Test Hyundai IONIQ – unikatowy

Hyundai IONIQ to jedyny model na rynku dostępny w trzech ekologicznych wersjach napędowych: hybrydowej, hybrydowej typu plug-in oraz elektrycznej. Auto ma również szereg innych cech, które sprawiają, że jest bardzo ciekawym rozwiązaniem dla firm.

Hyundai to jeden ze światowych liderów w dziedzinie nowoczesnych napędów. Marka jako pierwsza wprowadziła do seryjnej produkcji samochód z ogniwami paliwowymi – ix35 Fuell Cell.

W ubiegłym roku ponownie wyprzedziła konkurencję oferując model IONIQ, pierwsze auto, które występuje w trzech różnych wariantach wykorzystujących silnik elektryczny.

Nazwa bardzo dobrze odzwierciedla charakter pojazdu, podkreśla rolę modelu w gamie Hyundaia i wskazuje na zaangażowanie firmy w ochronę środowiska. Pierwszy człon odwołuje się do jonu (czyli po angielsku „ion”), naładowanego elektrycznie atomu. Drugi pochodzi od angielskiego słowa „unique” (po polsku „wyjątkowy”, „niepowtarzalny”, „unikalny”).

Opływowy i lekki

IONIQ został stworzony na całkowicie nowej platformie, zaprojektowanej specjalnie pod kątem zróżnicowanych jednostek napędowych.

Twórcom udało się połączyć dwie bardzo ważne właściwości. Z jednej strony Hyundai IONIQ jest ciekawym stylistycznie, stonowanym, i nowoczesnym pod względem wzornictwa kompaktem. Z drugiej odznacza się w każdym wariancie cechami konstrukcyjnymi, które wpływają na obniżenie zużycia paliwa i energii.

IONIQ ma niski współczynnik oporu aerodynamicznego (Cd = 0,24). Znakomity wynik udało się uzyskać poprzez stworzenie opływowej linii nadwozia oraz zastosowanie aktywnych i pasywnych rozwiązań zmniejszających opór powietrza (tylny spojler i dyfuzor, listwy boczne, osłona podwozia, specjalne obręcze, kurtyny powietrzne łagodzące zawirowania wytwarzane przez koła czy grill z aktywnymi klapami w przypadku wersji hybrydowych). W aucie zastosowano opony o niskim oporze toczenia.

Maska silnika i pokrywa bagażnika zostały wykonane z aluminium. Dzięki temu  masa samochodu jest o 12,4 kg niższa w porównaniu do pojazdów z takimi samymi elementami ze stali, a ponadto nie powoduje pogorszenia własności wibroakustycznych. Hyundai zajął się także mniej oczywistymi obszarami jeśli chodzi o obniżanie masy, np. osłoną przestrzeni bagażowej. Wykorzystanie lekkich komponentów i przemyślana konstrukcji sprawiają, że jest ona o około 25% lżejsza niż w konwencjonalnych samochodach marki Hyundai.

Efektywność w każdej wersji

Hyundai IONIQ w każdym wariancie jest samochodem oszczędnym, a przy tym zapewniającym dobre osiągi i przyjemność z jazdy. Zacznijmy od wersji hybrydowej.

Odmiana ta jest napędzana przez zespół, który składa się z nowego, 4-cylindrowego silnika 1.6 GDI Kappa oraz jednostki elektrycznej o mocy 32 kW (43,5 KM) zasilanej zaawansowanymi polimerowymi akumulatorami litowo-jonowymi. Kierowca ma do dyspozycji moc 141 KM. Maksymalny moment obrotowy to 265 Nm, co sprawia, że Hyundai IONIQ jest autem dynamicznym i jednocześnie wyjątkowo oszczędnym. Zespół napędowy współpracuje z nową, dwusprzęgłową, automatyczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach (6DCT).

Hyundai IONIQ Hybrid jest autem bardzo ekonomicznym. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym to zaledwie 3,4 l/100 km. Emisja dwutlenku węgla należy do najniższych na rynku i wynosi 79 g/km.

Z kolei Hyundai IONIQ Electric, jak przystało na samochód na prąd, w ogóle nie emituje dwutlenku węgla. Samochód jest napędzany przez elektryczny silnik generujący maksymalnie 120 KM i 295 Nm.

Model ten to idealne rozwiązanie dla klientów, którzy korzystają z samochodu głównie w mieście. Zestaw akumulatorów o pojemności 28 kWh (wyposażony w zintegrowany system wentylacji, który go ogrzewa, co zwiększa wydajność ładowania i zasięg przy niskich temperaturach) pozwala na pokonanie dystansu do 280 km bez konieczności uzupełniania zapasów prądu. Wydajność energetyczna wynosi 11,5 kWh/100 km.

Każdy Hyundai IONIQ Electric jest wyposażony w zaawansowany system nawigacji (AVN), który zawiera w menu kategorię „Stacja Ładująca”. Wybranie tej opcji wyszukuje najbliższe publiczne stacje ładowania. Żeby uzupełnić akumulator do 100% potrzeba 4,5 godz. Czas ten skraca się do 23-30 minut, jeśli skorzystamy ze stacji szybkiego ładowania.

IONIQ Plug-in łączy w sobie najważniejsze zalety obu wspomnianych wersji. Samochód został wyposażony w silnik 1.6 GDI o maksymalnej mocy 105 KM i maksymalnym momencie obrotowym 147 Nm oraz jednostkę elektryczną o mocy 45 kW (61 KM) zasilaną polimerowymi akumulatorami litowo-jonowymi. Zasięg w trybie elektrycznym to 63 km, co pozwala pokonywać codzienne trasy po mieście bez zużywania kropli paliwa. Emisja dwutlenku węgla wynosi 26 g/km, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym to tylko 1,1 l/100 km.

Bezpieczeństwo na piątkę

Hyundai IONIQ odznacza się najwyższymi standardami bezpieczeństwa, czego potwierdzeniem są wyniki testów Euro NCAP. Niezależna organizacja przyznała modelowi maksymalną ocenę pięciu gwiazdek. Auto otrzymało bardzo wysokie noty w poszczególnych kategoriach: bezpieczeństwa dorosłych, bezpieczeństwa dziecka, ochrona pieszego i systemów bezpieczeństwa. IONIQ należy pod tym względem do najlepszych samochodów w swojej klasie.

Wyniki uzyskane w testach to m.in. zasługa lekkiego, ale sztywnego nadwozia. Zostało ono w 53% wykonane ze stali o zwiększonej wytrzymałości, co przekłada się na bezpieczeństwo (zwiększona absorpcja energii w przypadku ewentualnej kolizji), ale także na lepsze prowadzenie.

W trakcie testów Euro NCAP przetestowano m.in. system autonomicznego hamowania (AEB), który ostrzega kierowcę o zagrożeniu, a w razie konieczności wyhamowuje samochód. Układ ten jest dostępny już w wersji podstawowej, tak samo, jak system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, system utrzymywania pasa ruchu czy aktywny tempomat.

Dla flot

Hyundai IONIQ to ciekawa propozycja dla firm. Jego zalety docenią zarówno przedsiębiorstwa dysponujące dużymi flotami, jak i przedstawiciele sektora MŚP, korzystający czasami tylko z jednego samochodu.

Model ze względu na swoją konstrukcję cechuje się niskimi kosztami eksploatacji. Nie ma wielu podzespołów, które w razie awarii byłyby kosztowne w wymianie, a zużycie paliwa jest bardzo niskie lub wręcz zerowe.

Coraz ważniejsza dla wielu firm jest działalność związana ze społeczną odpowiedzialnością. Przedsiębiorstwa wprowadzają do swoich polityk flotowych zapisy dot. maksymalnej emisji szkodliwych substancji. W przypadku modelu Hyundai IONIQ w wariantach hybrydowych należy ona do najniższych na rynku. Co oczywiste, wersja elektryczna nie wytwarza żadnych substancji, które mogłyby zagrażać środowisku.

IONIQ to też pewność eksploatacji. Hyundai udziela na samochód 5 lat gwarancji bez limitu kilometrów. Akumulator wysokiego napięcia objęty jest gwarancją aż na 8 lat (lub 200 000 km).

Ceny modelu IONIQ zaczynają się od 99 900 zł (hybryda w wersji Business). Atutem jest program finansowy przygotowany przez markę Hyundai. Samochód można włączyć do floty korzystając z kredytu z kontynuacją Hyundai Non-Stop Auto, leasingu Hyundai Finance, wynajmu długoterminowego Hyundai Fleet Lease lub oferty Hyundai Abonament. Miesięczne raty zaczynają się już od 679 zł.

Źródło: Menadżer Floty

Galeria

Sprawdź też inne testy:

Wideo

Zapraszamy na II Międzynarodowe Targi EkoFlota - 6-7 października, Warszawa
[Menadżer Floty] Ford Mustang GT V8 5.0 - końska dawka emocji
[Menadżer Floty] Range Rover Velar
Mercedes C63 S AMG - VIP Menadżer Floty
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności