[Relacja] Test Off-Road ze Scanią

Prezentacja z cyklu Scania Test Tour 2016 była świetną okazją, aby zapoznać się z ofertą pojazdów specjalistycznych marki oraz przetestowania  ich w „naturalnym środowisku”.

Pojazdy ciężkie przeznaczone są przeważnie do celów transportowych i większości z nas kojarzą się przede wszystkim z 40-tonowymi zestawami poruszającymi się po drogach publicznych. Pojazdy ciężkie jeżdżą jednak nie tylko po drogach utwardzonych. Niekiedy potrzebujemy wjechać tam, gdzie nawet dobrze doposażone samochody terenowe nie dałyby rady. Właśnie wtedy do boju wkraczają pojazdy specjalistyczne.

W kopalni budokruszu Zbiroża koło Mszczonowa odbyły się ostatnie w tym roku testy pojazdów specjalistycznych marki Scania. Można było zobaczyć i przetestować samochody w wielu konfiguracjach, różniących się od siebie zabudową, napędem i skrzyniami biegów (manualne i zautomatyzowane). Większość pojazdów, które charakteryzowały się napędem 8×4, 6×6 lub 6×4, nie miało większych problemów z pokonywaniem przeszkód. Nawet mniej doświadczeni kierowcy radzili sobie w grząskim piachu.

Podczas testów mogliśmy przekonać się o wyższości odmiany 6×6 nad innymi wariantami. Praktycznie nie było sytuacji, w której pojazd z takim napędem utknąłby brnąc przez trudny teren. Przedstawiciele marki Scania mówią, że klienci coraz częściej wybierają właśnie pojazdy z dopinaną przednią osią.

Nie były to jednak pojazdy jakie Scania przygotowała na testy. Próbom został poddany także m.in. ciągnik 4×4 z naczepą trzyosiową. Tego typu zestaw sprawdza się na nieco bardziej ubitych drogach. Niestety, fizyki oszukać się nie da. Duża masa ciągnięta nawet przez mocny ciągnik siodłowy z napędem 4×4 nie podoła w grząskim terenie. Mimo pewnych problemów z pokonywaniem trasy przejazdowej, wprawny kierowca był wstanie poradzić sobie nawet w mniej sprzyjających warunkach.

Jedną z ciekawszych propozycji była Scania P360 z napędem 4×4 oraz zabudową typu skrzynia z żurawiem. Jest to konfiguracja często wybierana np. przez firmy energetyczne. Stosunkowo mała masa (DMC 18 000 kg) w połączeniu z dobrym napędem oraz silnikiem dysponującym mocą 360 KM oraz momentem obrotowym 1700 Nm sprawia, że auto jest w stanie wjechać tam gdzie inne mają poważne trudności.

Pojazdy specjalne Scanii to nie tylko skrzynie czy ciągniki z naczepą czy wywrotki. Do oferty wliczają się również betonomieszarki, auta przystosowane do przewozu drewna czy podajniki betonu.

Warto też wspomnieć, że większość klientów stawia cały czas na klasyczne rozwiązania przekładni. Dlatego Scania stara się promować zautomatyzowaną przekładnię Opticruise. Możliwy jest wybór jednego z kilku trybów działania. Pozwala to na dostosowanie pracy przekładni do panujących warunków. Kierowca do wyboru ma m.in. tryb off-road. W zależności od obciążeń, utrzymuje on konkretne przełożenie, aby wykorzystać jak największą moment obrotowy w danej sytuacji.

W przypadku jednostek napędowych do dyspozycji są silniki w przedziale mocy od 250 do 730 KM. Dzięki tak szerokiej ofercie możliwe jest skonfigurowanie idealnego auta do zadań, jakie będą przedni nim stawiane.

Jazdy testowe pojazdami specjalistycznymi Scanii pokazały, że są to pojazdy stworzone do ciężkiej pracy w niesprzyjających warunkach. Chociaż sprzedaż tego typu pojazdów przez pewien czas była dość słaba, to powoli klienci znowu zaczynają się interesować autami specjalistycznymi.

Galeria

Sprawdź też inne testy:

Wideo

Menadżer Floty: Szkolenie Hybrydowa Flota - Czy to się opłaca?
!! Wyprzedzamy nowotwór
Menadżer Floty w Genewie - TOYOTA
Menadżer Floty w Genewie - LEXUS
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności