[TEST] Citroën Berlingo – dwie twarze

Nie istnieje samochód, który idealnie łączyłby cechy woła roboczego oraz wakacyjnego kompana, w dodatku w rozsądnej cenie. Citroën Berlingo jest jednak bliski tego wzorca.

Citroën od zawsze znany były z nietuzinkowych projektów. W końcu to właśnie ta firma ma na swoim koncie takie modele, jak DS czy C6. Kiedy oferta marki nieco spowszechniała, koncern postanowił spróbować swoich sił w autach rodzinnych. Dzięki temu klienci mogli się niegdyś cieszyć z przestronności Citroëna Picasso, a teraz C4 Picasso czy Berlingo. Ten drugi jest typowym przykładem auta o dwóch twarzach. Z jednej strony jest wygodnym samochodem rodzinnym, zaś z drugiej solidnym i niezawodnym pracownikiem. Berlingo testowaliśmy w dwóch wersjach: Multispace i Van.

Zaskakująco osobowy

Berlingo przyodziewa coraz ciekawsze szaty. Z generacji na generację coraz mniej przypomina pod względem stylistycznym typowego dostawczaka, a coraz bardziej auto osobowe. Z przodu zostały zamontowane duże, obłe reflektory, wysoko podkasany zderzak z czarnymi wstawkami oraz wkomponowane w nie światła do jazdy dziennej. Dorzucając do tego zestawu znaczek marki rozciągnięty wzdłuż maski, otrzymamy całkiem zgrabnie wyglądające auto.

Patrząc na linię nie sposób nie zauważyć podobieństw do typowo dostawczych korzeni. Wznosząca się linia dachu, ścięty tył oraz przesuwne boczne drzwi cały czas zdradzają, że mamy do czynienia za pojazdem użytkowym przerobionym na wersję osobową.

Komfortowo i solidnie

We wnętrzu nie znajdziemy wielkich różnic. Deska rozdzielcza jest taka sama zarówno dla odmiany Multispace (osobowa), jak i Van. Niektóre elementy zostały wykonane z nieco lepszych materiałów. To nie odmiana osobowa ma obniżone standardy wykończenia, tylko wersja dostawcza została znacznie lepiej dopracowana.

Do ilości przestrzeni we wnętrzu nie można mieć zastrzeżeń. Miejsca jest nad wyraz dużo, w tym na głowami. Z przodu nad przednią szybą umieszczona została plastikowa półka.

Pasażerowie jadący z tyłu będą mogli wygodnie zasiąść na niezależnych siedzeniach, które mają opcję demontażu. Z przodu w odmianie osobowej są dwa osobne fotele. Nie oferują zbyt wielu opcji regulacji, ale z większość osób znajdzie dogodną pozycję.

W przypadku testowanej odmiany Van, którą mieliśmy okazję testować, z przodu znajdowały się trzy miejsca. Jest to typowe rozwiązanie maksymalizujące możliwości przewozowe. Dodatkowo prawe siedzisko jest podnoszone. Dzięki temu mniejsze pakunki możemy umieścić w przedziale pasażerskim.

Ogrom miejsca

Istotną kwestią w przypadku tego pojazdu jest przestrzeń ładunkowa. W odmianie osobowej do dyspozycji jest 675 litrów objętości bagażnika. Gdybyśmy potrzebowali przewozić większe gabaryty, wystarczy wyjąć tylne siedzenia i korzystać z przestrzeni powiększonej do 1350 litrów. Natomiast vanie jest aż 3,3 metra sześciennego przestrzeni transportowej.

Jak na francuza przystało

Jazda Berlingo niezależnie od wariantu należy do jednej z przyjemniejszych w tej grupie. Miękko zestrojone zawieszenie, które dobrze wybiera nierówności, jest dużym atutem. Nieco gorzej jest podczas dynamiczniejszego pokonywania zakrętów. Wtedy nadwozie ma tendencję do wychylania się. Dodatkowo w odmianie Van daje się we znaki głośno pracujące zawieszenie tylne (bez obciążenia).

Oszczędność to podstawa

Pod maską Berlingo w odmianie osobowej pracował silnik wysokoprężny o mocy 100 KM. Charakteryzuje się on dość wysokim momentem obrotowym (254 Nm przy 1750 obr./min), dzięki czemu auto w miarę dobrze przyspieszało (od 0 do 100 km/h w 12,4 sekundy). Czuć moc pod nogą, ale nie jest jej na tyle dużo, aby w każdych warunkach żwawo rwać się do wyprzedzania. Odczuwa się też brak szóstego przełożenia w skrzyni biegów. Przeszkadza to zwłaszcza poza miastem, gdzie podróżujemy raczej z stałymi wyższymi prędkościami (prędkość maksymalna 166 km/h).

Podobnie jest w przypadku odmiany Van. Ten sam silnik, ale o nieco mniejszej mocy (90 KM) powoduje, że przyspieszanie nie jest najsilniejszą stroną tego modelu. Problem narasta wraz z wagą załadunku. Na samochód możemy załadować około 600 kg. Przy 90 KM możemy jedynie liczyć na przemieszczanie się z punktu A do punktu B.

Berlingo nie jest demonem prędkości, mógłby natomiast startować w zawodach na najoszczędniejszy pojazd w swojej klasie. Podczas testów auto zużyło jedynie 5,9 l/100 km w mieście, poza nim wynik udało się nam zredukować do 5,1 l/100 km.

W atrakcyjnej cenie

Ceny Citroëna Berlingo w odmianie Multispace rozpoczynają się od 56 690 zł brutto. W tej kwocie otrzymujemy auto w wyposażeniu FEEL i z silnikiem benzynowy VTi o mocy 98 KM. Odmiana z podstawową jednostką diesla (1.6 BlueHDi, 100 KM) jest o 5000 zł droższa. Najbogatsza odmiana XTR kosztuje od 60 690 zł brutto z benzyną pod maską. Najmocniejszy diesel (120 KM) jest o 8000 zł droższy.

Berlingo w odmianie dostawczej kosztuje od 52 900 zł netto. W najtańszej wersji pod maską znajduje się benzynowy silnik 1.6 VTi o mocy 98 KM. W przypadku wersji z jednostkami o zapłonie iskrowym jest to jedyna opcja w cenniku. Reszta gamy jest oparta na dieslach.

Klienci mają jeszcze do dyspozycji silnik 1.6 BlueHDi w dwóch wariantach mocy: 75 i 90 KM. Ich ceny w wyposażeniu LIVE rozpoczynają się odpowiednio od 58 200 oraz 61 200 zł netto. Mocniejsza odmiana jest dostępna również w standardzie FEEL (od 69 250 zł netto). Berlingo Van dostępne jest również w przedłużonej odmianie L2. Ten wariant jest skonfigurowany z najmocniejszym dieslem oraz w najwyższym wyposażeniu.

Niezależnie od odmiany można stwierdzić, że Berlingo to dobry samochód, który może sprawdzić się w różnych warunkach. Klienci wybierający ten pojazd nie będą narzekać ani na przestrzeń ładunkową, ani na oferowany komfort i poziom wykończenia.

Citroën Berlingo Multispace i Citroën Berlingo Van L1 – dane techniczne:

Multispace

Van L1

Długość/szerokość/wysokość 4380/1810/1812 mm  4380/1810/1812 mm
Rozstaw osi  2728 mm  2728 mm
Pojemność bagażnika  675 l  3,3 dm3
Liczba miejsc  5  3
Silnik wysokoprężny, rzędowy, 4-cylindrowy, 1560 cm3 wysokoprężny, rzędowy, 4-cylindrowy, 1560 cm3
Moc  100 KM przy 3750 obr./min  90 KM przy 4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy  254 Nm przy 1750 obr./min  215 Nm przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów  5-MT  5-MT
Napęd  przedni  przedni
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h  12,4 s  12,8 s
Prędkość maksymalna  166 km/h  160 km/h
Średnie zużycie paliwa (dane producenta)  4,3 l/100 km  5,4 l/100 km
Cena z testowanym silnikiem (podstawowa)  61 690 zł (brutto)  61 200 zł (netto)

Citroën Berlingo Multispace

Galeria

Citroën Berlingo Van L1

Galeria

Wideo

The best of Poznań Motor Show 2018
[Genewa Motors Show 2018] Nissan IMx KURO i Nissan LEAF
The best of Geneva International Motor Show 2018
[Genewa Motors Show 2018] BMWi
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności