Jeden z najpilniej strzeżonych oddziałów Škody zajmuje się projektowaniem i produkcją prototypów nowych modeli. To właśnie tam powstają wczesne projekty samochodów, które w niedalekiej przyszłości pojawią się na drogach. Zespół znany wewnętrznie jako EGV, postanowił uchylić rąbka tajemnicy na temat procesu tworzenia nowych modeli.
Całkowity zakaz robienia zdjęć, a także specjalna przepustka zezwalająca na wejście do miejsca pracy to standard dla pracowników EGV, których praca w procesie projektowania nowego modelu jest niezastąpiona. Gdy nowy samochód po raz pierwszy zostanie zaprezentowany publicznie podczas światowej premiery, zespół EGV jest już w trakcie prac nad zupełnie nowym projektem. Jednym z najważniejszych prototypów stworzonych w ostatnim czasie jest napędzany wyłącznie elektrycznie SUV Vision iV. Na jego podstawie powstał model, który będzie świętował swoją premierę już w przyszłym roku.
Wszystko rozpoczyna się od pomysłu i pewnej wizji nowego samochodu, która przekształcana jest w pełnowymiarowy, gliniany model. Następnie ekipa EGV może wykazać się w konceptualnej części projektowania. Po wirtualnej prezentacji w pełnym 3D skanowany jest gliniany model wykonany przez projektantów, na podstawie którego powstaje model „właściwy”. – Na początku, przy pomocy skanera 3D, konwertujemy gliniany model na model komputerowy. Następnie tworzymy szczegółowy model powierzchni, który służy za podstawę do przygotowania wirtualnej prezentacji. Przenosząc ten etap pracy do wirtualnej rzeczywistości, możemy nie tylko szczegółowo wyświetlić każdy detal samochodu, ale także przeprowadzić symulacje ergonomii wnętrza czy pola widzenia z perspektywy kierowcy pojazdu. Dzięki temu wszystkie zmiany możemy wprowadzić cyfrowo – opowiada David Vaněk, szef działu konstrukcji prototypów i modeli.
Proces produkcji nowego samochodu jest bardzo złożony. Po fazie projektowania cyfrowego nadchodzi etap testowania prototypu. Dzięki zastosowaniu wyżej wspomnianych skanów, projektanci Škody mają dostęp do szczegółowych informacji, między innymi na temat wnętrza pojazdu. Na podstawie danych przekazanych przez inżynierów, zespół EGV tworzy działający prototyp, wykorzystując przy tym najnowocześniejszą technologię towarzyszącą również produkcji finalnego produktu. Zespół EGV ustala wszelkie procesy i narzędzia, które zostaną wykorzystane do stworzenia niezbędnych dla prototypu części, a także planują proces produkcji i sposoby programowania pojazdu. – Musimy przeanalizować cały prototyp w najmniejszych szczegółach, dzięki czemu technologie i rozwiązania, na które się zdecydujemy, będą odpowiednio dobrane do kolejnych testów – mówi David Vaněk.
Elementy prototypu wykonane są z bloku metalu, a do ich stworzenia wykorzystuje się zarówno zaawansowane roboty, jak i manualne stacje robocze. Z kolei druk 3D znajduje zastosowanie przy produkcji niektórych elementów zewnętrznych i wewnętrznych. Po złożeniu szkieletu prototypu jest on malowany tak, jak każdy inny samochód opuszczający taśmę produkcyjną. W momencie ukończenia podwozia w osobnym warsztacie, prototyp zostaje złożony w całość – montuje się nadwozie, a także wszelką niezbędną elektronikę. Kiedy prototyp jest już kompletny, do systemu instaluje się oprogramowanie oraz kalibruje systemy wspomagania kierowcy. Tak zbudowany pojazd zostaje gruntownie sprawdzony, aby upewnić się, że całość działa zgodnie z założeniami.
Teraz nowy prototyp jest gotów na przeprowadzenie wszystkich niezbędnych testów. Chociaż projektowanie cyfrowe to nieustannie rozwijający się obszar, wciąż należy stworzyć dziesiątki fizycznych prototypów, które są niezbędne do przeprowadzenia testów dla każdego nowego modelu.
– Zanim konkretny model zostanie dopuszczony do masowej produkcji, będzie miał za sobą prawdopodobnie ponad dwa miliony kilometrów i tysiące godzin rygorystycznych testów. Testy jazdy, testy zderzeniowe, a nawet ekstremalne warunki w specjalnie przygotowanej komorze – sprawdzamy każdy możliwy element, aby odpowiednio spełniał swoje funkcje – tłumaczy Vaněk.
Testy są w stanie potwierdzić, że produkcja nowego samochodu zmierza w dobrym kierunku lub pozwalają zaplanować odpowiednie zmiany, które ulepszą projekt powstającego pojazdu. Regularne testy umożliwiają znalezienie obszarów, w których można dodatkowo ulepszyć projekt. Na tym etapie zarówno projektanci, jak i inżynierowie przechodzą przez swój proces kolejny raz, aby zweryfikować i uzupełnić dane. Ostatecznie zespół EGV przekazuje informacje i wyniki do podmiotów odpowiedzialnych za przygotowanie nowego modelu do produkcji seryjnej.
Rola prototypu kończy się, kiedy nowy model jest już gotowy, aby wprowadzić go do sprzedaży. Prototypy nie trafiają do klientów, a materiały użyte do ich produkcji zostają poddane recyklingowi.