Kia Ceed SW PHEV – kombi w wersji plug-in

Kia zgodnie ze współczesnymi trendami na rynku motoryzacyjnym podąża w kierunku elektryfikacji. Przykładem mogą być nowe niskoemisyjne modele XCeed i Ceed kombi – pierwsze hybrydy typu plug-in tej koreańskiej marki w segmencie samochodów kompaktowych. Tym razem mieliśmy okazję sprawdzić, jak jeździ Kia Ceed plug-in, dostępna wyłącznie w wersji Sportswagon.

Z zewnątrz hybrydowego Ceeda kombi można łatwo rozpoznać po zabudowanej osłonie chłodnicy, co poprawia aerodynamikę oraz po emblematach „eco plug-in”. Wyposażony został w zderzaki z modelu GT-Line, które nadają nadwoziu bardziej sportowy wygląd. Gniazdo ładowania umieszczono na lewym przednim błotniku. W standardzie model ten posiada 16-calowe felgi aluminiowe, a jako opcja dostępne są 17-calowe obręcze kół. Linia modeli Ceed zaprojektowana została od początku pod kątem napędu hybrydowego. Nowy system Virtual Engine Sound System podczas jazdy w trybie elektrycznym przy niskich prędkościach lub podczas cofania generuje dźwięk o natężeniu do 59 dBA, aby ostrzec pieszych.

Za kierownicą Ceeda bez problemu znajdziemy wygodną pozycję, a konsola środkowa zwrócona jest delikatnie w stronę kierowcy. Jest tu też wiele funkcji, które pozwalają optymalnie wykorzystać możliwości hybrydowego układu napędowego. Centralnie na desce rozdzielczej znajduje się czytelny wskaźnik ładowania, dobrze widoczny również z zewnątrz. Akumulatory umieszczono za tylnymi fotelami, obok zbiornika paliwa, który musiał zostać zmniejszony do 37 l. Na hybrydyzacji ucierpiała też przestrzeń bagażowa – standardowo mamy do dyspozycji 437 l (w przypadku napędu konwencjonalnego jest to o 188 l więcej), a po złożeniu oparć tylnych siedzeń, dzielonych w proporcji 40:20:40, uzyskujemy 1506 l. Pod podłogą bagażnika wygospodarowano miejsce na kabel do ładowania i może jeszcze kilka drobiazgów.

Wyposażenie

Seryjnie samochód wyposażony został w system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym. Opcjonalnie oferowany jest ekran o przekątnej 10,25 cala z nawigacją i funkcją Kia UVO Connect, która umożliwia zlokalizowanie najbliższej stacji ładowania. Do opcjonalnego systemu można podłączyć przez Bluetooth wiele urządzeń mobilnych (nawet dwa jednocześnie). W standardzie mamy wbudowany interfejs, pozwalający na korzystanie z usług Apple CarPlay oraz Android Auto. Na ekranie możemy śledzić informacje dotyczące układu napędowego (poziom naładowania akumulatora, zużycie energii itp.) oraz zaprogramować godzinę rozpoczęcia ładowania po podłączeniu akumulatora do prądu np. w garażu, co umożliwia korzystanie z tańszych taryf dla energii elektrycznej. Możliwe jest też w tej wersji ustawienie klimatyzacji w trybie „tylko dla kierowcy” tak, aby zminimalizować zużycie energii elektrycznej. Wówczas dopływ powietrza do pozostałych otworów w kabinie zostaje odcięty. Warto też wspomnieć, że do hybrydowego Ceeda kombi Kia oferuje opcjonalny pakiet holowniczy do przyczep wyposażonych w hamulce.

Napęd hybrydowy

W skład hybrydowego układu napędowego testowanej Kii Ceed SW Plug-in Hybrid wchodzi akumulator litowo-jonowy o pojemności 8,9 kWh, znany z modelu Niro, silnik elektryczny o mocy 61 KM oraz 4-cylindrowy silnik GDI o pojemności 1,6 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Łączna moc układu to 141 KM, a łączny moment obrotowy – 265 Nm. Zestaw ten połączono z 6-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów DCT. Taka konfiguracja zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,8 s. Według WLTP wyłącznie na prądzie przejedziemy około 50-57 km. Auto może być ładowane tylko z gniazda Typu 2. Producent podaje, że naładowanie akumulatora z wallboxa (moc 3,3 kW) zajmuje poniżej 3 godz., natomiast ze zwykłego gniazdka będzie to trwało około 1,5 godz. dłużej.

Dzięki systemowi rekuperacji energia kinetyczna jest odzyskiwana i akumulator ładuje się zarówno podczas hamowania, jak i w trakcie jazdy bez obciążenia silnika, co poprawia wydajność hybrydowego układu napędowego. Według danych producenta spalanie Kii Ceed Plug-in to jedynie 1,3 l/100 km (norma WLTP). Nam nie udało się uzyskać takiej wartości. W trybie mieszanym, przy baterii naładowanej do pełna, auto potrzebowało około 2,3 l/100 km, co i tak jest bardzo dobrym wynikiem.

Jak jeździ?

Zespół hybrydowy powoduje, że auto jest cięższe od wersji spalinowej o około 200 kg. Zwiększenie masy powoduje, że testowany Ceed lepiej amortyzuje nierówności nawierzchni, ale podczas szybszej jazdy w zakrętach czuje się niewielkie wychylenia nadwozia. Na krótkich trasach w mieście można spokojnie przemieszczać się zeroemisyjnie. Podczas dłuższych podróży najlepiej korzystać z trybu hybrydowego. Jazda wówczas jest wystarczająco dynamiczna oraz płynna. Niestety w tym modelu nie zaprogramujemy rezerwy energii w akumulatorze tak, aby wystarczyło jej np. na ostatnie kilometry podróży w mieście.

Kia Ceed SW PHEV to na pewno ciekawa propozycja dla osób, które mają łatwy dostęp do źródła zasilania prądem i przemieszczają się głównie po mieście. Elementy hybrydy nie ograniczają miejsca w kabinie pasażerskiej, więc model ten wciąż z powodzeniem może być autem rodzinnym. Idealnie sprawdzi się, aby podwieźć dzieci do szkoły, pojechać do pracy czy po zakupy. Na pewno model ten warto też wziąć pod uwagę, planując zakup samochodów do firmowej floty.

Produkcja Ceeda kombi w wersji hybrid plug-in odbywa się na Słowacji w zakładzie w Żylinie. Standardowo model ten objęty jest 7-letnią gwarancją (do przebiegu 150 tys. km), która obejmuje także akumulator i silnik elektryczny. Auto dostępne jest w dwóch wersjach wyposażenia: wariant L kosztuje 127 990 zł, natomiast XL – 144 490 zł.

Tekst i zdjęcia: Jolanta Stypułkowska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *