[TEST] Volkswagen Polo – zwinny mieszczanin

Polo to jeden z bardziej znanych i lubianych modeli Volkswagena. Obecna, szósta już generacja urosła i zbliżyła się wymiarami do segmentu kompaktów. Nasza redakcja miała okazję testować ten model z 3-cylindrowym, turbodoładowanym silnikiem 1.0 o mocy 115 KM, zestawionym z 7-biegową przekładnią automatyczną DSG.

Tekst i zdjęcia: Jolanta Stypułkowska

Volkswagen Polo ma już długą historię – produkowany jest od 1975 r. Obecna generacja zbudowana została na nowej płycie podłogowej MQB A0, takiej samej jak np. SEAT Ibiza V. Pozwoliło to na poszerzenie i wydłużenie auta, przy jednoczesnym zmniejszeniu jego wysokości. W porównaniu do poprzednika nowe Polo jest dłuższe o 8,1 cm, szersze o 6,9 cm oraz o 7 mm niższe i ma o 9,2 cm większy rozstaw osi. Stylistyka pojazdu bardzo przypomina poprzednią generację. Najwięcej zmian widać z przodu – nowe reflektory, które mogą być w technologii LED przeprojektowane zderzaki oraz ostrzejsze i mocniej zaakcentowane linie nadwozia. Dzięki temu auto nabrało charakteru i stało się nieco bardziej zadziorne, szczególnie w ciekawym kolorze pomarańczowym Energetic.

Przestronne wnętrze

Wnętrze zgodne jest z najnowszymi standardami niemieckiego koncernu i ogólnie robi dobre wrażenie – górna część deski rozdzielczej jest miękka, ale już jej dolną część i drzwi wykonano z twardego plastiku. Jednak mimo to poziomem wykończenia Polo wyróżnia się w swojej klasie i wszystko jest tu dobrze spasowane. W kabinie przestrzeni nie brakuje – z przodu jest wygodnie, ale na tylnej kanapie też wystarczy miejsca nawet dla wysokich osób – również nad głową, ponieważ linia dachu opada nieznacznie. Fotele są wygodne, choć mają niewielkie podparcie boczne i na dłuższe trasy mogą być trochę za miękkie. Dobrze, że projektanci pozostawili panel z przyciskami oraz pokrętłami do obsługi nawiewu i klimatyzacji, bo teraz w modzie jest ich przenoszenie do menu systemów pokładowych. Szkoda tylko, że zabrakło uchwytów w podsufitce, które mogłyby pełnić również funkcję wieszaka. Znany z T-Roca system multimedialny i wirtualne zegary dobrze wyglądają i działają bez zarzutu. Kokpit jest ergonomiczny, prosty i nowoczesny, 8-calowy ekran dotykowy łatwo się obsługuje, a wielofunkcyjna kierownica dobrze leży w dłoniach. Bagażnik nie jest zbyt duży – pomieści 351 l, ale w porównaniu z poprzednikiem mamy do dyspozycji 71 l więcej. Po złożeniu oparć tylnych siedzeń otrzymujemy 1125 l.

Technologia i wyposażenie

Polo wyposażone zostało także w zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Już w standardzie posiada asystenta podjazdu i siły hamowania, system kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy, kontrolę spadku ciśnienia w oponach i Front Assist – przeciwuderzeniowy system awaryjnego hamowania w przypadku wykrycia przeszkody przed samochodem. Standardem jest też limiter prędkości. Ponadto podstawowe wyposażenie Start obejmuje automatyczne światła i system Composition Colour, w skład którego wchodzą: 6,5-calowy ekran dotykowy, radio i czytnik kart SD. W testowej wersji Highline mieliśmy do dyspozycji multimedialny zestaw Composition Media, obsługiwany za pośrednictwem 8-calowego, kolorowego ekranu dotykowego z czujnikiem zbliżeniowym, czytnikiem CD, USB, gniazdem AUX oraz Bluetooth. Były także: system monitorowania zmęczenia kierowcy i oświetlenie przestrzeni wokół nóg osób siedzących z przodu. Opcjonalnie (od wersji Comfortline) można dokupić system nagłośnienia Beats Audio, wyposażony w 8-kanałowy wzmacniacz i subwoofer.

Wrażenia z jazdy

Nasz egzemplarz testowy wyposażony był w podstawową jednostkę napędową w najmocniejszej odmianie z turbodoładowaniem o mocy 115 KM, zestawioną z automatyczną 7-biegową skrzynią DSG. Polo waży 1115 kg, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 9,5 s. W trasie i w średnim zakresie obrotów silnik wykazuj dużą elastyczność i nawet przy obciążeniu nie traci dynamiki. Natomiast w mieście odczuwalna jest nieco spóźniona reakcja na gaz np. podczas ruszania spod świateł. Ten model jest bardzo dobrze wyciszony – jadąc autostradą z maksymalną dozwoloną prędkością, można swobodnie rozmawiać czy słuchać muzyki. Zawieszenie opracowane zostało pod kątem komfortu jazdy i dobrze tłumi nierówności, choć przy dużych nierównościach poprzecznych może trochę zatrząść. Układ kierowniczy działa lekko i precyzyjnie, a przy szybkim pokonywaniu zakrętów auto dobrze się trzyma. Ma co prawda tendencje do podsterowności, ale nawet przy małej utracie przyczepności reaguje seryjny system kontroli trakcji. Ogólnie Polo prowadzi się lekko i przyjemnie. Układ hamulcowy reaguje szybko i jest skuteczny.

Silniki poddane downsizingowi mają do siebie to, że spalanie w dużym stopniu zależy od stylu jazdy kierowcy. Tak też jest i w tym przypadku. Najmniejsze średnie spalanie uzyskane w trasie, przy prędkości do 100 km/h – 3,9 l/100 km, na autostradzie jest to około 6,5 l/100 km, a w miejskich korkach przekracza 7 l/100 km.

Czy warto?

Cennik Polo rozpoczyna się od 58 590 zł za odmianę benzynową 1.0, 80 KM z 5-biegową skrzynią manualną, w wersji wyposażenia Trendline. Topowa wersja GTI kosztuje 96 790 i występuje wyłącznie z silnikiem 2.0 TSI 200 KM i 6-biegową skrzynią DSG. Można też wybrać ten model z silnikiem wysokoprężnym 1.6 TDI o mocy 95 KM i 5-biegowym manualem. Testowana przez nas 115-konna odmiana silnika 1.0 TSI z automatyczną przekładnią DSG, dostępna tylko w konfiguracji z najbogatszą wersją wyposażenia Highline, to wydatek 77 890 zł. O 7 tys. mniej zapłacimy za tę wersję z manualną skrzynią biegów.

Nie ma samochodu idealnego, więc i w tym przypadku mieliśmy pewne „ale”… Zdecydowanie jednak przeważają tu plusy – auto wzorowo się prowadzi, ma dobre wyciszenie, nowoczesne systemy, komfortowe zawieszenie, silnik jest elastyczny i dość oszczędny. Jak na przedstawiciela segmentu B ma też przestronne wnętrze i pojemny bagażnik. Naszym zdaniem Podsumowując, Volkswagen Polo szóstej generacji będzie bardzo dobrym wyborem szczególnie dla osób, które na co dzień jeżdżą przede wszystkim po mieście.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *