[TEST DŁUGODYSTANSOWY] Škoda Octavia Combi

W tym roku minęły 22 lata od wprowadzenia na rynek Škody Octavii. Od tamtego czasu auto stało się jednym z największych hitów sprzedaży na polskim rynku, także flotowym. Octavia jest ceniona za funkcjonalność, komfort jazdy i dobry stosunek ceny do jakości. Sprawdzimy, jak w naszym teście długodystansowym sprawdzi się wersja kombi z benzynowym silnikiem 1.5 TSI.

Škoda Octavia nadal jest najchętniej kupowanym samochodem na naszym rynku. Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar od stycznia do lipca br. w Polsce kupiono 12 581 egz. Octavii. Na drugim miejscu w tym rankingu znajduje się Škoda Fabia (11 484), a na trzecim Opel Astra (9976). Reszta konkurencji jest daleko w tyle.

Marka Škoda od dawna cieszyła się uznaniem wśród polskich kierowców. Nie inaczej było w przypadku Octavii, której pierwsza generacja pojawiła się na rynku w 1996 r. Niemal od razu auto zdobyło popularność. W tym przypadku magnesem, który przyciągał nabywców, było jej konstrukcyjne powiązanie z autami z koncernu Volkswagen. Octavia pierwszej generacji dzieliła płytę podłogową z Volkswagenem Golfem IV, Audi A3 i Seat-em Leonem. Zwracano uwagę na przestronne wnętrze oraz funkcjonalny bagażnik o pojemności 528 l, a w przypadku wersji kombi – 548 l. Z czasem pojemny bagażnik stał się jednym ze znaków rozpoznawczych tego auta. Octavię docenili nie tylko indywidualni nabywcy, ale także klienci flotowi. Był to jeden z chętniej wybieranych modeli w tym segmencie rynku.

Obecna, trzecia generacja tego modelu produkowana jest od 2012 r. Samochód został zbudowany na płycie podłogowej MQB, wykorzystanej do budowy m.in. Audi A3, Seat-a Leona oraz Volkswagena Golfa VII. W 2013 r., podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, zaprezentowana została wersja kombi, a także odmiana z napędem na cztery koła. Auto już w standardzie otrzymało bardzo bogate wyposażenie, m.in. 7 poduszek powietrznych, system ABS z elektronicznym układem rozdziału sił hamowania EBD, elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP, system regulacji momentu obrotowego silnika na śliskiej nawierzchni MSR, system pokolizyjny ACS, system wspomagający gwałtowne hamowanie, układ kontroli trakcji ASR, elektrycznie sterowane szyby z przodu, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, radioodtwarzacz CD/MP3, klimatyzację manualną, komputer pokładowy, czujniki parkowania z tyłu.

Octavia III w dalszym ciągu przodowała w statystykach nowo zarejestrowanych samochodów. Nabywcy doceniali dobrą jakość wykonania auta oraz jego funkcjonalność. Octavia jest jednym z niewielu aut z tego segmentu, które ma w ofercie silniki wyposażone w instalacje zasilane LPG. Klasą samą dla siebie jest pojemność bagażnika – największa w tym segmencie aut. Obecnie kufer Octavii ma pojemność 590 l, natomiast w wersji kombi aż 610 l, ale po złożeniu kanapy można go powiększyć do 1740 l. Od czasu debiutu na rynku Octavia przeszła kilka modernizacji. Auto zmieniło nieco swoje oblicze, głównie z przodu – wprowadzono m.in. podzielone na dwa segmenty reflektory z diod LED z funkcją adaptacyjnego oświetlania drogi AFS. W niższych wersjach standardem są diodowe światła dzienne. Pojawiły się nowe elementy wyposażenia, np. nowej generacji system informacyjno-rozrywkowy. Z wyjątkiem podstawowego zestawu Swing wszystkie inne mają szklane ekrany. Rozbudowano też wyposażenie infotainment. W topowym systemie Columbus ekran ma przekątną 9,2 cala, hotspot WLAN, a w opcji jest również moduł LTE do szybkiej transmisji danych. Nowością wśród urządzeń wspomagających jazdę jest m.in. system Blind Spot Detect, wykrywający pojazdy w martwym polu lusterek.

Nasza redakcja ma okazję sprawdzić w teście długodystansowym Octavię Combi w wersji wyposażenia Style, z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM oraz 7-biegową automatyczną skrzynią DSG. Cena tej wersji to 103 tys. zł. Benzynowa jednostka napędowa prezentowanej Octavii, wyposażona w system odłączania cylindrów, została wprowadzona stosunkowo niedawno i jest przykładem nowego kierunku w idei downsizingu. Jesteśmy więc bardzo ciekawi, jak wypadnie w naszym teście. W ciągu najbliższych 6 miesięcy będziemy się dzielić z naszymi Czytelnikami wrażeniami z jazdy w różnych warunkach, a także przyjrzymy się dokładnie m.in. wyposażeniu samochodu, zwłaszcza temu z zakresu bezpieczeństwa i wspomagania pracy kierowcy. Ocenimy też pracę silnika i skrzyni biegów oraz sprawdzimy, jak spisuje się zawieszenie i układ napędowy. Sporo uwagi poświęcimy też zagadnieniu ważnemu dla wszystkich użytkowników aut, czyli kosztom eksploatacji Octavii, oraz postaramy się zebrać opinie doświadczonych menadżerów flot, którzy wypowiedzą się na temat zalet i wad tego modelu. A więc zaczynamy…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *