[TEST] Fiat Tipo – do zakochania jeden krok

Fiat żyje przede wszystkim sprzedażą samochodów z gamy marki Fiat Proffesional. Jednak wiele może się zmienić. Włoski koncern reaktywował jeden ze swoich słynnych modeli auta osobowego, który w nowym wydaniu zachęca do zakupu zarówno wyglądem, jak i ceną.

Mowa o Fiacie Tipo. Nazwa tego samochodu nie jest przypadkowa. Nawiązuje do korzeni marki oraz najlepszych czasów. W końcu historyczne Tipo otrzymało w 1989 roku tytuł Car of the Year, deklasując takich rywali jak Opla Vectrę czy do dziś popularnego Volkswagena Passata. Po 27 latach Włosi postanowili wskrzesić ten popularny model. Czy udała im się ta sztuka? Aby to sprawdzić postanowiliśmy przekonać się o tym na własnej skórze.

Jaki jest Tipo? Każdy widzi. Ładny, kształtny czyli ogólnie taki jak można by się spodziewać. W końcu projektowali go Włosi, a kto jak to ale właśnie naród znany z krzywiej wierzy, pizzy i wybornego wina, tworzy najpiękniejsze samochody na świecie. Mimo że Tipo jest niskobudżetową propozycją to prezentuje się bardzo dobrze. Ważne, że auto zostało stworzone od samego początku jako sedan. To sprawiło iż linia boczna jest opływowa i nie wygląda jakby ktoś stwierdził, że dokleimy kuper do hatchbacka.

Po dość dobrym pierwszym spojrzeniu na auto przyszedł czas, aby wygodnie zasiąść w środku. O dziwo wykorzystane materiały do wykończenia auta nie są aż tak plastikowej, jak można by się spodziewać. Mają one dość specyficzną fakturę i w miejscach najmniej wykorzystywanych przez pasażerów są dość twarde. Na duża pochwałę zasługuje ergonomia deski rozdzielczej. Wszystkie przełączniki są zlokalizowane tak, aby nie odwracać uwagi kierowcy. Dodatkowo w odmianie Easy, jaką otrzymałem do testu, najistotniejsze funkcje można obsługiwać z poziomu kierownicy (radio, tempomat, bluetooth).

Urozmaiceniem i wprowadzeniem auta w świat nowoczesności jest miedzy innymi zastosowanie 3,5-calowego wyświetlacza TFT umieszczonego pomiędzy prędkościomierzem i obrotomierzem. Za jego pośrednictwem możemy śledzić najważniejsze parametry pojazdu, jak też ustawienia m.in. radia.

Pod względem przestrzeni we wnętrzu Tipo jest jednym z lepszych aut w swojej klasie. Zapewnia miejsca na wygodne podróżowanie w cztery osoby. Dodatkowo z tyłu nie przeszkadza opadająca linia dachu, która w większości sedanów jest dużą bolączką. Mówiąc o przestrzeni warto również wspomnieć o bagażniku. Do dyspozycji jest aż 520 litrów objętości. Jest to nad wyraz dużo.

Do napędu testowego Tipo posłuży wolnossący silnik benzynowy 1.4 litra o mocy 95 KM. Nie ma co ukrywać, że do demona prędkości jest mu bardzo daleko. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 11,5 sekundy, a maksymalnie rozpędza się do 185 km/h. Największy trud w przypadku tego auta sprawia rozpędzanie. Aby zrobić to w miarę sprawnie, trzeba wkręcać silnik na wysokie obroty. Jak łatwo się domyślić, odczucia dźwiękowe są wtedy mało przyjemne. Dodatkowo, aby manewr przyspieszania był w ogóle odczuwalny, konieczne jest redukowanie biegów ale nie o jeden, tylko o dwa albo i trzy (w zależności od prędkości jazdy). Wtedy jest szansa, że uda nam się kogoś wyprzedzić. Lecz i tak trzeba zakładać przy tym manewrze odpowiedni dystans.

W tym braku mocy jest może i metoda, ponieważ jadąc powoli oszczędzamy paliwo. Zużycie w mieście podczas testu wyniosło 7,5 l/100 km. Nie jest to zły wynik jak na silnik benzynowy, ale też nie powalający na kolana. Jakby nie patrzeć słaby silnik jest dużą bolączką. Na szczęście w gamie są jeszcze inne jednostki, zdecydowanie odpowiedniejsze do tego pojazdu.

Ceny nowego Tipo w podstawowym wyposażeniu i standardowym silnikiem (1.4l 16v 95KM) rozpoczynają się od 43 200 zł (obniżka o 2 tys. zł). Za 7 tys. zł więcej można już zakupić odmianę z jednostką napędową 1.6 E-Torq 16v o mocy 110 KM i z automatyczną skrzynią biegów. W gamie silnikowej są do wyboru jeszcze dwa diesle: 1.3 MultiJet 95 KM (53 200 zł) oraz 1.6 MultiJet 120 KM (59 200 zł). Poza tym klienci mogą wybierać pomiędzy wersjami wyposażenia: Tipo, Tipo Pop, Tipo Easy oraz Tipo Lounge.

Fiat Tipo to ciekawa propozycja dla osób, które potrzebują samochodu do przemieszczania się w rozsądniej cenie. Na pokładzie pojazdu możemy mieć wszystko to czego potrzeba do przyjemnego, codziennego podróżowania. Warto jednak zastanowić się dobrze nad wyborem jednostki napędowej. Jeżeli planujemy tym autem wyjeżdżać w trasę polecamy mocniejsze silniki. Dzięki temu podróż będzie milsza i przede wszystkim bezpieczniejsza.

Fiat Tipo – dane techniczne:

Długość/szerokość/wysokość 4532/1792/1497 mm
Rozstaw osi 2636 mm
Objętość bagażnika 520 l
Liczba miejsc 5
Silnik benzyna, wolnossąca, R4, 1368 cm3
Moc 95 KM przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 127 Nm przy 4500 obr./min
Skrzynia biegów 6-stopniowa, manulana
Napęd FWD
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h 11,5 s
Prędkość maksymalna 185 km/h
Średnie zużycie paliwa (dane producenta / dane testowe) 5,7 l/100 km / 7,5 l/100 km
Cena (podstawowa) 43 200 zł
Cena (egz. testowy)  ok. 50 000 zł

 

Maciej Gis
Źródło: Menadżer Floty

Sprawdź też inne testy:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *