[Relacja] Wodór jako paliwo przyszłości – konferencja w Instytucie Transportu Samochodowego

W Instytucie Transportu Samochodowego odbyła się konferencja poświęcona tematyce wodoru jako alternatywnego paliwa w transporcie drogowym. Opracowany przez ITS projekt zakłada wybudowanie do 2030 roku trzydziestu stacji tankowania wodoru w kraju.

Problem emisji spalin z silników zasilanych konwencjonalnymi paliwami jest obecnie znaczący. Coraz bardziej restrykcyjne normy narzucane choćby przez Unię Europejską nie są wystarczające, aby całkowicie poradzić sobie problemem zanieczyszczenia środowiska. Kolejną kwestią są teoretycznie kończące się zasoby ropy naftowej. Eksperci zakładają, że ten problem nie będzie nas dotyczył przez najbliższe 40-50 lat, ale w końcu nastąpi. Dlatego już w tym momencie trzeba szukać alternatywy dla konwencjonalnego zasilania pojazdów.

Instytut Transportu Samochodowego, jako placówka badawcza, stara się działać w szerokim spektrum. Jednym z nich jest właśnie wodorowe zasilanie samochodów. Kierunek działań rozwojowych popiera również Unia Europejka. Rekomendacją technologii wodorowej jest Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r., zalecająca sukcesywny rozwój przez kraje unijne dostępności dla samochodów wyposażonych w ogniwa paliwowe na ich obszarze, a przede wszystkim umożliwienie przejazdu pojazdami wodorowymi pomiędzy krajami członkowskimi.

Jak mogliśmy się dowiedzieć podczas konferencji w ITS, technologia zasilania wodorem ogniw paliwowych, które wytwarzają energię elektryczną wykorzystywaną przez silniki pojazdów, może stworzyć realną szansę rozwoju dla światowej i polskiej motoryzacji. Co ważne, największą zaletą tego źródła napędu jest brak emisji zanieczyszczeń.

Ma to szczególne znaczenie w centrach miast, gdzie stężenie toksycznych substancji szkodliwych emitowanych z pojazdów jest największe. Kolejną zaletą jest możliwość lokalnej produkcji paliwa, co w znacznym stopniu uniezależnia od importu ropy naftowej i paliw ropopochodnych.

Z punktu widzenia przyszłych użytkowników pojazdów wodorowych, najważniejsze są punkty tankowania. W pierwszej kolejności mają być one budowane na transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Jak podkreśla dr hab. inż. Marcin Ślęzak dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego: „Instytut Transportu Samochodowego podjął się realizacji międzynarodowego projektu HIT-2-Corridors mając na względzie, że nawet ograniczona liczba stacji tankowania wodoru jest warunkiem niezbędnym dla włączenia kraju do europejskiego systemu transportu wodorowego”.

Wspomniany europejski projekt HIT-2-Corridors ma na celu stworzenie oraz integrację europejskiej sieci infrastrukturalnej służącej wykorzystaniu tego paliwa w transporcie samochodowym. Podczas prac projektowych stworzono krajowe plany wdrożenia sieci stacji tankowania wodoru dla Belgii, Finlandii, Polski oraz regionalny plan dla Rygi (Łotwa).

Podczas konferencji ogłoszony został program wykonywania projektu, w którym niekomercyjna faza rozwoju technologii wodorowej w kraju zakłada wybudowanie do 2030 r. 30 stacji tankowania wodoru (nakład około 12-15 mln zł). Przewiduje się również stopniowy rozwój parku samochodów wyposażonych w ogniwa paliwowe w Polsce (15 tys. samochodów osobowych i 100 autobusów/rok) oraz ruchu tranzytowego (60 tys. samochodów/rok). Zdaniem ITS, pełne urynkowienie technologii wodorowej w Polsce nastąpi prawdopodobnie w latach 2040 – 2050.

W ramach projektu HIT-2-Corridors zostały  wytypowane miasta (Poznań, Warszawa, Białystok, Szczecin, rejon Łodzi, rejon Trójmiasta, Wrocław, rejon Katowic, Kraków), w których docelowo mają powstać stacje tankowania wodoru. Nie są to przypadkowe lokalizacje. Są one położone w ciągu dróg transportowych (TEN-T) w Polsce.

Jak dodaje dr hab. inż. Wojciech Gis, kierownik projektu ze strony polskiej: „Realizując wytyczne projektu HIT-2-Corridors w zakresie proponowanych założeń budowy stacji tankowania wodoru w Polsce do 2030 r., praktycznie na większości obszaru kraju możliwy byłby ruch samochodów wyposażonych w ogniwa paliwowe”.

Na koniec konferencji ogłoszono podpisanie z inicjatywy Instytutu Transportu Samochodowego, listu intencyjnego pomiędzy ITS, Polską Grupą Energetyczną S.A. (PGE), Solaris Bus&Coach z zamiarem współpracy ze szwedzką firmą SWECO. Współpraca ta ma na celu powołanie i promocję europejskiego konsorcjum badawczego, którego jednym z kierunków działań będzie budowa dwóch demonstracyjnych stacji tankowania wodoru w korytarzu transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Już teraz wiemy, że jeden punkt będzie zlokalizowany w Poznaniu, a drugi w Warszawie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *