Cupra Ateca powstała na bazie modelu Seat Ateca. Ma jednak sporo przyjemnych dla oka detali zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz, a do tego oferuje więcej mocy oraz bardziej sportowo zestrojone zawieszenie i układ kierowniczy niż jej odpowiednik spod znaku Seata.
Z przodu elementem dominującym jest duży grill z charakterystycznym logo Cupra, które wyróżnia się na tle ciemnej kratki. Mocno narysowane reflektory LED o ostrych kształtach dodają nadwoziu drapieżności, natomiast zderzak z dużymi wlotami powietrza nadaje sportowego charakteru i przyczynia się do lepszej aerodynamiki. Z boku nadwozie ma ładne przetłoczenia, a 19-calowe felgi o ciekawym wzorze, panoramiczny szyberdach, czarne oraz chromowane elementy, m.in. obramowania szyb i relingi dachowe, dodają elegancji i nowoczesnego charakteru.
Wyraziste tylne światła LED, zespolone ze spojlerem dachowym, cztery chromowane końcówki układu wydechowego oraz dyfuzor wprowadzają sportową stylistykę, którą ładnie podkreślają też emblematy Cupra. Dzięki możliwości personalizacji wygląd samochodu dostosujemy do indywidualnych preferencji. Warto jednak wspomnieć, że testowana Cupra Ateca 2.0 TSI o mocy 190 KM to SUV zdecydowanie bardziej rodzinny niż sportowy.
Stonowane wnętrze
Wnętrze testowego egzemplarza wykończone zostało ładnie, elegancko, ale na pewno nie wyróżnia się przesadną nowoczesnością, i bardzo dobrze. Na pierwszy rzut oka możemy nawet odnieść wrażenie, że w kabinie jest zbyt czarno, jednak kiedy przyjrzymy się bliżej, zobaczymy, że te ciemne materiały mają delikatną tonację brązu, są niezłej jakości, a do tego zostały solidnie spasowane. Całość jest stonowana, harmonijna i przyjemna dla podróżujących. Plus za fizyczne przyciski sterowania klimatyzacją, brak nie plastików piano black. Wygodne sportowe fotele, a raczej stylizowane na sportowe, ze zintegrowanym zagłówkiem pokryte są ciekawie przeszytą skórą, mamy też metalowe nakładki na pedałach. Warto dodać, że za skórę trzeba dopłacić prawie 4,5 tys. zł. Samochód jest też oczywiście wyposażony w wiele nowoczesnych systemów bezpieczeństwa wspierających pracę kierowcy.
Napęd i osiągi
W tym modelu zastosowano sprawdzony zestaw grupy Volkswagen: 2-litrową jednostkę benzynową, generującą 190 KM mocy i 320 Nm momentu obrotowego (przy 1500 obr./min), która współpracuje z przekładnią DSG. Napęd Cupry Ateki został starannie dopracowany – samochód rusza płynnie, płynnie też się rozpędza, a osiągi są całkowicie wystarczające do codziennej jazdy. A jakie? maksymalna prędkość tego samochodu to 212 km/h, a od 0 do 100 km/h przyspiesza on w 7,2 s.
Nie spodziewaliśmy się oczywiście, że dość mocny silnik benzynowy zestawiony z automatem i napędem na cztery koła będzie wyjątkowo oszczędny i tak też faktycznie jest. W zatłoczonym mieście ten rodzinny SUV potrzebuje nawet około 11-12 l/100 km. W trasie jest lepiej – przy spokojnej jeździe możemy zejść poniżej 10 l/100 km. Według danych WLTP średnie spalanie też jest spore – na poziomie 8-8,3 l/100 km.
Ile kosztuje?
Cuprę Atekę warto wyróżnić szczególnie za napęd, ciekawe elementy stylistyczne, ergonomię we wnętrzu oraz intuicyjną obsługę i łatwe sterowanie wszystkimi systemami na pokładzie.
W cenniku tego modelu znajdziemy trzy silniki, ale wersja wyposażenia jedna jedna – po prostu Cupra. Otwiera go auto z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM, z napędem na jedną oś, które kosztuje od 166 tys. zł. Testowana wersja z jednostką napędową 2.0 TSI, generująca 190 KM mocy, to wydatek minimum 186 800 zł. Nasz egzemplarz, z wyposażeniem opcjonalnym, w skład którego wchodzą m.in. liczne układy wspomagające jazdę, hak holowniczy, elektrycznie sterowana klapa bagażnika czy adaptacyjne zawieszenie, to już spory wydatek, przeszło 230 tys. zł.
Dla klientów poszukujących SUV-a o sportowym charakterze Cupra oferuje model VZ 2.0 TSI z 300-konnym silnikiem i napędem na obie osie, która kosztuje minimum 237 300 zł.
Na koniec warto dodać, że Cupra oferuje 5-letnią gwarancję z limitem 150 tys. km, 3-letnią gwarancję na powłokę lakierniczą i 12 lat gwarancji na perforację nadwozia.
Tekst i zdjęcia: Jolanta Stypułkowska