Duże inwestycje firmy Wielton

Firma Wielton SA jest jednym z największych europejskich producentów naczep i przyczep. Nową inwestycją spółki w Polsce jest Centrum Badawczo-Rozwojowe, które będzie zlokalizowane w Wieluniu. Drugą ważną inicjatywą jest powołanie spółki w Niemczech, której celem będzie sprzedaż produktów oraz zapewnienie opieki serwisowej na terenie Niemiec, Austrii i Szwajcarii.

Centrum Badawczo-Rozwojowe (CRB)

Nowe centrum stanowi zaplecze inżynieryjno-naukowe. Ma za zadanie tworzyć nowe rozwiązania technologiczne oraz wspierać rozwój produktów firmy. Inwestycja w CRB jest jednym z filarów strategii rozwoju Wieltona, która w efekcie ma zwiększyć konkurencyjność firmy na rynku europejskim. Zarząd zakłada osiągnięcie pozycji w pierwszej trójce największych graczy na Starym Kontynencie.

W CRB projektowane są innowacyjne przyczepy oraz naczepy. Celem prac jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa oraz zaawansowania technologicznego produkowanych produktów. Co ważne, w nowym centrum będzie można już w fazie projektowania i prototypowania sprawdzić kompleksowo wszystkie zakładane rozwiązania co pozwoli na zwiększenie konkurencyjności na rynku. Jednym z celów Wieltona jest, aby jego produkty były neutralne dla środowiska.

Efektem inwestycji w Centrum Badawczo-Rozwojowe w Wieluniu jest dobudowanie dwóch nowych budynków oraz modernizację pomieszczeń w już istniejącym obiekcie. Dzięki tym działaniom powstały: hala badań symulacyjnych i prototypowni, budynek biurowy, stanowisko do badań zmęczeniowych, wytrzymałościowych, diagnostyki układów hamulcowych i konstrukcji pojazdów.

Wielton posiada status centrum badawczo-rozwojowego. Dzięki temu spółka może działać tak jak jednostki naukowe, a prace badawczo-rozwojowe mogą być finansowane ze środków zewnętrznych. Inwestycja w CBR została zrealizowana we współpracy z Ministerstwem Gospodarki (obecnie Ministerstwo Rozwoju) i wyniosła prawie 22 mln zł, z czego 9,5 mln zł pochodziło ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka.

Firma współpracuje również z Politechniką Śląską, gdzie otwierana jest nowa specjalizacja „Projektowanie mechatronicznych układów mobilnych” na kierunku „Mechatronika”, pod patronatem Wieltonu.

Jak powiedział Mariusz Golec, prezes Wieltonu: „Chcemy wspierać talenty wśród polskich studentów i doktorantów, CBR stanowi doskonałą platformę do współpracy i wymiany doświadczeń ze środowiskiem akademickim przy projektach badawczych. Chcemy maksymalnie wykorzystać potencjał zarówno intelektualny, jak i techniczny polskich naukowców, których kompetencje już od wielu lat są doceniane w Europie. To właśnie polską myślą technologiczną konkurujemy z zachodnimi rozwiązaniami”.

Spółka w Niemczech

Oprócz działań w Polsce, Wielton pokłada nadzieję również w programy realizowane u naszych zachodnich sąsiadów. Rynek niemiecki jest największym rynkiem zbytu jeżeli chodzi o przyczepy i naczepy, z roczną sprzedażą na poziomie 54 tys. sztuk. Spółka jest tam obecna od 11 lat poprzez sieć dealerską. Wyniki sprzedaży z trzech kwartałów ubiegłego roku pokazywały 13% wzrost rok do roku przy ogólnym wzroście rynku o 9,6%.

Nowa spółka Wielton GmbH z siedzibą we Frankfurcie nad Menem rozpocznie działalność w I kwartale tego roku. Jej kapitał zakładowy będzie wynosił 25 tys. euro. Głównym celem, przynajmniej na początku, będzie rozwój sieci sprzedawców oraz budowania partnerstwa z potencjalnymi klientami. Plany zakładają również rozwój sieci serwisowej w regionie niemieckojęzycznym.

Jak mówi Mariusz Golec, prezes Wieltonu: „Założenie niemieckiej spółki wpisuje się w strategię ekspansji Wieltonu w całej Europie i jest kolejnym krokiem na drodze do osiągnięcia pozycji trzeciego producenta na kontynencie. Niemcy są największym rynkiem przyczep i naczep w Europie, a rynek wykazuje duży potencjał wzrostu w kolejnych latach. Analizy rynku pokazały, że polskie pojazdy użytkowe cieszą się akceptacją niemieckich klientów. Chcielibyśmy docelowo sprzedawać na rynku niemieckim powyżej 1500 pojazdów rocznie, z czego jedną trzecią w segmencie pojazdów dla rolnictwa”.

Dzięki ostatnim przejęciom, akwizycji i zakupionym aktywom (m.in. przejęcie francuskiej spółki Fruehauf, zakup aktyw firmy Compagnia Italiana Rimorchi), w perspektywie dwóch lat spółka osiągnie potencjał produkcyjny na poziomie ponad 16 tys. sztuk. W kolejnych latach ma on się zwiększyć do 25 tys. sztuk.

Źródło: Wielton/wnp.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *