[Test] Peugeot 308 GT

Na rynku dostępnych jest coraz więcej aut z oznaczeniem GT. Mają to być wersje o nieco lepszych osiągach, ale nie zaliczające się jeszcze do topowych hot-hatch’y. Jednak nie każdej marce udaje się zbudować samochód łączący moc, wygodę, dobre prowadzenie i niskie zużycie paliwa.

Na rynku jest sporo aut które swoim charakterem przypominają hot hatch’e. Można wymienić choćby Renault Megane GT, Golf GTi, Ford ST czy Peugeot GT. Jednak z tej czwórki to właśnie przedstawiciel grupy PSA jest najbardziej skrojony na miarę usportowiono-kompaktowego samochodu, sprawdzającego się w codziennej eksploatacji.

Tygodniowa przygoda z Peugeotem 308 GT pokazała, że zbudowanie dobrego samochodu nie jest nie możliwe. Typowy kompakt na pierwszy rzut oka nie wyróżnia się od innych oferowanych modeli. Jedynie dla wprawnego oka rzucą się w oczy małe emblematy GT, 18 calowe alufegi, obniżone zawieszenie oraz podwójny układ wydechowy.

Dopiero we wnętrzu można zauważyć, że nie mamy do czynienia z typową odmianą auta. Dla tej wersji zarezerwowane są: grubsza kierownica z emblematem GT, lepiej wyprofilowane fotele, obszyte czerwoną nitką czy zachęcający przycisk przy drążku skrzyni biegów z napisem „Sport”.

Po jego naciśnięciu zegary (prędkościomierz oraz obrotomierz) zmieniają kolor na czerwony, a na wyświetlaczu – między wskaźnikami, pojawia się diagram wykorzystania mocy, momentu obrotowego i doładowania albo na przykład przeciążeń. Dodatkowo zmienia się też reakcja na pedał przyspieszania oraz praca układu kierowniczego, a z głośników wydobywa się rasowy dźwięk silnika. Brzmi on całkiem dobrze, w końcu w 308-ce jest system Denona z 9 głośnikami i subwooferem, ale czy kupując na razie najmocniejszą odmianę w ofercie marki, klienci chcą słyszeć ryk silnika tylko we wnętrzu, raczej nie.

Nawiązując do silnika to pod maską Peugeot’a 308 GT znalazła się turbodoładowana jednostka napędowa 1.6 THP o mocy 205 KM i maksymalnym momencie obrotowym 285 Nm. Sprint do 100 km/h zajmuje jedynie 7,6 sekundy. To przyzwoity wynik jak na auto typu GT. Jest jednak pewien szkopuł. Otóż w tego typu pojeździe w razie jazdy torowej i wyciskania z auta wszystkiego co się da, kierowca powinien mieć możliwość, w razie konieczności uratowania się hamulcem ręcznym. Ten w Peugeocie z pewnością przyda się ale podczas postoju na światłach albo po zaparkowaniu na parkingu. Wszystko przez to, że jest to hamulec elektryczny, który działa zero-jedynkowo.

Używając „drapieżnego” lwa do codziennej jazdy szybko okaże się, że jest nawet ekonomiczny. W końcu średnie zużycie w mieście wyniosło około 7,5 l/100 km. Jest to bardzo przyzwoity wynik. Jednak gdy zaczniemy jeździć dynamicznie, nie minie dużo czasu jak wartości te przekroczą 10 l/100 km.

Jazda 308-ką w odmianie GT jest nad wyraz przyjemna. Układ kierowniczy działa precyzyjnie. Podobnie jak w modelu 208 zastosowana jest mniejsza kierownica. Trzeba do niej przywyknąć ale jak już się to zrobi to nie będzie chciało się niczego innego. Dobrze została również zestrojona skrzynia biegów. Przełożenia są o odpowiedniej długości. Co ważne mimo sztywno zestrojonego zawieszenia podczas jazdy nie odczujemy nadmiernego dyskomfortu przenoszenia nierówności drogi na nadwozie. Peugeot stworzył naprawdę dobry samochód, który o głowę bije swoich rywali. Może nie pod względem osiągów ale na pewno z punktu widzenia kompromisu pomiędzy osiągami a komfortem.

Peugeot 308 GT to auto uniwersalne. Na co dzień przyjazne niczym ekonomiczny kompakt, a gdy potrzeba przeistacza się drapieżnika, jak przystało na prawdziwego lwa.  Aby czerpać radość z jazdy taki autem trzeba wydać co najmniej 99 900 zł. W tej cenie otrzymujemy pojazd wyposażony m.in. w automatyczną klimatyzację dwustrefową, sportowe fotele, 6 poduszek powietrznych, reflektory Full LED, 18-calowe felgi, czujniki parkowania, tempomat z ogranicznikiem prędkości, a także system multimedialny z ekranem dotykowym, zestawem audio i nawigacją.

Peugeot 308 GT

Długość/szerokość/wysokość 4253/1804/ 1447 mm
Rozstaw osi 2620 mm
Objętość bagażnika 398 l
Liczba miejsc  5
Silnik benzynowy, R4, ustawienie poprzeczne, 1598 cm3
Moc 205 KM przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 285 Nm w zakresie 1750-4000 obr./min
Skrzynia biegów  6-stopniowa, manualna
Napęd FWD
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h  7,6 s
Prędkość maksymalna  235 km/h
Średnie spalanie (dane producenta) 7,5 l/100 km
Cena (podstawowa) 99 900 zł
Cena (egz. testowy) 112 000 zł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *