[TEST] Volkswagen Touareg – Flagowy SUV z Wolfsburga

Nazwa tego modelu pochodzi od ludu berberyjskiego, zamieszkującego Saharę – Tuaregów. Jest to duży, elegancki, a jednocześnie dynamiczny SUV marki z Wolfsburga, obecny na rynku od 2002 r. W naszym teście redakcyjnym mieliśmy okazję przekonać się, jak jeździ najnowsza, trzecia już generacja tego modelu.

Tekst i zdjęcia: Jolanta Stypułkowska

Touareg należy do klasy średniej wyższej. Zbudowany został na płycie podłogowej MLB, takiej samej jak na przykład Porsche Cayenne III czy Audi Q8. Aż 48% konstrukcji samochodu wykonano z aluminium. Warto też wspomnieć, że to pierwszy Touareg, który nie jest oferowany w USA – tam rolę flagowego SUV-a przejął model Atlas. Patrząc na ten samochód z zewnątrz, uwagę zwraca duża atrapa chłodnicy, z którą kontrastują dość wąskie klosze reflektorów. Tył nadwozia przypomina coupe, o czym świadczy pochylona tylna szyba, nad którą znajduje się spory spoiler, będący jednocześnie przedłużeniem dachu. Do naszego testu redakcyjnego trafił egzemplarz z opcjonalnym pakietem R-Line, dzięki któremu Touareg zyskał bardziej sportowy wygląd. Dla tej wersji charakterystyczny jest wyrazisty przedni zderzak R-Line ze światłami w kształcie litery C oraz logo R-Line na osłonie chłodnicy, listwy na drzwiach w stylistyce R-Line, nakładki poszerzające nadkola w kolorze nadwozia, czarny, błyszczący dyfuzor i chromowane końcówki rur wydechowych. Charakterystyczny wygląd podkreślają także czarne obręcze kół.

Luksus, przestrzeń i komfort

We wnętrzu nowego Touarega panuje nowoczesność, komfort i dobra jakość. Fotele są bardzo wygodne, z funkcją masażu (do wyboru jest kilka wariantów), a spasowanie materiałów we wnętrzu nie budzi zastrzeżeń. Jest tu wystarczająca ilość miejsca zarówno z przodu, jak i dla pasażerów na tylnych siedzeniach. Wielofunkcyjna kierownica z logo R-Line obszyta jest skórą i ogrzewana, a elementy dekoracyjne wykonano z aluminium Silver Wave.

Kierowca ma przed oczami 12-calowy cyfrowy zestaw wskaźników Digital Cockpit, na którym są prezentowane najważniejsze parametry dotyczące jazdy. Jednak największe wrażenie robi główny wyświetlacz Discover Premium, znajdujący się na środku kokpitu, o przekątnej aż 15 cali. Wraz z Digital Cockpit stanowią system, który Volkswagen nazwał Innovision. To cyfrowy system operacyjny, informacyjny, komunikacyjny i rozrywkowy, który w zasadzie nie potrzebuje konwencjonalnych przycisków ani przełączników (zapewnia integrację smartfona użytkownika), dlatego jest ich bardzo mało. Tradycyjnie jest też możliwość sterowania gestami. Jest tu również wyświetlacz Head-up oraz panoramiczny, rozsuwany dach. Atmosferę we wnętrzu można zbudować według własnego uznania za pomocą światła – w opcji dostępnych jest 30 kolorów oświetlania.

Testowanego przez naszą redakcję Touarega wyposażono w silnik V6 3.0 TDI o mocy 286 KM i maksymalnym momencie obrotowym 600 NM, połączony z 8-biegowym automatem oraz napędem na cztery koła 4Motion Active Control. Auto od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,1 s i osiąga prędkość maksymalną 235 km/h. Według danych producenta zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 6,9 l/100 km, jednak w naszym było to nieco więcej – 7,3 l l/100 km.

Samochód ten mimo dużej masy i imponujących gabarytów prowadzi się precyzyjnie m.in. dzięki opcjonalnej skrętnej tylnej osi. Podróż jest naprawdę komfortowa – pneumatyczne zawieszenie dobrze tłumi wszelkie nierówności nawierzchni, ale jednocześnie nie pozwala, aby nadwozie nadmiernie się wychlało. Dzięki temu auto precyzyjnie pokonuje zakręty i można nim jeździć szybko, ale sportowego zacięcia nie ma. Przyczynia się do tego m.in. skrzynia biegów, która reaguje z lekkim opóźnieniem na polecenia kierowcy. We wnętrzu jest cicho nawet podczas jazdy autostradą. Szumy powietrza tłumią dźwiękoszczelne szyby.

Systemy wspomagające kierowcę

Nowy Touareg otrzymał największą gamę systemów bezpieczeństwa, a także poprawiających prowadzenie i komfort ze wszystkich modeli Volkswagena. Egzemplarz testowy wyposażony był m.in. w proaktywny tempomat ACC działający do 250 km/h, analizujący dane z nawigacji, z automatyczną regulacją odległości i stop & go, 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z możliwością regulacji wysokości i napięcia dla systemu ochrony pasażerów Pre-Crash 360°, asystenta jazdy przez skrzyżowanie, jazdy w korkach, utrzymywania pasa ruchu, zmiany pasa ruchu, wyjazdu z parkingu. Jeśli chodzi o systemy mające pomagać kierowcy, to producent mógłby pomyśleć o dopracowaniu asystenta utrzymania pasa ruchu, ponieważ działa nieco nadgorliwie. Podobnie jest z czujnikiem martwego pola: podczas zmiany pasa przy dużym natężeniu ruchu potrafi lekko odbić kierownicę, gdy uzna, że zajeżdżamy drogę pojazdowi obok, a w rzeczywistości możemy bezpieczne wykonać manewr.

Jednym z najciekawszych opcjonalnych elementów wyposażenia jest układ Night Vision monitorujący przestrzeń przed samochodem w warunkach ograniczonej widoczności. Przy pomocy kamery termowizyjnej wykrywa on żywe obiekty i oznacza je zarówno na ekranie zastępującym wskaźniki, jak i na wyświetlaczu HUD. Obiekty sygnalizowane są pomarańczowym kolorem, a kiedy jest ryzyko wtargnięcia na jezdnię – czerwonym. Wtedy działa dodatkowo sygnał dźwiękowy oraz mrugnięcie reflektorami. Kolejną ciekawą nowością w tym modelu są matrycowe przednie reflektory, składające się ze 128 diod każdy (IQ.Light). Potrafią one płynnie regulować kształt snopu światła – podczas jazdy nocą cały czas włączone są światła drogowe, ale system wygasza odpowiednie diody tak, aby obiekty w zasięgu reflektorów (samochody i ludzie) nie były oślepiane. Światła są na tyle precyzyjne, że mogą na przykład zmniejszać odbicia od znaków drogowych, wygaszając odpowiednie diody.

Podsumowanie

Ceny Touarega, którego testowaliśmy, z silnikiem 3.0 V6 TDI, 4Motion, 286 KM, rozpoczynają się od 274 090 zł. Jednak za bogato wyposażony egzemplarz testowy trzeba zapłacić przeszło 460 tys. zł. W ofercie są jeszcze 2 warianty tego modelu: 3.0 V6 TDI, 231 KM, którego ceny rozpoczynają się od 256 290 zł oraz 4.0 V8 TDI, 422 KM, który w podstawie kosztuje 408 390 zł.

Touareg jest największym, najbardziej komfortowym i reprezentacyjnym modelem Volkswagena, w którym wykorzystano najbardziej zaawansowane technologie. Jego zewnętrzna stylistyka jest raczej stonowana, ale jednocześnie elegancka. Auto zapewnia wygodną i bezpieczną podróż w każdych warunkach oraz dobrze się prowadzi. Mimo, że sportowa jazda nie jest jego żywiołem, to do osiągów nie mamy zastrzeżeń. Reasumując, jest to samochód stworzony po to, aby zarówno kierowca, jak i pasażerowie mogli cieszyć się komfortem, przestrzenią, bezpieczeństwem i spokojem, pokonując nawet bardzo długie trasy.

Galeria