[TEST] Mercedes Vito Tourer – Rodzinna alternatywa

Czasy się zmieniają, a wraz z nimi samochody. Kiedyś rodzinnymi autami były minivany, które mogły pomieścić nawet siedem osób. Nie każda rodzina jest jednak w stanie zmieścić się w takie auto. Na szczęście z ratunkiem przychodzą dostawczaki w odmianach osobowych.

Mercedes cały czas poszerza swoją gamę modelową. Jest to praktycznie jedyna marka na świecie, która posiada swojego przedstawiciela praktycznie w każdym segmencie, niezależnie czy szukamy auta typowo miejskiego czy ciągnika siodłowego. Przedstawiciel ze Stuttgartu z pewnością będzie w stanie dobrać nam odpowiedni model.

Powstaje jednak pytanie czy w tej wielkiej rodzinie znajdzie się też auto, które pomieści dziewięć osób? Okazuje się, że tak. Wystarczy spojrzeć na ofertę samochodów dostawczych Mercedesa. To właśnie w niej dostępne jest Vito w odmianie Tourer, czyli wersji typowo osobowej. Dostępna jest ona w paru konfiguracjach. W zależności od potrzeb możliwe jest przewożenie od dwóch do dziewięciu osób.

Dobrze narysowana

Zacznijmy jednak od wyglądu zewnętrznego. Projekt Mercedesa Vito odbiega od tego co do tej pory było oferowane. Przede wszystkim został on tak narysowany, aby swoimi kształtami jak najbardziej nawiązywał do aut osobowych. Najlepszym tego przykładem jest przód pojazdu. Wyróżniają go dobrze wkomponowane reflektory, wyrazista atrapa chłodnicy oraz przedni zderzak. Można zaryzykować stwierdzenie, że gdyby auto było nieco niższe to spokojnie mogłoby konkurować z osobowymi kombiakami. Z tyłu natomiast mamy klasyczne rozwiązania znane z dostawczaków czyli prosta brłya, która jest po prostu praktyczna.

Praktyczne jak na premium

Wnętrze Mercedesa Vito łączy w sobie najlepsze cechy praktyczne, jak i jakościowe. Nie ma co ukrywać, że producent ze Stuttgartu dba o to, aby jego samochody były wykonane z najwyższą precyzją i jakością. To również dotyczy Vito. Jego deska rozdzielcza, choć nie jest wykonana z takich materiałów jak w przypadku klasy V, to posiada najważniejsze funkcje. Materiał wykorzystany do jej wykonania jest stosunkowo miękki. Dodatkowo zostało on tak dobrany, aby przy pracy w ciężkich warunkach możliwe było jej łatwe wyczyszczenie. Najważniejszą jednak cechą tego elementu jest tego praktyczność. Zastosowano w nim wiele przydatnych schowków i uchwytów. Dzięki temu w łatwy sposób można zapanować nad rzeczami bądź materiałami, które musimy mieć przy sobie.

Kolejną kwestią jest pozycja za kierownicą. Nie jest ona taka jak w przypadku aut dostawczych starej daty. W tym przypadku możemy powiedzieć, że siedzi się jak w osobówce z tą różnicą, że jest nieco wyżej. Szerokie spektrum regulacji pozwala kierowcy wygodnie zasiąść i do tego ustawić kierownicę w dwóch płaszczyznach. To sprawia, że długie podróże tym autem nie męczą.

Przestronność to jego drugie imię

Odmiana Tourer jest najbardziej osobowa z dostępnych w gamie. Samochód oferowany jest w trzech wariantach długości (4895, 5140 oraz 5370 mm), i o masach całkowitych 3100 oraz 3200 kg. Vito Tourer jest autem przygotowanym do przewozu osób. Dlatego przy zamówieniu opcji trzeciego rzędu siedzeń możliwe jest przewożenie nawet do dziewięciu pasażerów. Taką właśnie konfigurację otrzymaliśmy do testów. Najbardziej pakowna, pod tym względem odmiana jest nad wyraz praktyczna. Co ważne możliwość przesuwania drugiego i trzeciego rzędu siedzeń, umożliwia dostosowanie wnętrza do własnych potrzeb i zapewnienie podróżnym jak najwięcej komfortu. W tej odmianie auta najwięcej niedogodności z pewnością odczuje osoba siedząca tuż obok kierowcy. Wynika to z małej przestrzeni na nogi.

Silnik dla leniwych

Pod maską testowego Vito Tourer pracowała prawie najsłabsza jednostka napędowa z gamy. Odmiana 111 CDI ma moc 114 KM. Jest to wariant z napędem na przednią oś oraz sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Nie ma co ukrywać taka moc nie jest wystarczająca do sprawnego przemieszczania się z kompletem pasażerów. Miałem okazję sprawdzić jak przy pełnym załadowaniu auto sprawdza się w trasie. Z moich doświadczeń wynika, że do 100 km/h nie ma większych problemów. Oczywiście dość ociężale zbiera się do jazdy i osiągnięcie prędkości zajmuje trochę czasu. Jednak dopiero przy prędkościach autostradowych pojawiają się problemy. Przede wszystkim duże obciążenie oraz opory powietrza sprawiają, że możemy zapomnieć o wyprzedzaniu (chyba, że ze stałą uzyskaną prędkością). Trzeba powiedzieć wprost 114 koni mechanicznych z pewnością daje radę przy spokojnej jeździe, ale nie możemy oczekiwać, że pozwoli za każdym razem wyprzedzić innego auta czy ciężarówki.

Jest jednak dobra strona tego silnika. Jest nią zużycie paliwa. Otóż auto przy spokojnej jeździe bez większych problemów zadowoli się wynikiem 8,2 l/100 km w mieście i 6,9 l/100 km w trasie (przy załadowanym pojeździe). Wszystko jest kwestią odpowiedniego zarządzania gazem i zmianą biegów.

Dobre prowadzenie

Mercedes dba o to, aby jego samochody były dopracowane. Również Vito zalicza się do tego grona. Otóż bez wątpienia można powiedzieć, że właśnie ten van jest jednym z lepiej prowadzących się pojazdów na rynku. Jego układ kierowniczy jest precyzyjny i dzięki zmiennej sile wspomagania daje kierowcy łatwość manewrowania oraz precyzje przy szybszej jeździe. Do tego dochodzi wiele ciekawych systemów wspomagających. Jednym z nich jest układ zapobiegający wpływowi silnych, bocznych podmuchów powietrza. Zasada jego działania polega na przyhamowywaniu jednego z kół w taki sposób, aby auto utrzymało się na swoim pasie ruchu. Jak przystało na Mercedesa w Vito dostępnych jest jeszcze wiele innych układów, które znacząco podnoszą z jednej strony bezpieczeństwo, a z drugiej prestiż podróżowania.

Ceny

Ceny Mercedesa Vito w odmianie Tourer, rozpoczynają się od 94 600 zł netto. W tej kwocie otrzymujemy auto z silnikiem 109 CDI o mocy 88 KM, w najkrótszej długości i wyposażeniu Base. Odmiana testowa otwiera cennik kwotą 99 000 zł netto. Jak do tego doliczymy długie albo ekstradługie nadwozie to koszt zakupu wzrośnie odpowiednio do 101 300 zł oraz 104 800 zł. Do tego możliwy jest wybór wyższego standardu wyposażenia Pro albo Select. Klienci mogą się zdecydować jeszcze na warianty 114 CDI (136 KM), 116 CDI (163 KM) albo 119 CDI (190 KM) oraz wyposażenie z długiej listy opcji.

Podsumowanie

Samochody dostawcze to cały czas bardzo silny segment rynku. Są one przede wszystkim praktyczne i pakowne. Dodatkowo są w stanie przewieźć do 9-osób. Mercedes Vito w tej klasie pojazdów odgrywa bardzo ważną rolę. Przede wszystkim oferuje bardzo dużo udogodnień i tak naprawdę jest jednym z małego grona aut, który może ubiegać się o tytuł lidera klasy.

Testowy egzemplarz, choć nie miał wielu oferowanych systemów, to do codziennej eksploatacji był wyposażony we wszystko co niezbędne. Jedynym zastrzeżeniem w tym przypadku jest jednostka napędowa, która po prostu powinna być nieco mocniejsza. Jej brak mocy odczuwa się zwłaszcza przy jeździe w pełni załadowanym pojazdem. Poza tym nie można mieć uwag.

Maciej Gis

Silnik Wysokoprężny, turbodoładowany, R4 16v, poprzeczny
Objętość skokowa 1598 cm3
Moc maksymalna 114 KM przy 3800 obr./min.
Maks. moment obrotowy 270 Nm w zakresie 1500-2500 obr./min
Długość/szerokość/wysokość 5140/1928/1890 mm
Rozstaw osi 3200 mm
Przyspieszenie 0-100 km/h b.d.
Prędkość maksymalna b.d.
Średnie zużycie paliwa 6,3 l/100 km
Skrzynia biegów manualna 6-biegowa
Napęd FWD
Pojemność bagażnika 0,99 m3
Cena podst. testowanej wersji 94 600 zł netto

Galeria

Wideo

The best of Poznań Motor Show 2018
[Genewa Motors Show 2018] Nissan IMx KURO i Nissan LEAF
The best of Geneva International Motor Show 2018
[Genewa Motors Show 2018] BMWi
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności