Volkswagen planuje wykorzystać w produkcji aut nowy proces druku 3D

W nadchodzących latach Volkswagen planuje wykorzystać w produkcji aut nowy proces druku 3D. W tym zakresie niemiecki producent współpracuje z Siemensem, a nowatorski proces natrysku spoiwa zwiększa zaawansowanie technologiczne druku 3D i sprawia, że jego stosowanie w produkcji samochodów staje się opłacalne.

Druk 3D jest stosowany do wytwarzania elementów słupka A w Volkswagenie T-Rocu w wersji kabriolet, który powstaje w zakładach w Osnabrück. „Pomimo kryzysu związanego z koronawirusem, pracujemy nad innowacjami i dążymy do tego, aby druk 3D był bardziej wydajny i zapewniał jakość odpowiednią do zastosowania na linii produkcyjnej” – mówi Christian Vollmer, członek zarządu marki Volkswagena odpowiedzialny za produkcję i logistykę.

Po raz pierwszy w głównym zakładzie w Wolfsburgu, do produkcji komponentów jest wykorzystywany najnowszy proces druku 3D, znany jako „binder jetting” (natrysk spoiwa). Podczas gdy w konwencjonalnym druku 3D do tworzenia elementu warstwa po warstwie z proszku metalicznego wykorzystuje się laser, w procesie natryskiwania spoiwa używa się kleju. Powstały w ten sposób metalowy element jest następnie podgrzewany i kształtowany. Zastosowanie technologii natrysku spoiwa zmniejsza koszty i zwiększa wydajność – elementy ważą o połowę mniej niż te wykonane z blachy stalowej. W tej chwili Volkswagen jest jedynym producentem samochodów, który wykorzystuje technologię druku 3D w procesie produkcji aut.

Jesteśmy bardzo dumni, że możemy wspierać Volkswagena naszymi innowacyjnymi rozwiązaniami druku 3D. Nasze rozwiązania w zakresie automatyzacji i oprogramowania procesu druku 3D przodują w zastosowaniach przemysłowych. Dzięki tej technologii Volkswagen będzie mógł szybciej, bardziej elastycznie i przy mniejszym zużyciu materiałów opracowywać i produkować komponenty”- tłumaczy Cedrik Neike, członek zarządu Siemens AG i dyrektor generalny Digital Industries.

W ciągu ostatnich pięciu lat Volkswagen zainwestował w rozwój technologii druku 3D dwucyfrową kwotę wyrażoną w milionach euro. Ponadto nawiązano współpracę w zakresie oprogramowania z Siemensem i rozszerzono dotychczasową współpracę z producentem drukarek – HP Inc.

Volkswagen używa druku 3D od 25 lat. Początkowo na potrzeby działu rozwoju technicznego, co miało przyspieszyć rozwój samochodów i obniżyć koszty ich powstawania. W tej chwili aż 13 działów zakładu w Wolfsburgu wykorzystuje różne procesy drukowania w produkcji elementów z tworzyw sztucznych oraz z metalu. Typowe przykłady to plastikowe elementy prototypów, jak konsole środkowe, poszycia drzwi, deski rozdzielcze oraz zderzaki. Do drukowanych elementów metalowych należą kolektory dolotowe, chłodnice, wsporniki i łączniki. W ciągu ostatnich 25 lat w procesie druku 3D wyprodukowano w sumie ponad milion komponentów.

Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *