[TEST] Toyota Avensis Touring Sports

Toyota od lat wie jak budować solidne i trwałe samochody. Dobrym przykładem jest model Avensis Touring Sports, który w ubiegłym roku został poddany modernizacji.

W segmencie D możemy przebierać w ofercie aut typu kombi. Praktycznie każdy producent oferuje samochody z tego typu nadwoziem. Jednak wśród nich jest model, który od lat utrzymuje stabilną pozycję. Mowa o Toyocie Avensis, czyli ulubienicy flot. W zeszłym roku auto przeszło facelifting, który przyniósł sporo poprawek, dzięki czemu może kontynuować walkę z konkurencją.

Modernizacja

Zewnętrznie zmiany są dość subtelne. Toyota Avensis Touring Sports otrzymała nowe lampy tyle, częściowo wykonane w technologii LED, a także diodowe do światła jazdy dziennej. Poprawiono kształt przedniego zderzaka oraz przeprojektowano atrapę chłodnicy. Na tym tak naprawdę można by zakończyć listę poprawek jakie zaszły w stylistyce auta. Nie ma co ukrywać, że mimo przeprowadzonego faceliftingu Avensis cały czas ma swój unikalny, japoński styl.

Zdecydowanie więcej wydarzyło się we wnętrzu. Zastosowano nowe materiały, poprawiono jakość wykończenia, przeprojektowano deskę rozdzielczą oraz kierownicę, której środkowa część w topowej wersji została obszyta skórą, oraz zmieniono ciekłokrystaliczny wyświetlacz dotykowy – teraz nawiązuje do tego z modelu Toyota Auris. Poza tym jest tak, jak było w poprzedniej generacji modelu, czyli nieco przestarzale i nudno, ale za to wygodnie oraz bardzo przestronnie. Toyotą Avensis Touring Sports wygodnie będzie podróżował komplet pasażerów z bagażami. Do dyspozycji są 543 l przestrzeni ładunkowej. Po złożeniu oparć tylnej kanapy pojemność wzrasta do 1609 l. Jest to jeden z lepszych wyników w segmencie.

Do spokojnej jazdy

Aby napędzić w pełni obciążone auto, najlepiej zdecydować się na wariant z silnikiem wysokoprężnym, który zapewnia dość dobre osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Toyota jednak odchodzi od tej technologii, ponieważ skupia się w głównej mierze na napędach alternatywnych. W przypadku Avensisa nie doczekaliśmy się jeszcze odmiany hybrydowej, ale pewnie przy kolejnej generacji modelu już taka będzie.

Model testowy z jakim mieliśmy okazję się zapoznać, napędzany był silnikiem wolnossącym 1.8 Valvematic o mocy 148 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 180 Nm. Nie są to rewelacyjne parametry ale teoretycznie powinny wystarczyć do w miarę sprawnego podróżowania. Brak turbodoładowania wymusza na kierowcy konieczność wkręcania silnika na wysokie prędkości obrotowe.

Wolnossący silnik benzynowy w tak dużym samochodzie nie jest zbyt ekonomiczny. Producent zakłada, że w cyklu mieszanym zużycie wynosi jedynie 6,1 l/100 km, jednak przy codziennej eksploatacji w mieście trzeba liczyć się wartościami około 10 l/100 km, a w trasie 7-8 l/100 km. Osiągi również nie powalają na kolana, ale mozna je uznać za wystarczające. Pierwszą setkę osiągniemy po upływie 9,8 sekundy, a maksymalnie rozpędzimy rodzinne kombi do 200 km/h.

Jazda Avensisem jest tak interesująca, jak codzienna konieczność chodzenia do pracy, czyli żadna. Fakt, samochód prowadzi się poprawnie, układ kierowniczy działa jak powinien, a podgrzewanie foteli umili każdy mroźny poranek. Jednak do pełni szczęścia brakuje nieco ekscytacji, czegoś, czym ten model mógłby się wybić na tle konkurencji. Tak nie jest, natomiast jest w pełni zrozumiałe, dlaczego floty uwielbiają ten samochód. Wpisuje się idealnie w ich wymagania. Jest pakowny, w gamie ma solidne jednostki napędowe i jest dostępny w rozsądnej cenie.

Ceny i podsumowanie

Mówiąc o kosztach, podstawowy wariant modelu Toyota Avensis Touring Sports został wyceniony na 91 900 zł. W tej cenie otrzymujemy kombiaka napędzanego silnikiem benzynowym 1.6 Valvematic o mocy 132 KM w wersji wyposażenia Active. Nie są to jednak jedyne opcje napędowe. W ofercie znajdują się jeszcze jednostki napędowe 1.8 Valvematic (147 KM), 2.0 Valvematic (152 KM) oraz diesle 1.6 D-4D (112 KM) i 2.0 D-4D (143 KM).

Facelifting topowego kombi w gamie poprawił wiele niedociągnięć poprzednika, przy czym stylistyka pozostała dość konserwatywna. Co ciekawe, marka jako jedna z nielicznych zaoferowała pakiet bezpieczeństwa w cenie metalizowanego lakieru w przypadku podstawowych standardów (pakiet bezpieczeństwa oferujące m.in.: system przeciwnajazdowy czy obserwację martwego pola). Toyota Avensis jest stworzona dla osób potrzebujących pakowanego auta, które nie rzuca się w oczy. Oferuje wszystko to, co jest niezbędne do codziennego funkcjonowania. Tylko tyle i aż tyle.

Toyota Avensis Touring Sports 1.8 Valvematic 147 KM – dane techniczne:

Długość/szerokość/wysokość 4820/1810/1480 mm
Rozstaw osi 2700 mm
Objętość bagażnika 543 l/1609 l
Liczba miejsc  5
Silnik benzynowy, R4, ustawienie poprzeczne, 1798 cm3
Moc 148 KM przy 6400 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 180 Nm przy 4400 obr./min
Skrzynia biegów 6-stopniowa, manualna
Napęd FWD
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h 9,7 s
Prędkość maksymalna 200 km/h
Średnie spalanie (dane producenta) 6,1 l/100 km
Cena (podstawowa) 94 900 zł
Cena (egz. testowy) 130 900 zł

Galeria

Sprawdź też inne testy:

Wideo

Menadżer Floty: Szkolenie Hybrydowa Flota - Czy to się opłaca?
!! Wyprzedzamy nowotwór
Menadżer Floty w Genewie - TOYOTA
Menadżer Floty w Genewie - LEXUS
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności