Kia Ceed Kombi jest jednym z ważniejszych modeli w ofercie segmentu kompaktowych aut rodzinnych. Ta południowokoreańska propozycja jest ciekawa przede wszystkim za sprawą funkcjonalności, uniwersalności i dość atrakcyjnej ceny.
Kombi to jedno z nadwozi, które powoli wchłaniane są przez SUV-y, ale wciąż znajduje dla siebie miejsce na rynku. Bryła Ceeda po liftingu jest klasyczna, całkiem ładna i spójna, choć nasza wersja testowa w kolorze czerwonym nie była wyposażona w żadne pakiety sportowe. Z przodu elementem dominującym jest charakterystyczna atrapa chłodnicy, mająca ciekawy kształt, a także dobrze wkomponowane reflektory LED-owe, które nadają nieco agresywniejszego wyglądu. Tył samochodu ma formę prostą, płynną i elegancką zarazem.
Rozmiar L
Kię Ceed kombi zalicza się kompaktów w rozmiarze L – jego długość to 4600 mm, szerokość 1800 mm, natomiast wysokość 1465 mm. Rozstaw osi wynosi 2650 mm i przekłada się to na sporo miejsca w kabinie zarówno dla pasażerów na przednich, jak i tylnych siedzeniach. Także na bagażnik nie ma powodu narzekać, ponieważ standardowo pomieści on 625 l. Aby mieć praktyczne i dość przestronne auto, nie musimy więc kupować SUV-a. Stylistykę Ceeda docenią na pewno szczególnie osoby lubiące w motoryzacji klasykę.
Powiew przeszłości
Również w kabinie nie zobaczymy zbyt dużo nowoczesności ani materiałów wykończeniowych prezentujących się nadzwyczaj okazale. W naszym egzemplarzu np. nie było dostępu do auta bez kluczyka czy wirtualnych zegarów, co obecnie jest już na ogół standardem nawet w mniejszych samochodach. Można by więc uznać, że na tle konkurencji Ceed zatrzymał się jakiś czas temu. Patrząc jednak z innej strony, ma on wszystko, co trzeba – najważniejsze systemy, wygodną obsługę systemu multimedialnego, bezproblemowe połączenie z Apple CarPlay i Android Auto. Przez tydzień testowania tego samochodu nie poczuliśmy, że czegoś nam brakuje. Ceeda można oczywiście doposażyć albo zdecydować się na topową odmianę GT Line.
Ten projekt wnętrza sprzed lat ma jednak sporo zalet. Można do nich zaliczyć m.in. wysoki poziom ergonomii – w zasadzie wszystko mamy pod ręką i zawsze wiadomo, gdzie szukać poszczególnych funkcji czy ustawień. Kokpit został rozsądnie rozplanowany i, co obecnie nie jest częste, zostawiono fizyczne przyciski, pokrętła czy przełączniki. Wszystkim możemy więc sterować analogowo, co jest bardzo wygodne i intuicyjne. Takie właśnie były samochody jeszcze kilka lat temu…
Napęd i ceny
Aktualnie w ofercie modelu Ceed kombi koreańskiego producenta znajdziemy dwa silniki benzynowe T-GDI, z których większy można zamówić z automatyczną dwusprzęgłową przekładnią:
- Kia Ceed Kombi 1.0 T-GDI 100 KM, 6-biegowa przekładnia manualna – cena wersji podstawowej S od 105 400 zł
- Kia Ceed Kombi 1.5 T-GDI 140 KM, 6-biegowa przekładnia manualna – cena wersji podstawowej S od 108 400 zł
- Kia Ceed Kombi 1.5 T-GDI 140 KM, 7-biegowa przekładnia automatyczna DCT – dostępna od wersji wyposażenia M, cena od 122 400 złotych
W naszej redakcji mieliśmy okazję sprawdzić, jak jeździ mocniejsza wersja z automatem. Jazda tym samochodem okazała się naprawdę przyjemna. Nie jest to na pewno propozycja dla miłośników sportowego charakteru, ale dynamika jest wystarczająca do codziennej jazdy, nie zmęczymy się też podczas dłuższych podróży czy na krętych górskich trasach. Układ kierowniczy jest precyzyjny i dobrze skalibrowany. To chyba optymalny wybór, bo silnik 3-cylindrowy z pasażerami i bagażami na pokładzie może okazać się zbyt ospały. Warto więc wybrać mocniejszą jednostkę napędową, bo dopłata nie jest duża, a komfort podróżowania na pewno większy.
Jedynie do skrzyni biegów mieliśmy małe ale… Przekładnia automatyczna 7-biegowa DCT przy spokojnej jeździe działa sprawnie, jednak czasami zdarzają się jej zawahania i zbyt długo czeka, zanim zredukuje bieg. Może to być związane z obecnymi normami emisji spalin, bo producenci samochodów coraz częściej stosują zabieg spowalniania skrzyni biegów. Jeśli potrzeba lepszej dynamiki, np. podczas wyprzedzania, warto wybrać tryb Sport. Wówczas automat działa szybciej i nie obawia się wyższych obrotów.
Dla kogo to auto?
Ceeda możemy polecić szczególnie osobom, które cenią klasyczne rozwiązania i nie oczekują od samochodu wyjątkowych fajerwerków. Bardziej konserwatywni kierowcy z pewnością się tu doskonale odnajdą.
Dobrze, że wciąż na rynku znajdziemy takie propozycje, ponieważ są klienci, którzy właśnie takiego samochodu potrzebują. Nikt raczej, kupując Ceeda kombi, nie spodziewa się niesamowitych wrażeń wizualnych czy sportowych osiągów. Jest to klasyczny, prosty, porządny samochód kompaktowy, jakich wiele do niedawna jeździło po Europie. I to właśnie jest jego największą zaletą.
Tekst i zdjęcia: Jolanta Stypułkowska