Volkswagen Golf Variant w naszym teście – komfort i wyposażenie

Golf Variant, choć z zewnątrz bardzo podobny do poprzednika, w procesie ewolucji nabył wiele nowoczesnych rozwiązań, w tym systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, których często nie mają nawet modele z wyższych segmentów.

Zmiany w stylistyce nadwozia Volkswagena Golfa Varinta 8. generacji można określić jako ewolucyjne, natomiast w środku, porównując z poprzednikiem, zaszła rewolucja. Niemal wszystkimi funkcjami i ustawieniami zarządza się tu za pomocą dotykowego ekranu systemu multimedialnego (8,25 cala). Przy pierwszym kontakcie z tym modelem możemy się poczuć nieco zagubieni w natłoku ikonek bogatego menu, jednak wszystko jest bardzo czytelne i intuicyjne, dzięki czemu nawet osoby podchodzące do takich rozwiązań z rezerwą bez problemu się przyzwyczają, a może nawet je polubią.

Elementy kokpitu otaczają kierowcę delikatnym łukiem. Po lewej stronie znajduje się panel sterowania światłami (umieszczony na wysokości wzroku kierowcy), centralna część to Digital Cockpit Pro (czyli nowa odsłona Active Info Display, znanego z poprzedniej generacji auta), a w prawej części mamy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego. Pod nim producent umieścił wirtualne przyciski, służące m.in. do regulacji głośności czy sterowania klimatyzacją. Na panelu między fotelami znajdują się przyciski: elektrycznego hamulca ręcznego, włącznik funkcji Auto Hold, dźwignia zmiany biegów (niewielki przełącznik), włącznik trybu parkingowego oraz przycisk do uruchamiania silnika. Są też dwa porty USB-C. Biorąc pod uwagę fakt, że to kompaktowy Volkswagen, jakość wykończenia wnętrza jest całkiem dobra. Całość utrzymano w kolorystyce czarno-szarej. Spasowanie poszczególnych elementów nie budzi zastrzeżeń, jednak naszym zdaniem w kabinie za dużo jest lakieru fortepianowego – materiału wykończeniowego, który na pewno nie jest zbyt praktyczny i chyba już niewiele osób uważa go za elegancki.

Wersje wyposażenia Golfa 8. generacji skonfigurowane zostały inaczej niż dotychczas. Wcześniejsze odmiany Trendline, Comfortline i Highline przeszły do historii, a aktualnie dostępne są wersje: Life, Style, a także sportowa – R-Line.

Wsparcie kierowcy

Nasz egzemplarz testowy (z silnikiem 2.0 TDI/115 KM) w podstawowej wersji wyposażenia Life oferuje sporo funkcjonalnych rozwiązań, m.in.: diodowe reflektory i tylne lampy, system Keyless Start, cyfrowy zestaw wskaźników, dostęp do usług mobilnych oraz funkcji We Connect i We Connect Plus, wielofunkcyjną kierownicę, system Lane Assist, utrzymujący auto na pasie ruchu czy monitorujący przestrzeń przed autem system Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście oraz prewencyjnej ochrony pieszych. Samochód osadzony został na 17-calowych felgach ze stopu metali lekkich Ventura (opcja za 2 690 zł). Z listy wyposażenia dodatkowego mieliśmy również m.in.: kolor srebrny metalik Reflex (2 500 zł), kamerę cofania (1330 zł), system bezkluczykowy Keyless Access (1830 zł) oraz pakiety Zimowy Plus (4 820 zł) i IQ. Light Reflektory LED Matrix (8 050 zł), znacząco zwiększający komfort podróżowania po zmroku.

Golf to pierwszy samochód koncernu Volkswagen, który wyposażono w standardowy system Car2X, umożliwiający wymianę informacji między samochodami i urządzeniami infrastruktury drogowej, znajdującymi się w odległości do 800 m. Wymiana następuje w ciągu kilku milisekund, a dzięki jednolitemu standardowi Car2X może się odbywać również między modelami różnych marek. Dzięki temu kierowca otrzymuje m.in. ostrzeżenia o lokalnych utrudnieniach w ruchu. Ponadto Golfa Varianta możemy wyposażyć w wiele opcjonalnych rozwiązań, takich jak: Travel Assist – system umożliwiający półautomatyczną jazdę niemal w pełnym zakresie prędkości czy Innovision Cockpit, pozwalający na personalizację ustawień systemu infotainment.

Funkcjonalne rozwiązania

W przypadku odmiany nadwozia kombi jedną z ważniejszych kwestii przy wyborze auta jest funkcjonalność. Wersja Variant (czyli kombi) pod tym względem należy do czołówki segmentu kompaktów. Wymiary tego modelu to: 4633 mm długości, 1789 mm szerokości, 1498 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2669 mm. W porównaniu z poprzednikiem Golf Variant oferuje więc nieco więcej przestrzeni w kabinie – nie powinno jej brakować zarówno z przodu, jak i z tyłu. Pasażerowie tylnej kanapy mają teraz m.in. więcej przestrzeni na nogi. Znajdziemy tu też sporo schowków i półek na drobiazgi. Obecna wersja Varianta ma również większy bagażnik – jego standardowa pojemność wynosi 611 l (jeden z najlepszych wyników wśród kompaktowych kombi), a po złożeniu oparć tylnych siedzeń zwiększa się do 1642 l. Przedział bagażowy wyposażony został w praktyczne haczyki na torby, uchwyty do mocowania taśm zabezpieczających przewożony bagaż przed przesuwaniem oraz w oświetlenie. Jest także dźwignia pozwalająca szybko złożyć dzielone oparcie tylnej kanapy.

Komfort podróżowania

Przednie fotele są wygodne nawet na długich trasach. 3-strefowy Climatronic pozwala ustawić optymalną temperaturę zarówno dla kierowcy oraz pasażera z przodu, jak i osób podróżujących z tyłu. Jazdę nocą uprzyjemnia oświetlenie ambientowe (10 kolorów). 115-konny silnik Diesla nawet podczas dynamicznej jazdy nie jest przesadnie głośny, a do tego wnętrze zostało dobrze wyciszone. Układ kierowniczy precyzyjnie przenosi ruchy kierownicą na koła. Samochód prowadzi się pewnie, stabilnie i jest przewidywalny również na krętych drogach. Układ jezdny wciąż opiera się na kolumnach McPhersona z przodu i belce skrętnej (w modelach o mocach do 150 KM) lub systemie wielowahaczowym z tyłu. Standardowo Golf wyposażony jest w XDS (elektroniczna szpera), poprawiający trakcję, natomiast opcjonalnie można dokupić adaptacyjne amortyzatory DCC, dzięki którym tłumienie nierówności będzie znacznie lepsze. Uzyskamy wówczas balans między pewnością prowadzenia a komfortem.

Opisywany model powinny docenić osoby poszukujące samochodu rodzinnego, ale to także dobra propozycja dla przedsiębiorców posiadających floty, którzy potrzebują funkcjonalnego auta kompaktowego, oferującego sporo przestrzeni, komfort i bezpieczeństwo.

Jolanta Stypułkowska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.