[TEST] Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi 120 KM – długodystansowiec z charakterem

Pojazdy z segmentu C są jednymi z najpopularniejszych wśród klientów biznesowych. W dużej mierze stoi za tym dobry stosunek jakości i wielkości do ceny. Jednak czy wśród dużej konkurencji któryś z samochodów się wyróżnia?

Segment C jest jedną z bardziej obleganych klas pojazdów. Jednak wśród wielu możliwości klienci szukają tych najlepszych i najatrakcyjniejszych. Nieoszlifowaną perełką jest Peugeot 308 SW. Jest to auto, które nie rzuca się w oczy, a swoim charakterem przekonuje do siebie każdego. Płynne kształty bez zbędnych przetłoczeń potwierdzają, że samochód ma być uniwersalny, zarówno dla przedstawiciela handlowego, jak też głowy rodziny. Francuzi bardzo mocno starają się dorównać europejskim liderom. Niestety nieco zszargana opinia sprawia, że nawet dobre auta są niedoceniane. Model 308 w odmianie kombi stał się tego przykładem.

Aby się przekonać, co reprezentuje sobą obecnie oferowany model, postanowiliśmy sprawdzić go w teście długodystansowym. Po pierwszych paru tysiącach kilometrów możemy stwierdzić, że odmiana kombi świetnie sprawdza się zarówno w mieście, jak i na trasach. Nadwozie o długości 4585 mm, szerokości 1563 mm oraz wysokości 1472 mm oferuje ogrom miejsca we wnętrzu. Dzięki temu nawet komplet pasażerów w spokoju i komforcie będzie mógł podróżować na długich trasach. Nie brakuje miejsca na nogi ani nad głowami. Auto oferuje przestrzeń, jakiej konkurencja może jedynie pozazdrościć. Dotyczy to nie tylko przestrzeni pasażerskiej, ale też bagażnika. Odmiana SW (kombi) ma jeden z większych bagażników w swojej grupie. Mamy do dyspozycji 556 litrów objętości, a po złożeniu oparć drugiego rzędu siedzeń – aż 1371 litrów. Przy takich gabarytach z pewnością nawet pięcioosobowa rodzina zapakuje się na wakacyjny wyjazd.
Z punktu widzenia kierowcy z pewnością atutem jest małe koło kierownicy, które dobrze leży w dłoniach, oraz ergonomiczna deska rozdzielcza. Peugeot postanowił ogołocić ją z większości przełączników. Większością opcji (np. klimatyzacją, radiem czy nawigacją) steruje się za pośrednictwem ciekłokrystalicznego ekranu dotykowego o przekątnej 9,7 cala. Jego obsługa jest dość prosta i intuicyjna.

Pod maską naszego modelu testowego znalazł się oszczędny silnik wysokoprężny o pojemności 1,6 litra i mocy 120 KM oraz 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego przy 1750 obr./min. W pierwszym momencie można pomyśleć, że jest to dość mała moc jak na rodzinne kombi segmentu C. Jednak nic bardziej mylnego. Sto dwadzieścia koni jest dzielniejsze, niż mogłoby się wydawać. Na trasie spokojnie pozwala na dynamiczną jazdę bez obaw o brak mocy. Prędkość maksymalna, jaką możemy osiągnąć 308, to 195 km/h, a pierwszą setkę na liczniku zobaczymy po upływie 9,9 sekundy. Nie jest to jednak koniec zalet, ponieważ przy dość dobrych parametrach 308 charakteryzuje się małym zużyciem paliwa. W mieście trzeba się bardzo postarać, aby przekroczyć 7 l/100 km. Raczej wartości te przy spokojnej jeździe powinny wynosić ok. 6 l/100 km. W trasie natomiast zużycie będzie jeszcze mniejsze. W cyklu mieszanym producent deklaruje 3,8 l/100 km, jednak w rzeczywistości trzeba liczyć się z nieco większymi wartościami. Po pierwszych testach możemy stwierdzić, że 4 l/100 km jest jak najbardziej realnym wynikiem.

Nasz model testowy w odmianie kombi jest jedną z bardziej podstawowych odmian. Jego bazowa cena (1.6 BleuHDi 120 KM Active) rozpoczyna się od 88 400 zł (model podstawowy z jednostką napędową 1.2 PureTech 110 kosztuje od 71 500 zł). Po doposażeniu pojazdu w opcjonalne gadżety otrzymujemy kwotę 96 800 zł. Z punktu widzenia konkurencji nie jest to mało. Jednak jeśli weźmie się pod uwagę zalety samochodu oraz wyposażenie oferowane w tej cenie, z pewnością wielu klientów będzie rozważało zakup tego modelu. Jeżeli dla kogoś jest to za mała moc i oczekuje od auta tego pokroju czegoś więcej, to w ofercie producenta znajdzie również mocniejsze silniki. Dla przykładu można wymienić odmianę GT, która dysponuje jednostką napędową 1.6 e-THP o mocy 205 KM. Cena takiej odmiany rozpoczyna się od 105 600 zł.

Peugeot 308 SW to jedno z lepszych kombi na rynku. Jest pakowne, dobrze wykonane i ekonomiczne, jeżeli weźmiemy pod uwagę silnik wysokoprężny 1.6 BlueHDi. Mimo silnej konkurencji można bez wahania stwierdzić, że jest jednym z głównych pretendentów do miana lidera segmentu. Jedyną bolączką jest cena zakupu, ale ze względu na seryjne wyposażenie zaczyna być ona akceptowalna. Zobaczymy, jak sprawdzi się w długiej drodze, jaka jeszcze przed nami.

Sprawdź też inne testy: