 Do 158
60-70 kg 149-154 153-156 154-158 156-159 157-160 Do 160
70-80 kg 153-156 155-159 156-160 158-161 160-162 161-164
80-90 kg 155-159 158-161 160-162 160-162 162-164 164-166
90 kg < 158< 160< 161< 162< 164< 166<

Źródło: snowevents.pl

Kolejną kwestią jest szerokość deski. Dobieramy tą wartość w zależności od stopy, tak aby zarówno pięta, jak i palce nie wykraczały za bardzo za snowboard. Trzeba też zwrócić uwagę na jakość i rodzaj wykorzystywanych surowców do produkcji deski.

W przypadku wiązań do snowboardu, rozróżnia się przede wszystkim dwa rodzaje. Pierwszym z nich są wiązania oparte na tradycyjnych paskach i pompkach. Drugim natomiast są wiązania z systemem szybkiego zapinania i wypinania. W tym drugim przypadku można wyróżnić system Fastec oraz system wiązania FLOW. Inne rozwiązania są mniej popularne.

Przewożenie sprzętu narciarskiego

Choć może wydawać się to błahostką to przewożenie sprzętu narciarskiego jest bardziej skomplikowane niż nam się wydaje. Większość osób po prostu otwiera bagażnik pakuje sprzęt i rusza w drogę. Problem polega na tym, że jest to niebezpieczne i w niektórych krajach Europy zakazane. Wszystko za sprawą ostrych krawędzi i dużej elastyczności sprzętu narciarskiego. W momencie kolizji np. narty zachowują się jak wystrzelona z procy żyletka, która przetnie dosłownie wszystko. Dlatego warto zawczasu zastanowić się czy oby na pewno poza sprzętem narciarskim jesteśmy przygotowani do sezonu.

Na rynku jest wiele firm oferujących systemy przewozu sprzętu zimowego. Wśród nich możemy choćby wybrać popularnie nazywaną „trumnę” na dach. Jest to nic innego jak zamknięty bagażnik dachowy, który w zależności od rozmiarów może pomieści od dwóch do sześciu par nart i jeszcze zostanie trochę miejsca na inne rzeczy.

Inną alternatywą są przyssawki do dachu na dwie lub trzy pary nart/snowboardu. Jest to uniwersalne rozważanie, które pasuje do każdego typu pojazdu i przede wszystkim nie zajmuje za dużo miejsca. Są też uchwyty mocowane do poprzeczek dachowych. Wtedy w zależności od potrzeb przeznaczone są one do nart albo snowboardu.

Niezależnie który wariant wybierzemy to jest to bezpieczniejszy sposób przewożenia sprzętu narciarskiego niż w kabinie pasażerskiej.

Zakup sprzętu narciarskiego i snowboardowego to trudna sprawa. Jest wiele czynników które musimy przeanalizować, aby być zadowolonym z zakupu. To też bezpośrednio wpływa na cenę, którą przyjdzie nam zapłacić za dokonane wybory. Jednak jak już dokona się odpowiedniej decyzji i w bezpieczny sposób przewiezie sprzęt, to pierwsze ślizgi na stoku wynagrodzą każdą minutę spędzoną w sklepie. Nie ma chyba lepszego uczucia niż zjazd z przygotowanego stoku, gdzie człowiek pozostaje jedynie sam ze sobą i myślami o chwilowej wolności i radości ze zdobytych przez lata umiejętności.

Maciej Gis

Źródło: Menadżer Floty
fot. Thule

Artykuł ukazał się pierwotnie w magazynie Menadżer Floty (wyd. VIP 12/2017)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *