Renault Arkana – w zgodzie z modą i ekologią

Dotychczas SUV-y coupé pojawiały się przede wszystkim w ofertach marek premium. Renault Arkana to jeden z pierwszych samochodów z takim nadwoziem na rynku europejskim w segmencie aut popularnych. Mieliśmy okazję jeździć topową wersją tego modelu R.S. Line z silnikiem E-Tech Hybrid 145.

W ostatnich latach bardzo modne stały się SUV-y typu coupé, dlatego producenci samochodów wzbogacają swoje portfolio o kolejne modele z tego segmentu. Jednym z przykładów jest firma Renault, która wprowadziła do oferty Arkanę – hybrydowego SUV-a coupé nowej generacji. Mimo że powstała na platformie CMF-B – tej samej, co znacznie mniejszy Captur – jest praktyczna i może z powodzeniem pełnić funkcję auta rodzinnego, ale jednocześnie wyróżnia się elegancką stylistyką.

Modny design

Naszym zdaniem Renault Arkana to bardzo ładny samochód. Z zewnątrz jej elementy charakterystyczne to m.in. wysoka, dość masywna linia dolnej części nadwozia z mocno zarysowanymi nadkolami, osłony zderzaków z przodu i z tyłu nadwozia oraz poszerzenia nadkoli. Typowa dla stylistyki SUV-ów coupé jest tu opadająca linia dachu i powierzchni oszklonej, sięgająca aż po tylną klapę, co sprawia, że cała sylwetka jest smukła i dynamiczna. Podkreślają to także LED-owe światła w charakterystycznym dla marki kształcie litery C (C-Shape). Podobny kształt mają tylne reflektory, połączone pasem biegnącym przez całą szerokość klapy. Są tu także chromowane elementy ozdobne: obramowania szyb, boczne listwy ochronne i wstawki w przednich nadkolach. Najbardziej charakterystycznym wyróżnikiem Arkany jest jednak bardzo ładna, płynna i harmonijna boczna linia nadwozia. Naszym zdaniem to ona najbardziej przyciąga wzrok i sprawia, że samochód łączy z sukcesem elegancję ze sportową nutą. Egzemplarz testowy w wersji R.S. Line, opracowanej przez Renault Sport, z zewnątrz wyróżnia się elementami takimi jak: bardzo ciekawy kolor pomarańczowy Valencia (zarezerwowany wyłącznie dla tej wersji), nieco zmieniony zderzak przedni, chromowana końcówka układu wydechowego, czarne akcenty na nadwoziu oraz sportowe dodatki.

Wnętrze z nutą sportu

Także po zajęciu miejsca za kierownicą znajdziemy elementy charakterystyczne dla topowej, usportowionej odmiany R.S. Line, m.in. kierownica obszyta perforowaną skórą, tapicerka skórzana łączona z alcantarą, deska rozdzielcza z listwą o strukturze włókna węglowego z czerwonymi dodatkami, aluminiowe pedały czy logo R.S. na kierownicy. Wnętrze Arkany jest przestronne, praktyczne i dobrze wykonane. Znajdziemy tu elektroniczne wskaźniki, których grafikę i rodzaj wyświetlanych informacji można zmieniać na kilka sposobów. Deska rozdzielcza została ładnie wykończona i przypomina tę z Captura. Dominantą we wnętrzu są: kolorowy ekran o przekątnej 10,25”, pozwalający na intuicyjną personalizację ustawień, oraz znajdujący się obok środkowy ekran multimediów o przekątnej 9,3”. System Easy Link dobrze współpracuje z Androidem i Apple CarPlay. Brakuje może trochę fizycznego przycisku do zmiany trybu jazdy – możemy to zrobić wyłącznie za pośrednictwem ekranu centralnego. W konsoli środkowej znajdują się: duży schowek z ładowarką indukcyjną do smartfonów oraz boczne schowki, a także kieszeń z siatki od strony pasażera. W kieszeniach tylnych drzwi zmieści się butelka o pojemności 1,5 l. Mamy tu 4 gniazda USB (po dwa z przodu i z tyłu), które umożliwiają np. ładowanie urządzeń przenośnych. Dzięki wysoko umieszczonemu fotelowi widoczność zza kierownicy jest bardzo dobra. Dopasowanie optymalnej pozycji za kierownicą nie stanowi problemu, a fotele są wygodne nawet na dłuższych trasach. Żaden z podróżujących nie powinien narzekać na brak miejsca, a przy tym bagażnik jest dość pojemny – 480 l. Podłogę bagażnika, w zależności od potrzeb, można umieścić w dolnym położeniu, zwiększając jego pojemność, lub w górnym tak, aby ułatwić załadunek. W tej konfiguracji po złożeniu oparć tylnej kanapy uzyskamy płaską podłogę. Szkoda tylko, że nie ma w bagażniku praktycznych haczyków na torby z zakupami.

Oszczędny i komfortowy

Do naszego testu trafiła Arkana z silnikiem E-Tech Hybrid 145. W skład tego napędu wchodzi 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 l, rozwijający moc 94 KM i wspomagany dwoma silnikami elektrycznymi – mogącym napędzać koła (o mocy 36 kW) i pełniącym rolę rozrusznika zintegrowanego z alternatorem (15 kW). Łączna moc całego układu to 143 KM, przekazywane na przednie koła za pośrednictwem automatycznej przekładni Multi-mode. To zestawienie zapewnia niezłą dynamikę i elastyczność – przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,8 s, a prędkość maksymalna wynosi 172 km/h.

Dużą zaletą Arkany jest niskie zużycie paliwa – potrzebuje około 7,6 l/100 km paliwa na autostradzie, około 6,2 l/100 km poza miastem, około 8 l/100 km w zatłoczonym mieście i 6,5–7,0 l/100 km w trybie mieszanym. Jadąc ekonomicznie, można zejść nawet do poziomu 5–5,5 l na 100 km. Na jednym zbiorniku paliwa (50 l) realnie przejedziemy bez problemu około 700-750 km.

Arkana auto prowadzi się pewnie i wykazuje stabilność nawet przy pokonywaniu zakrętów z większą prędkością czy na nierównych nawierzchniach. Optymalne nastawy amortyzatorów i precyzyjny układ kierowniczy przyczyniają się do komfortu podróżowania. Samochód wykazuje się też dużą zwrotnością, co ułatwia manewrowanie. Mimo nadwozia coupé, sportowa jazda na pewno nie jest żywiołem Arkany. Zaprojektowana została raczej z myślą o komfortowych rodzinnych wyprawach. W środku jest cicho, a podróż umila dźwięk płynący z dobrej jakości audio firmy Bose.

Bogato wyposażony

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to Arkana wyposażona została m.in. w 8 poduszek powietrznych, wzmocnienia strukturalne, asystę EasyDrive: aktywny regulator prędkości Stop&Go (do 170 km/h), system kontroli pasa ruchu, asystent utrzymania na pasie, asystent hamowania (wykrywający pieszych), Easy Pilot do jazdy w korku i na autostradzie (system autonomii poziomu 2). Ponadto jest automatyczna zmiana świateł z drogowych na mijania, asystent wyjazdu z miejsca parkingowego, czujniki parkowania, automatyczne parkowanie, kamery 360°. Warto wspomnieć, że ten model otrzymał 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP, co potwierdza spełnianie najwyższych standardów bezpieczeństwa.

System Renault Multi-Sense pozwala na zmianę ustawień silnika, wspomagania układu kierowniczego, oświetlenia ambientowego i konfiguracji ekranu cyfrowego. Kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy: Eco (niższe zużycie paliwa i emisji CO2), Sport (większa przyjemność z jazdy dzięki lepszej dynamice) i MySense – tryb domyślny (umożliwia personalizację ustawień).

Pisząc o tym modelu warto też zwrócić uwagę na Easy Pilot (opcja za 2500 zł) – asystenta jazdy w korku i na autostradzie. To połączenie aktywnego regulatora prędkości (z funkcją Stop & Go) i asystenta utrzymania samochodu w osi pasa ruchu, działającego nawet na zakrętach (w granicach możliwości systemu). Reguluje on prędkość samochodu w zakresie od 0 do 160 km/h i pozwala utrzymywać bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego z równoczesnym utrzymywaniem samochodu w osi pasa ruchu. Jest szczególnie przydatny w przypadku dużego natężenia ruchu, umożliwiając Arkanie automatyczne zatrzymywanie się i ponowne ruszanie z miejsca w ciągu 3 sekund, bez jakiejkolwiek interwencji ze strony kierowcy.

Podsumowując, Arkana to naprawdę ładne auto, bogato wyposażone, z dobrym zawieszeniem i układem kierowniczym, co wpływa na przyjemność z jazdy. Ponadto jest ekonomiczne, praktyczne i wygodne, a przy tym stosunkowo niedrogie, biorąc pod uwagę segment SUV-ów coupé. Za najtańszą wersję Zen E-Tech zapłacimy od 119 900 zł, natomiast za odmianę Intens E-Tech od 130 900 zł. Ceny testowanej, topowej odmiany hybrydowej E-Tech 145 R.S. Line rozpoczynają się od 142 900 zł, a nasz egzemplarz z wyposażeniem dodatkowym to koszt przeszło 150 tys. zł.

Tekst i zdjęcia: Jolanta Stypułkowska

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *