[TEST] Hyundai i30 Fastback, czyli stylowy Koreańczyk

Model i30 jest jednym z najpopularniejszych w gamie Hyundaia. Najnowsza wersja nadwoziowa i30 Fastback zadebiutowała w marcu 2018 r. podczas salonu w Genewie. Samochód ma oryginalną sylwetkę, którą podkreślają: nisko opadająca linia dachu zakończona spoilerem, długa maska i muskularne nadwozie.

Tekst i zdjęcia: Jolanta Stypułkowska

Dach samochodu został obniżony został o 25 mm w porównaniu z klasyczną, 5-drzwiową odmianą i30, dzięki czemu lepsza jest aerodynamika auta. Wersja ta ma 1425 mm wysokości (jest o 30 mm niższa niż standardowa) i 4455 mm długości (o 115 mm mniej). Fastback różni się jednak od innych aut w gamie i30 nie tylko stylistyką. W porównaniu z odmianą 5-drzwiową zawieszenie obniżono o 5 mm, samochód jest nieznacznie sztywniejszy i bardziej zwarty, co przekłada się na właściwości jezdne – lepiej zachowuje się przy pokonywaniu zakrętów i daje poczucie większej kontroli przy szybszej jeździe. Przy tym na nierównościach również nie odczuwamy dużego dyskomfortu. Atrakcyjny kształt tylnej części nadwozia ma też niestety jedną wadę – widoczność do tyłu jest nieco ograniczona. Jeśli jednak posiadamy kamerę cofania i czujniki, nie powinno to być jednak zbyt uciążliwe.

Z przodu Fastback ma wiele elementów podobnych do hatchbacka czy kombi – jest tu dominujący kaskadowy grill, dopasowane do niego kształtem reflektory i poziomy wlot powietrza. Jednak mocno zaznaczone krawędzie, zamontowany pod kątem przedni spojler i światła do jazdy dziennej Full LED sprawiają, że przód tego auta wygląda bardziej zadziornie niż w innych wersjach nadwoziowych modelu i30.

Znajome wnętrze

Wnętrze „i-trzydziestki” Fastback nie różni się w zasadzie od innych modeli z oferty Hyundaia. Górna część deski rozdzielczej wykonana jest z elementów miękkich, przyjemnych w dotyku. W dolnej części kabiny dominują natomiast twarde plastiki. Ogólnie materiały są dobrej jakości i do ich spasowania nie mamy zastrzeżeń. Jeżeli chodzi natomiast o wyposażenie, to Hyundai oferuje opcjonalnie rozwiązania dostępne na ogół w segmencie Premium. W testowanym przez naszą redakcję egzemplarzu są m.in. wygodne skórzane fotele z wentylacją, które doceniliśmy szczególnie podczas jazdy w upalne dni. Fotel kierowcy sterowany jest elektrycznie – to opcja dostępna tylko w najwyższej wersji wyposażenia Premium ze skórzaną tapicerką. Zaletą dla kierowcy jest też szeroki zakres jego regulacji – bez problemu znajdziemy optymalną pozycję. Wielofunkcyjna kierownica, podobnie jak w innych modelach Hyundaia, dobrze leży w dłoniach. Dla osób podróżujących z tyłu nie ma co prawda zbyt dużo przestrzeni, ale za to mają one do dyspozycji podłokietnik z uchwytami na napoje, oświetlenie oraz nawiewy. Warto też podkreślić, że kabina jest bardzo dobrze wyciszona.

Po środku deski rozdzielczej znajduje się 8-calowy ekran dotykowy z nawigacją, ale bez informacji on-line o korkach. Wystarczy jednak podłączyć do auta smartfon z systemem Android lub iOS i na ekranie możemy wyświetlić Mapy Google, Waze itp. Za pośrednictwem tego ekranu sterujemy też multimediami i innymi opcjami. Praktycznym rozwiązaniem w testowanym modelu jest również ładowarka indukcyjna do smartfona.

Bagażnik w wersji Fastback jest o 55 l większy niż w hatchbacku – jego pojemność to 450 l, a po złożeniu tylnej kanapy do dyspozycji mamy aż 1351 l. Dostęp do niego jest łatwy, minusem może być jedynie wysoki próg załadunku.

Bezpieczeństwo

Jeśli chodzi o systemy bezpieczeństwa, Hyundai i30 Fastback jest bogato wyposażony. Producent oferuje m.in. system autonomicznego hamowania, wykorzystujący kamery, który działa trójstopniowo. Na początku ostrzega kierowcę sygnałami dźwiękowymi i świetlnymi. W drugim etapie włącza hamulce – w zależności od stopnia zagrożenia kolizją, a w trzecim stosuje maksymalną siłę hamowania w celu uniknięcia zderzenia lub zminimalizowania jego skutków, jeśli do kolizji już dojdzie. Opcjonalny system rozpoznawania pieszych wykorzystuje umieszczony z przodu radar, pozwalając uniknąć lub złagodzić skutki potrącenia przechodnia. Auto posiada także inteligentny tempomat, który utrzymuje stałą prędkość i odległość od poprzedzającego pojazdu, automatycznie przyspieszając i hamując (do 180 km/h) oraz systemy: kontroli poziomu uwagi kierowcy, monitorowania martwego pola, ostrzegania przed ruchem poprzecznym podczas cofania, utrzymania pasa ruchu, informujący o znakach ograniczenia prędkości i inne. Mamy tu również system HBA (Inteligentne światła drogowe), który wykrywa zarówno samochody nadjeżdżające z naprzeciwka, jak i poprzedzające, jadące tym samym pasem ruchu i w razie potrzeby zmienia światła drogowe na mijania tak, aby nie oślepiać innych kierowców (w trybie automatycznym). Gdy system nie wykrywa żadnych pojazdów, automatycznie włącza światła drogowe.

Diesel nowej generacji

Testowana przez nas jednostka 1.6 CRDi o mocy 136 KM, z dwusprzęgłową 7-biegową automatyczną skrzynią biegów DCT, zapewnia niezłe osiągi – w tym przypadku moc jest wystarczająca, choć przekładnia mogłaby być nieco bardziej dynamiczna. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje tej wersji „i-trzydziestki” 10,1 s, a prędkość maksymalna to 200 km/h. Średni poziom zużycia paliwa według danych producenta wynosi 4,1 l/100 km, ale w normalnych warunkach drogowych trudno osiągnąć taki wynik. Nam w cyklu mieszanym auto zużywało około 7 l/100 km, co i tak uważamy za nie najgorszy wynik. Na pochwałę zasługuje też wysoka kultura pracy silnika – czasami nie słychać nawet, że mamy do czynienia z dieslem.

Ceny Hyundaia z nadwoziem Fastback rozpoczynają się od 72 900 zł za podstawową wersję benzynową Classic Plus 1.0 T-GDI z 6-biegową przekładnią manualną (120 KM). Za usportowioną wersję N-Line z silnikiem w 1.4 T-GDI (140 KM) i 7-biegową skrzynią automatyczną zapłacimy 99 900 zł, a „i-trzydziestkę” Fastback z nowym dieslem – 1.6 CRDi  136 KM – i manualną skrzynią biegów można kupić od 93 100 zł. Testowana przez nas wersja kosztuje 114 100 tys. zł, ale za tę cenę otrzymujemy już w zasadzie kompletnie wyposażone auto i wydaje się ona adekwatna do jakości.

Podsumowując, Hyundai i30 Fastback jest udany zarówno pod względem technicznym, jak i stylistycznym. Naszym zdaniem to jedna z najładniejszych i najbardziej reprezentacyjnych wersji kompaktowego i30 – samochód elegancki o wyważonych proporcjach, zdecydowanie wyróżniający się w tradycyjnym segmencie C. A do jakiego klienta adresowany jest ten model? W zasadzie to samochód dla każdego, kto ceni styl, a przy tym nie szuka ani supersportowego auta, ani zdecydowanie rodzinnego. Absolutnie nie jest to propozycja wyłącznie dla bizneswoman koło czterdziestki, co sugeruje reklama tego modelu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *