Hyundai i30 Fastback Hybrid – pełny energii

Kompaktowe coupe koreańskiego producenta wyróżnia się elegancką, opadającą linią dachu, niższą, opływową sylwetką i bardziej sportowym wyglądem. Po modernizacji Hyundai i30 Fastback N Line stał się jeszcze ładniejszy, lepiej wyposażony, a ponadto dostępny jest w wersji hybrydowej.

Niedawno do naszego testu redakcyjnego trafił Hyundai i30 Fastback N Line – 4-drzwiowe coupe, wyposażone w napęd hybrydowy o mocy 160 KM oraz manualną skrzynię biegów. Z zewnątrz ten model po liftingu charakteryzują: szerszy, kaskadowy grill, nowe reflektory i dedykowany dla tej wersji przedni zderzak. Zmodyfikowano też wygląd zderzaka tylnego – ma czerwoną linię i trójkątne światło przeciwmgielne LED. Ponadto odmiana Fastback otrzymała nowe ustawienia zawieszenia i układu kierowniczego. Całość dopełniają ładne 18-calowe felgi aluminiowe (17-calowe dla wersji 1.0 T-GDi). Dyskretny emblemat N Line umieszczony nad przednimi błotnikami, oraz czarne lusterka boczne to elementy wyróżniające testowaną, usportowioną wersję Hyundaia.

Sportowe smaczki

Wsiadając za kierownicę i30 N Line, zobaczymy ładnie wkomponowane sportowe dodatki oraz czerwone kontrastowe przeszycia. Przekładnia zmiany biegów w wersji N Line ma metalowe akcenty, czerwoną linię, a także skórzane wstawki, zapewniające pewniejszy chwyt i kojarzące z samochodami stricte sportowymi. Kierownica dobrze leży w dłoniach oraz wykończona została skórą z perforowanymi skórzanymi strefami chwytu tak, aby zwiększyć komfort i poprawić kontrolę nad pojazdem. Wygodne fotele z logo N na zagłówkach, z dość dużym zakresem elektrycznej regulacji, pozwalają ustawić optymalną pozycję za kierownicą – mamy tu regulację podparcia lędźwiowego i rozsuwane siedziska. Warto wspomnieć, że w aucie po liftingu kratki nawiewów powietrza mają bardziej nowoczesny kształt, a ekrany multimediów zostały nieco zmodernizowane. W testowanym modelu znajdowały się 7-calowe cyfrowe zegary, a także 10,25-calowy, dotykowy ekran centralny z obsługą Android Auto i Apple CarPlay oraz opcjonalna ładowarka indukcyjna do smartfona.

Miękka hybryda

Pod maską prezentowanego modelu pracował 4-cylindrowy silnik 1.5 T-GDi, dostępny wyłącznie z układem mild hybrid 48 V, który generuje moc 160 KM. Zestawiono go z 6-biegową przekładnią manualną, do działania której nie mamy zastrzeżeń. Ten układ pozwala rozpędzić auto od 0 do 100 km/h w 8,4 s. Silnik spalinowy wspomagany jest dodatkowym momentem obrotowym 60 Nm podczas przyspieszania (w zależności od stanu naładowania akumulatora i stopnia przyspieszenia), dzięki czemu znacznie obniżone zostało zużycie paliwa (według danych producenta w cyklu mieszanym to 5,6-6,5  l/100 km, w naszym teście było to niespełna 8 l/100 km) i emisja CO2 (dane producenta: 126-148 g/km). Układ hybrydowy sprawdza się w ruchu miejskim, zapewniając szybsze i płynniejsze uruchamianie silnika spalinowego po zatrzymaniu, co również przyczynia się do oszczędności paliwa. Rozrusznik hybrydowy (HSG) odzyskuje energię kinetyczną z hamowania, przekształcając ją w energię elektryczną i przechowuje ją do późniejszego wykorzystania w akumulatorze.

Obniżone zawieszenie zapewnia bardzo dobrą przyczepność. Przy tym samochód jest dość sztywny i zwarty, co przekłada się na dobre właściwości jezdne – bez trudu pokonuje zakręty i daje poczucie kontroli nawet przy szybszej jeździe. Nie odczujemy też dużego dyskomfortu na nierównościach. Jednak za atrakcyjny wygląd tylnej części nadwozia zapłacimy jedną wadą – widoczność do tyłu została nieco ograniczona. Można temu zaradzić doposażając auto w kamerę cofania oraz czujniki.

Innowacyjne systemy

Koreański producent zadbał również o nowoczesną technologię, w tym szeroki wachlarz najnowocześniejszych systemów bezpieczeństwa, wspomagania pracy kierowcy oraz łączności. Na tej liście znajdują się m.in. system utrzymania pasa ruchu i automatyczne hamowanie, jeśli wykryte zostanie zagrożenie podczas cofania. i30 poinformuje nas też, jeśli zagapimy się np. przed światłami i samochód przed nami ruszy, a my będziemy blokować ruch.

Odświeżono system monitorowania martwego pola, który teraz jest w stanie przyhamować silnikiem tak, aby uniknąć kolizji. System awaryjnego hamowania rozbudowano natomiast o mechanizm wykrywania rowerzystów.

A ile kosztuje testowany model? Ceny hybrydy o mocy 160 KM w wersji N-Line z manualną skrzynią biegów rozpoczynają się od 103 900 zł, natomiast z przekładnią automatyczną od 109 900 zł. Dla porównania Fastback z silnikiem benzynowym o mocy 120 KM w podstawowej wersji Classic Plus to wydatek minimum 81 400 zł. W ofercie tego modelu nie znajdziemy silnika wysokoprężnego.

Niewątpliwie Hyundai i30 Fastback jest atrakcyjny zarówno pod względem technologicznym, jak i stylistycznym. Naszym zdaniem to jedna z najładniejszych wersji kompaktowego i30 – samochód jest elegancki, ma wyważone proporcje i pozytywnie wyróżnia się w segmencie C. Do jakiego klienta adresowany jest ten model? W zasadzie dla każdego, kto ceni styl, nie jest mu obojętna ekologia oraz szuka kompromisu między autem rodzinnym i sportowym.

Tekst i zdjęcia: Jolanta Stypułkowska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *