ZF Technology Day: najnowsze technologie dla motoryzacji

Podczas jesiennych targów motoryzacyjnych IAA, Grupa ZF zaprezentuje najnowsze technologie dla mobilności nowej generacji. Koncern poszerza swoją ofertę produktową o jeszcze bardziej atrakcyjne rozwiązania w zakresie mobilności przyszłości: rozwiązania dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych, aktywne systemy podwozia, systemy zintegrowanego bezpieczeństwa i zautomatyzowanej jazdy. W ten sposób ZF stawia w centrum swoich zainteresowań oczekiwania użytkowników końcowych względem mobilności. To przesunięcie punktu ciężkości zostało podkreślone w kampanii #MobilityLifeBalance, która demonstruje aktualną nierównowagę pomiędzy rzeczywistą mobilnością a oczekiwaniami.

Strategiczny kierunek rozwoju koncernu ma na celu zapewnienie lepszych, bardziej zrównoważonych sposobów przemieszczania się. ZF podkreśla to poprzez ofensywę produktową dla motoryzacji. „To, co aktualnie rozwijamy, pomaga nam zaproponować lepszą, bardziej zrównoważoną mobilność”, mówi Wolf-Henning Scheider, Dyrektor Generalny ZF Friedrichshafen AG. „Celem jest zapewnienie bezpiecznej, komfortowej, zautomatyzowanej i przystępnej cenowo mobilności. Wszystkim, wszędzie i o każdej porze. Możemy to osiągnąć tylko poprzez nieustanne, aktywne przekonywanie rynku naszymi innowacjami.”

Czysto elektryczny, jak i hybrydowy
ZF rozwija dwie ścieżki w elektromobilności. Po pierwsze buduje podstawy nowej generacji pojazdów akumulatorowych z nową 8-biegową automatyczną skrzynią biegów dla hybryd typu plug-in. Nowy system hybrydowy umożliwia wysokie osiągi wyłącznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej. Przy pewnych scenariuszach zastosowań, system ten stanowi skuteczną alternatywę dla pojazdów zasilanych wyłącznie z akumulatorów. Przy wystarczającej pojemności akumulatorów, producenci pojazdów mogą wykorzystać ten system, aby zaoferować swoim klientom „EVplus” – samochód z zasilaniem bateryjno-elektrycznym, wyposażonym w silnik spalinowy na dłuższe podróże i gdy potrzebna jest większa wydajność. System modułowy w tym przypadku zapewnia producentom pełną elastyczność. Takie rozwiązania cieszą się zainteresowaniem: kolejny znany na całym świecie producent samochodów Fiat Chrysler Automobiles (FCA) wskazał koncern ZF jako globalnego dostawcę najnowszej generacji 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów. Pierwszy kontrakt na tego typu rozwiązania dla firmy BMW, został ogłoszony przez ZF w kwietniu br.

2-biegowy napęd elektryczny zwiększa efektywność i zasięg
Równolegle z napędem hybrydowym, koncern ZF pracuje nad udoskonaleniem napędów czysto elektrycznych. Ważnym krokiem jest światowa premiera dwubiegowego napędu elektrycznego napędu dla samochodów osobowych. Ta kompaktowa koncepcja łączy w sobie zaawansowany silnik elektryczny o maksymalnej mocy 140 kW (190 KM), z przekładnią zmianową i odpowiednio dobraną elektroniką sterującą. Dzięki temu zasięg każdego naładowania akumulatora można zwiększyć nawet o 5 procent w porównaniu z jednostkami jednostopniowymi.

Rozwiązania systemowe dla zautomatyzowanej jazdy
Podwozie predykcyjne „Flying Carpet 2.0” wykorzystuje zaawansowany system czujników, przemyślany układ sterowania oraz inteligentne algorytmy do sterowania zawieszeniem, układem hamulcowym i układem kierowniczym. W efekcie pozwala to na oddzielenie w dużym stopniu konstrukcji nośnej pojazdu od nierówności terenu i dynamicznych skutków jazdy. Poza zwiększeniem komfortu oznacza to również lepsze prowadzenie i bezpieczeństwo. Komfort jest kluczowy, zwłaszcza w rozwoju w pełni automatycznej i autonomicznej jazdy, ponieważ pozwala na to, aby czas spędzony w pojeździe wykorzystać na takie czynności jak czytanie czy odpoczynek.

Unikalna oferta ZF pozwalająca pojazdom widzieć, myśleć i działać (see, think, act), czyni z niego atrakcyjnego dostawcę rozwiązań systemowych dla zautomatyzowanej jazdy. Kompleksowe, kompletne systemy obejmują czujniki i centralny komputer ZF ProAI w szerokim zakresie poziomów wydajności. Dzięki temu rozwiązania ZF są skalowalne, elastyczne i możliwe do wykorzystania w różnych segmentach rynku. To z kolei umożliwia producentom samochodów spełnienie podstawowych wymagań Euro NCAP 2022. I tak na przykład system ZF coPilot, pozwala na zautomatyzowane funkcje prowadzenia pojazdu na poziomie SAE 2+. Z kolei ZF ProAI RoboThink to wysokowydajne rozwiązanie dla pojazdów przewożących pasażerów i towary, które umożliwia jazdę autonomiczną na poziomach 4 i 5. Dzięki przejęciu firmy WABCO, ZF będzie w stanie zaoferować kompletne zautomatyzowane systemy prowadzenia pojazdów użytkowych.

ZF rozpoczyna kampanię #MobilityLifeBalance
Koncern rozpoczął kampanię #MobilityLifeBalance, która ma na celu pokazanie, w jaki sposób dzisiejsza rzeczywistość ruchu drogowego straciła równowagę w porównaniu z oczekiwaniami konsumentów w zakresie mobilności. Pokazuje również, w jaki sposób rozwiązania techniczne mogą pomóc przywrócić tę równowagę. Więcej na ten temat można dowiedzieć się na stronie internetowej kampanii: http://www.mobilitylifebalance.com lub za pośrednictwem hashtagu #MobilityLifeBalance w mediach społecznościowych. 


Źródło i Zdjęcie: ZF