[TEST] Volkswagen Golf Variant 1.4TSI 150 KM – Klasycznie idealny

Golf już od lat jest wyznacznikiem tego jak powinien wyglądać idealny samochód z segmentu C. Jeszcze parę tygodni przed oficjalną premierą kolejnej generacji tego modelu postanowiliśmy sprawdzić czy przy rosnącej konkurencji, jeszcze obecna odmiana auta cały czas jest na topie.

Ciężko określić na czym polega fenomen nowych samochodów Volkswagena. Stylistycznie nie są one ani brzydkie ani wybitnie urodziwe. Są dostosowane do ogólnych upodobań i czasów w których są sprzedawane. To sprawia, że bardzo ciężko spotkać osobę której auta tego niemieckiego producenta nie będą się podobać. Najlepszym tego przykładem jest Golf. Auto z generacji na generacje przybiera coraz odważniejszych i ostrzejszych kształtów. W stylistyce zewnętrznej pojawiają się ostre przetłoczenia, a sama brała jest bardziej muskularna i opływowa co kiedyś (Golf V) byłoby nie do pomyślenia. Mimo to nie jest to aż tak drastyczna zmiana stylistyczna, jak czasami się zdarza.

Podobnie jest we wnętrzu, w którym panuje porządek i systematyczność niczym u perfekcyjnej pani domu. Klasyczne rozmieszczenie paneli sterujących oraz ekranu dotykowego sprawiają, że wsiadając do Golfa czujemy się jakbyśmy jeździli tym samochodem przez lata. To pokazuje, że w tego typu systematyce jest metoda. Mimo, że różnice są raczej designerskie i nieco odświeżają auto to klasyczny układ zawsze będzie tym najlepszym.

Golf to nie tylko nudna niemiecka precyzja i doskonałość ale też innowacyjność technologiczna. Praktycznie żaden samochód na rynku w tym segmencie nie jest w stanie równać się z tym co można mieć w niemieckim przedstawicielu klasy średniej. Dla przykładu można wymienić choćby nawigację satelitarną połączoną z Internetem. Dzięki temu możliwe jest sprawdzenie aktualnego stanu korków, wyznaczenie najszybszej, realnie trasy (mapy Google), a nawet sprawdzić dzięki Street View jak wygląda nasz cel podróży. To jednak nie wszystko ponieważ gdy zacznie brakować nam paliwa będziemy w stanie wyszukać najbliższych stacji i sprawdzić cenę tego paliwa jakim zasilany jest silnik naszego pojazdu. Jest to tylko ułamek możliwości jakie są dostępne w nowym Golfie. Poza tym na pokładzie nie mogło zabraknąć CarPlay czy Android Play. To sprawia, że może to być jedno z najlepiej wyposażonych aut w tej klasie.

Do napędu testowego Golfa posłużył silnik benzynowy 1.4 TSI o mocy 150 koni mechanicznych i dysponujący 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jest to dobra jednostka napędowa do tego auta. W połączeniu z siedmiobiegową, automatyczną skrzynią biegów jazda tym samochodem jest nad wyraz przyjemna. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 8,6 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 218 km/h. Warto dodać, że jest to jednostka napędowa dobrze zestrojona ze skrzynią biegów ponieważ przy prędkościach autostradowych silnik pracuje poniżej 3 tysięcy obrotów na minutę. Dzięki temu zużycie paliwa jest na odpowiednio niskim poziomie. Mówiąc o zużyciu warto powiedzieć, że w cyklu miejskim trzeba liczyć się z wynikami około 7,5 l/100 km.

Ceny Golfa w odmianie Variant rozpoczynają się od 67 790 zł. Za tą kwotę otrzymujemy auto w wyposażeniu Start z silnikiem 1,2 TSI 85 KM. Odmiana 1.4 TSI dostępna jest w dwóch wariantach mocy: 125 i 150 KM. Auto testowe wyposażone było w tą mocniejszą odmianę. Ta jednostka napędowa z DSG dostępna jest jedynie w wyposażeniu Highline. Jej cena rozpoczyna się od 99 090 zł. Wariant testowy został wyceniony na 141 300 zł.

W ofercie Volkswagena są dostępne również silniki diesla. Najtańszy 1.6 TDI 90 KM kosztuje od 78 590 zł. Najmocniejszy natomiast 2.0 TDI 150 KM to wydatek minimum 99 190 zł. Co ciekawe tylko w przypadku jednostki wysokoprężnej możliwe jest wyposażenia auta w napęd na obie osie 4MOTION. Wtedy cena startowa wzrasta do 112 090 zł.

Podsumowanie

Volkswagen Golf Variant to samochód idealny dla rodziny, która nie potrzebuje aż takiej przestrzeni jak oferuje Passat. Jest to nieco tańsza alternatywa dla większego brata ale ma wszystko to co jest potrzebne w samochodzie, a nawet więcej. W końcu w którym aucie segmentu C znajdziemy m.in. światła bi-ksenonowe z funkcją automatycznych świateł drogowych z opcją wycinania części wiązki aby nie oślepiać pojazdu nadjeżdżającego z naprzeciwka, nawigację satelitarną z połączeniem do Internetu, opcję rozpoznawania znaków drogowych czy aktywny tempomat z radarem odległości? To sprawia, że Golf mimo że nie wyróżnia się z tłumu to cały czas jest liderem swojej klasy i nim pozostanie najprawdopodobniej przez długie lata.

Volkswagen Golf Variant

Długość/szerokość/wysokość 4562/1799/1481 mm
Rozstaw osi 2635 mm
Objętość bagażnika 605/1620 l
Liczba miejsc 5
Silnik benzyna, turbo, R4, 1395 cm3
Moc 150 KM przy 5000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm w zakresie 1500-3500 obr./min
Skrzynia biegów 7-stopniowa, DSG
Napęd FWD
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h 8,6 s
Prędkość maksymalna 218 km/h
Średnie zużycie paliwa (dane producenta) 5,1 l/100 km
Cena (podstawowa) 67 790 zł
Cena (egz. testowy)  141 300 zł

Maciej Gis

Źródło: Menadżer Floty

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *