[W MAGAZYNIE] Audi Q3 Sportback – Kompaktowy SUV w stylu coupé

To auto łączy estetykę modeli coupé z funkcjonalnością SUV-a. Wygląda podobnie do siostrzanej Q-trójki, jednak jest od niej nieco większe, ma mocniej zarysowane błotniki i bardziej dynamiczny design. Czym jeszcze się różni?

Tekst: Tomasz Szmandra

Już na pierwszy rzut oka widać, że model ten należy do rodziny Q marki Audi – świadczy o tym duża, ośmiokątna osłona chłodnicy Singleframe, która jest charakterystycznym elementem tych aut. Czarną trójwymiarową kratownicę otacza srebrna rama, co nadaje sportowy charakter, podobnie jak trapezowate wloty powietrza, połączone wąskim spojlerem u dołu zderzaka. Najbardziej charakterystycznym elementem Sportbacka w zestawieniu z modelem Q3 jest mocno opadająca linia dachu, która sprawia, że wydaje się on znacznie dłuższy, ale rzeczywista różnica to tylko 16 mm. Ponadto jest o 6 mm węższy i aż o 29 mm niższy w porównaniu z pierwowzorem. Podstawowa pojemność bagażnika pozostała bez zmian – 530 l (do wysokości rolety). Niżej poprowadzony dach wpłynął natomiast na maksymalną przestrzeń bagażową, przy złożonych oparciach tylnych siedzeń i załadunku pod sufit. Do dyspozycji mamy wówczas 1400 l, czyli w porównaniu z Q3 tracimy 125 l. Sportback dostępny jest w 12 kolorach nadwozia, w tym nowym kolorze – srebrnym Tau. Standardowo posiada 17-calowe felgi aluminiowe, a opcjonalnie może zostać wyposażony w obręcze o średnicy do 20 cali.

Znajome wnętrze

Kabina jest w zasadzie taka sama jak w standardowej Q3 – elegancka, przestronna, wykończona z materiałów doskonałej jakości i dość dobrze wyciszona – jak na markę premium przystało. Przednie fotele zapewniają komfort podróżowania, z tyłu pasażerowie również nie powinni narzekać, chociaż osobom o wzroście powyżej 180 cm może brakować miejsca nad głowami ze względu na obniżoną linię dachu. To powoduje też, że widoczność do tyłu jest niestety słaba, ale coś za coś. Standardowo tylną kanapę można przesuwać o 13 cm w przód lub w tył, oparcie dzieli się na trzy części w stosunku 40:20:40 i ma ona siedem stopni pochylenia. Mamy tu możliwość wyboru jednego z 30 kolorów oświetlenia wnętrza, a także ekran klimatyzacji nachylony lekko w stronę kierowcy, wyświetlacz systemu MMI plus o przekątnej 10,25 cala oraz, za dodatkową opłatą, Audi Virtual Cockpit plus z trzema różnymi układami zegarów. W opcji dostępna jest również nawigacja i sterowanie głosowe Amazon Alexa. Natomiast interfejs smartfona łączy się z urządzeniami z systemem Apple i Android. Warto też wspomnieć o opcjonalnym wysokiej klasy nagłośnieniu Bang & Olufsen Premium Sound System z trójwymiarowym, wirtualnym dźwiękiem, które z pewnością umili podróżowanie.

Bogata gama silników

W kwestii silników klient ma do wyboru zarówno jednostki benzynowe, jak i wysokoprężne w poniższych konfiguracjach:

35 TFSI: 1.5 TFSI o mocy 150 KM z 6-biegową manualną skrzynią.

35 TFSI z automatyczną 7-biegową skrzynią S-tronic: 1.5 TFSI o mocy 150 KM (mild hybrid).

40 TFSI quattro z automatyczną 7-biegową skrzynią S-tronic: silnik 2.0 TFSI o mocy 190 KM.

45 TFSI quattro z automatyczną 7-biegową skrzynią S-tronic: 2.0 TFSI o mocy 230 KM.

35 TDI z automatyczną 7-biegową skrzynią S-tronic: silnik 2.0 TDI o mocy 150 KM.

40 TDI quattro z automatyczną 7-biegową skrzynią S-tronic: silnik 2.0 TDI o mocy 190 KM.

Oprócz tego auto zostało wyposażone m.in. w sportowe zawieszenie i progresywny układ kierowniczy. Dzięki Audi drive select kierowca może wybrać jeden z trzech trybów jazdy: comfort, auto i dynamic. Dostępne jest również zawieszenie z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia i asystent zjazdu ze wzniesienia. Jeśli chodzi o wrażenia z jazdy, to trzeba przyznać, że niemiecki SUV oferuje bardzo dobre właściwości jezdne, jest stabilny, prowadzi się pewnie i precyzyjnie pokonuje zakręty, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że jest to samochód z podwyższonym nadwoziem. Może się też podobać jego sportowy charakter, komfortowe zawieszenie oraz jakość wykonania.

Systemy bezpieczeństwa

SUV z Ingolstadt wyposażony został w wiele nowoczesnych systemów, których zadaniem jest dbanie o bezpieczeństwo, a także zwiększenie komfortu podróżowania. Jednym z podstawowych jest system ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense front. Ponadto dostępne są m.in.: adaptacyjny asystent jazdy, kamery 360°, asystent parkowania wraz z asystentem ruchu przecinającego tor jazdy z tyłu i aktywny asystent parkowania w oparciu o obrazy pozyskiwane z kamery, system rozpoznawania znaków drogowych. Do wyboru są też trzy wersje oświetlenia (światła LED są w standardzie), w tym reflektory diodowe Matrix z adaptacyjnymi światłami drogowymi, doświetlaniem zakrętów oraz dynamicznymi kierunkowskazami.

Ceny Audi Q3 Sportback rozpoczynają się od 139 900 zł za wersję 35 TFSI z 6-biegowym manualem. Za tę samą wersję z przekładnią automatyczną S-tronic trzeba zapłacić od 153 900 zł. Model 40 TFSI quattro S-tronic to wydatek minimum 173 900 zł, a 45 TFSI quattro S-tronic – 190 500 zł. Natomiast jeśli wybierzemy odmianę z silnikiem wysokoprężnym, musimy się liczyć z wydatkiem: 172 500 zł za jednostkę 35 TDI S-tronic oraz 185 700 zł za 40 TDI quattro S-tronic.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *