Seria 3 to jeden z najbardziej popularnych modeli marki BMW, także w Polsce. Produkowany jest od 1975 roku, a obecnie na rynku jest już jego siódma generacja. Do naszego testu tym razem trafiła wersja 320d Touring xDrive, a więc mieliśmy okazję sprawdzić, jak radzi sobie „Trójka” kombi w najnowszym wydaniu.
Tekst i zdjęcia: Jolanta Stypułkowska
Nadwozie typu kombi często kojarzy się z niezbyt ciekawym autem. Tymczasem BMW serii 3 w odmianie Touring skutecznie przełamuje jednak ten stereotyp. Jego sylwetka jest zwarta, dynamiczna i na pewno nie można powiedzieć, że samochód ten nie jest atrakcyjny. Już na pierwszy rzut oka widać, że to klasa premium – eleganckie nadwozie w kolorze głębokiego granatu, bez zbędnych ozdobników, za to z ciekawymi przetłoczeniami i opadającą linią dachu, a do tego z czarnymi felgami. Model po face liftingu można łatwo rozpoznać po tylnych lampach typu LED. Siadając za kierownicą nie mieliśmy już wątpliwości co do tego, że priorytetem projektantów najnowszego BMW 3 było zapewnienie zarówno kierowcy, jak i pasażerom maksymalnej przyjemności podróżowania.
Komfort i funkcjonalność
W kabinie zamontowano wygodne skórzane fotele z szerokim zakresem regulacji, które dzięki regulowanym „boczkom” dobrze trzymają ciało nawet na najbardziej krętych drogach. Jakość materiałów wykończeniowych i ich spasowanie są bardzo dobre – górna część kokpitu wykonana została z miękkich tworzyw, ale elementy położone niżej również nie budzą zastrzeżeń. Z przodu ilość miejsca jest wystarczająca do komfortowego podróżowania, natomiast z tyłu najwygodniej będzie dwóm osobom o wzroście do 180 cm – wyższym pasażerom może brakować miejsca nad głowami. Grube koło kierownicy świetnie leży w dłoniach. Kierowca ma też dobrą widoczność, a wszystkie przełączniki znajdują się w zasięgu ręki. System multimedialny jest dość rozbudowany, ale obsługuje się go intuicyjnie dzięki BMW iDrive. Mamy tu także Head-Up Display, na którym wyświetlane są podstawowe informacje dotyczące jazdy. Pod względem pakowności, kombi jest oczywiście bardziej funkcjonalne niż sedan. Bagażnik w testowanym Touringu ma standardowo objętość 500 l, a po złożeniu oprać tylnych foteli jest to maksymalnie 1510 l. BMW oferuje też akcesoria ułatwiające porządkowanie przestrzeni bagażowej i umocowanie przewożonych drobiazgów, takie jak schowki, siatki czy ruchoma szyna.
Wzorowe prowadzenie
Prezentowany model napędza 4-cylindrowy, 2-litrowy silnik Diesla BMW TwinPower Turbo o mocy 190 KM, zestawiony z 8-biegową przekładnią automatyczną. Będzie to doskonały wybór szczególnie dla osób jeżdżących na długich trasach, które oczekują dobrych osiągów, a jednocześnie niezbyt dużego zużycia paliwa. W miejskich korkach auto potrzebowało ok. 7,8 l paliwa na 100 km, natomiast w trasie można osiągnąć wynik na poziomie 6,5 l/100 km. Skrzynia biegów działa płynnie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje „Trójce” 7,1 s, co stanowi niezły wynik, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że to kombi. Ważniejszy jest jednak moment obrotowy 400 Nm, dzięki któremu auto bardzo szybko reaguje na mocniejsze wciśnięcie pedału gazu. Niezależnie od stopnia obciążenia, nie poczujemy tu niedoboru mocy. Nawet podczas jazdy z prędkościami autostradowymi w BMW jest dość cicho, a ponadto samochód odporny jest na nagłe podmuchy wiatru. Układ kierowniczy działa precyzyjnie, a dobrą jakość zawieszenia docenimy zwłaszcza, jeżdżąc wąskimi, krętymi drogami. Jak przystało na model tej marki, auto ma bardzo dobrą przyczepność, jest stabilne, a jednocześnie komfortowe. Kierowca ma do wyboru 3 tryby jazdy: sportowy, komfortowy i eco. BMW zostało również wyposażone w napęd na obie osie xDrive, który zapewnia lepszą trakcję na śliskiej nawierzchni, a tym samym poprawia bezpieczeństwo. W tym przypadku mamy podział mocy między osią przednią i tylną w stosunku 40:60, a w razie poślizgu komputer jest w stanie przekazać nawet do 100% mocy na jedną oś.
Jak przystało na klasę premium, nie mogło tu też zabraknąć najnowocześniejszych, zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Model ten wyposażono m.in. w adaptacyjne światła laserowe, system ostrzegania przed ruchem poprzecznym, Active Guard, zawierający ostrzeganie przed zderzeniem czołowym z funkcją hamowania oraz przed zjechaniem z pasa ruchu oraz ochronę pasażerów Active Protection. Natomiast systemy wspomagające kierowcę to np. aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go, utrzymujący przy prędkości od 30 do 160 km/h żądany odstęp od poprzedzającego pojazdu, asystent parkowania czy asystent cofania, zapamiętujący ostatnie 50 m przejechanych do przodu z prędkością do 35 km/h tak, aby w razie potrzeby umożliwić pokonanie tego odcinka wstecz.
Propozycja dla wymagających
BMW 320d Touring to oferta dla osób, dla których ważny jest prestiż, a jednocześnie bardzo dobre właściwości jezdne i praktyczność, ale którzy jednocześnie nie potrzebują bardzo dużego samochodu. Za ten zestaw trzeba oczywiście odpowiednio zapłacić. Podstawowa wersja „Trójki” kombi z manualną skrzynią biegów kosztuje 171 200 zł. Cena wersji testowej z napędem xDrive i 8-biegową przekładnią automatyczną Steptronic startuje od 188 tys. zł. Jeśli jednak zdecydujemy się dokupić kilka praktycznych opcji z długiej listy wyposażenia dodatkowego, wówczas na pewno przekroczymy 200 tys. zł. Jeśli jednak ktoś szuka tej klasy samochodu, to na pewno warto rozważyć zakup BMW 3 Touring xDrive.