[TEST] Peugeot 308 – dwa oblicza lwa

Co wybrać – zgrabnego hatchbacka czy pakowne kombi?

Nasze redakcyjne doświadczenia pokazały, że czasami nie trzeba mieć wyszukanych bajerów oraz auta za irracjonalną sumę, by móc podróżować komfortowo i z pełną powagą powiedzieć, że wybraliśmy dobry samochód. Mowa o Peugeocie 308. Na przykładzie tego modelu postanowiliśmy przyjrzeć się, jak duże różnice są w przypadku dwóch odmian nadwozia.

Trzy cylindry w służbie segmentu C

Aby dobrze przeprowadzić próbę silnikową postanowiliśmy porównać ze sobą dwa samochody, wyposażone w tą samą jednostkę napędową po downsizingu. Pod maską obu aut znalazł się trzycylindrowy silnik o objętości skokowej 1199 cm3, mocy 130 koni mechanicznych oraz maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 230 Nm (dostępny od 1750 obr/min). Auto w odmianie hatchback przyspiesza do 100 km/h w przeciągu 9,6 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 207 km/h. W odniesieniu do odmiany SW (kombi) te parametry są nieco gorsze. Przyspieszanie do pierwszej setki trwa o 0,4 sekundy dłużej, a prędkość maksymalna jest o 2 km/h niższa.

Dla osób nieco bardziej leniwych Peugeot przewidział też możliwość wyboru przekładni automatycznej o sześciu biegach. W takim przypadku lepsze są parametry przyspieszania. Sprint do 100 km/h wynosi odpowiednio 9,1 oraz 9,5 sekundy, a prędkość maksymalna to 206 i 204 km/h.

Kolejną kwestią jest zużycie paliwa, które według producenta wynosi w mieście 5,8 l/100 km w hatchbacku i 5,9 l/100 km w przypadku odmiany SW. Podczas jazd testowych te wyniki były nieco wyższe. Dla hatchbacka wynosiły one 6,4 l/100 km, a dla kombi 6,6 l/100 km. W trasie te wartości były znacznie niższe. Udało się osiągnąć odpowiednio 4,6 l/100 km oraz 4,7 l/100 km (wg producenta jest to 3,9 l/100 km oraz 4,0 l/100 km).

Podczas jazdy odczuwa się nieco różnic, wynikających z różnych rozstawów osi. Odmiana kombi nieco lepiej trzyma się drogi i zdecydowanie mniejszy wpływ na komfort jazdy mają koleiny poprzeczne.

W wyższych wersjach wyposażenia istnieje opcja przełączenia pracy układu napędowego w tryb „Sport”. Poza zmieniającym się podświetleniem tablicy rozdzielczej oraz pojawieniu się wskaźnika od wykorzystywania mocy, doładowania i momentu obrotowego, ma się wrażenie jakby Peugeot dostawał dodatkowego wigoru. Zapewne jest to spowodowane inną charakterystyką pracy przepustnicy, nieco inną mapą wtrysku oraz „rasowymi” dźwiękami wydobywającymi się z głośników ale mimo wszystko pozytywnie wpływa to na odczucia z jazdy.

Kredens czy szafa

W przypadku rywalizacji tych dwóch rodzajów nadwozia, hatchback zawsze wypadnie gorzej. Pokazują to choćby liczby, według których krótsza odmiana może pomieścić jedynie 420 litrów bagażu, a kombi 556 litrów przy rozłożonych oparciach drugiego rzędu siedzeń. Jak je złożymy, to przestrzeń ta wzrasta odpowiednio do 1201 litrów oraz 1371 litrów.

Ceny

Peugeota 308 można kupić już za 59 900 zł. W tej cenie otrzymujemy auto w wyposażeniu Access (podstawowa), z silnikiem 1.2 Puretech o mocy 82 KM. Auto wyposażone w silnik benzynowy 1.2 Puretech 130 KM dostępne jest od opcji wyposażenia Active. W tym przypadku cena podstawowa wynosi od 74 100 zł. Odmianę z automatyczną skrzynią biegów i z tym silnikiem można kupić jedynie w najwyższej odmianie Allure, w cenie od 86 600 zł.

Klienci decydujący się na silnik wysokoprężny mogą jedynie wybrać odmianę 1,6 BlueHDi o mocy 100 lub 120 KM. Ich ceny zaczynają się odpowiednio od 72 400 zł (Access) oraz od 83 400 zł (Active). Trzeba dodać jeszcze, że do odmiany SW (kombi) trzeba dopłacić pięć tysięcy złotych.

Peugeot 308 i Peugeot 308SW – dane techniczne:

Peugeot 308 hatchback Peugeot 308 SW
Długość/szerokość/wysokość 4253/1563/1457 mm 4585/1563/1472 mm
Rozstaw osi 2620 mm 2730 mm
Objętość bagażnika 420/1201 l 556/1371 l
Liczba miejsc 5 5
Silnik benzyna, turbo, R4, 1199 cm3 benzyna, turbo, R4, 1199 cm3
Moc 130 KM przy 5500 obr/min 130 KM przy 5500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 230 Nm przy 1750 onr/min 230 Nm przy 1750 onr/min
Skrzynia biegów 6-biegowa manaulana/6-biegowa automatyczna 6-biegowa manaulana/6-biegowa automatyczna
Napęd FWD FWD
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h 9,6/9,1 s 10,0/9,5 s
Prędkość maksymalna 207/206 km/h 205/204 km/h
Średnie zużycie paliwa (dane producenta) 4,6/4,9 l/100 km 4,7/4,9 l/100 km
Cena (podstawowa) 74 100 zł (ACTIVE)/86 600 zł (ALLURE) 79 100 zł (ACTIVE)/92 300 zł (ALLURE)

 

Sprawdź też inne testy:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *