Volvo podsumowuje miniony rok

Volvo zanotowało kolejny dobry rok. Przez 12 miesięcy 2018 roku, na całym świecie, udało się sprzedać 642 253 pojazdów. Jest to wzrost o 12,4 proc. w stosunku do roku 2017. Siłą napędową marki są SUV-y i crossovery. Jakie wyzwania stawiają przed sobą włodarze koncernu?

Jedna z kluczowych marek premium na rynku – Volvo, odnotowuje coraz lepsze wyniki sprzedaży zarówno w Europie, jak i na świecie. Ubiegły rok zakończyła z 12,4 proc. globalnym wzrostem rejestracji (642 253 szt.). Największy wzrost odnotowano w USA (+20,6 proc.) gdzie zarejestrowano 98 263 pojazdy. Z kolei na rynku Chińskim marka zaliczyła wzrost o 14,1 proc. (130 593 szt.). Najniższy przyrost był w Europie. Wyniósł on o 6,5 proc. (318 235 szt.).

Przychody firmy zwiększyły się o 21,1 proc., zysk operacyjny wyniósł 14,2 mld SEK, czyli około 1,53 mld USD, a przepływ pieniężny był na poziomie 4,7 mld SEK. Uruchomiono także  nową fabrykę w Charleston w USA.

 

Co się sprzedaje?

Najlepiej sprzedają się obecnie SUVy i Crossovery. W 2018 roku modele z serii XC stanowiły 56 proc., seria „V”, czyli kombi miały 29 proc. udziału w rynku, a jedynie 15 proc. stanowiły sedany (seria „S”). W porównaniu do 2017 roku o 8 procent zwiększył się udział SUVów i crossoverów. Zmniejszył się natomiast udział kombi i sedanów. Potwierdzeniem tego są ostatnio przyznane nagrody dla modeli z serii XC – Car of The Year dla XC40 oraz World Car of the Year dla XC60. W 2018 roku Volvo zaprezentowało również parę ciekawych premier. Poza nowymi modelami takimi jak: XC40, V60 czy S60, producent przedstawił nowy 3-cylindrowy silnik spalinowy.

 

Volvo w Polsce

Sprzedaż pojazdów Volvo jest coraz lepsza również na polskim rynku. W 2018 roku udało się marce przebić barierę 10 tys. zarejestrowanych pojazdów (dokładnie 10 477 szt.). Co ciekawe, na naszym rynku najlepiej sprzedaje się model XC60 (42 proc.), XC40 (12 proc.) oraz XC90 (12 proc.). Wśród innych modeli 10 proc. udział miał V40/V40CC. Z kolei takie modele jak V90/V90CC oraz V60/V60CC miały 7 proc. udział w sprzedaży.

W Polsce klienci przede wszystkim wybierają pojazdy z silnikami wysokoprężnymi (60 proc.). Z kolei jednostki benzynowe stanowią 38 proc., a pojazdy wyposażone w układy hybrydowe stanowią jak na razie 2 proc. całej sprzedaży na rynku.

 

Plany na 2019 rok

Koncern Volvo zakłada w tym roku osiągnięcie kolejnego rekordu sprzedaży. Globalnie, z pewnością celem jest milion zarejestrowanych pojazdów w przeciągu roku. Kluczem do tego ma być silna oferta i odświeżona gama modelowa. Marka w tym roku zaprezentuje też kilka nowości. Do salonów trafią takie modele jak: nowe V60CC oraz nowe S60. Niedługo możemy się też spodziewać wprowadzenia do oferty układów napędowych Mild-Hybrid 48V.

W planach długoterminowych marka zakłada elektryfikację gamy pojazdów. Cały czas będzie rozwijana jazda autonomiczna, technologia connectivity oraz systemy bezpieczeństwa. Z tego powodu z roku na rok Volvo przeznacza coraz większe kwoty na dział badawczo-rozwojowy. W 2018 roku było to 12,1 mld SEK.

[Wywiad] Volvo podsumowuje miniony rok

Podczas spotkania z dziennikarzami, prezes Volvo Auto Polska Arkadiusz Nowiński podsumował rok 2015 oraz nakreślił plany, jakie w najbliższym czasie stawia sobie szwedzki producent w Polsce oraz na świecie.

Rok 2015 Volvo może zaliczyć do udanych, przede wszystkim z powodu przekroczenia magicznej bariery 500 tys. samochodów, które udało się sprzedać na całym świecie. Firmę cieszy fakt, że we wzroście sprzedaży uczestniczyły wszystkie rynki. W Stanach Zjednoczonych sprzedano 74 tysiące samochodów, czyli o 16 tys. więcej, niż w roku poprzedzającym, odnotowując wzrost na poziomie 24,3%. Jest to zasługą bardzo dobrego odbioru modelu XC90 na rynku amerykańskim oraz działań nowego zarządu, który przewiduje wzrost sprzedaży do 100 tys. egzemplarzy w roku bieżącym. O dziwo, w Chinach marka jedynie zachowała wynik zeszłoroczny.

Europa odzwierciedla wzrost globalny, który utrzymuje się na poziomie 8%. Największym rynkiem zbytu Volvo jest oczywiście Szwecja, gdzie sprzedano ponad 70 tys. samochodów, co jest drugim tak wysokim wynikiem w historii marki. W Polsce zarejestrowano 6821 nowych Volvo, czyli o niemal tysiąc więcej niż przed rokiem, co oznacza wzrost o 16,8%. W naszym kraju nadal największym zainteresowaniem cieszy się model XC60 (2859 sztuk). Tuż za nim plasuje się model V40 (1635 sztuk), a najlepszą trójkę zamyka XC90 (712 sztuk).

Prezes Arkadiusz Nowiński zapowiedział pojawienie się na rynku nowych modeli Volvo. Już za trzy lata, najnowszy produkt, czyli XC90, będzie najstarszym modelem w gamie, a więc jesteśmy świadkami ekspansji produktowej szwedzkiego producenta. Nowości, które czekają nas w tym roku, to m.in. flagowa, duża limuzyna, zaprezentowana na targach w Detroit, czyli model S90. Jego sprzedaż rusza w czerwcu. Podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie Volvo zaprezentuje model V90, czyli kombi zbudowane na bazie S90. Już dziś dowiedzieliśmy się, że Volvo w V90 zerwie ze stylistyką znaną nam choćby z modelu V70. Jesienią będziemy świadkiem premiery Cross Country opartego na modelu V90, a w międzyczasie model V40 przejdzie facelifting.

Aby sprostać rosnącemu popytowi, Volvo zdecydowało się wybudować swoją fabrykę w USA. Ma ona rozpocząć produkcję już w roku 2018 i wytwarzać rocznie 100 tys. samochodów. Dzięki temu posunięciu Volvo będzie dysponować fabrykami na trzech kontynentach: w USA, Europie i Chinach.

Uzupełnieniem prezentacji było kilka pytań, które zadaliśmy prezesowi Nowińskiemu.

Jakie są Pańskie prognozy dla naszego rynku w roku 2016?
Arkadiusz Nowiński: Mając na uwadze to, co w ostatnim czasie dzieje się w naszym kraju, ale i na całym świecie, trudno jest cokolwiek szacować, lecz opierając się na wcześniejszych analizach prognozujemy 2-3% wzrost. Rozwijamy leasing operacyjny z wysokim wykupem, produkt, który wprowadziliśmy od oczątku tego roku i wierzymy, że pomoże on nam w osiągnięciu tego celu.

Czy widać rosnące zainteresowanie leasingiem operacyjnym?

Kilka lat temu wprowadziliśmy podobne rozwiązanie, oferując je naszym pracownikom. O ile w pierwszym roku było ono niezwykle niepopularne, to kolejne lata przyniosły ogromny wzrost zainteresowania. Liczę na to, że podobnie będzie w odniesieniu do większego rynku. Przełamanie bariery posiadania własnego samochodu jest w tym wszystkim najtrudniejsze.

Czym wyróżnia się leasingowa oferta Volvo na tle konkurencji?

Jest atrakcyjna i skrojona pod potrzeby naszych klientów. Mogę nazwać ją w pełni komplementarną, dającą naszym klientom nowoczesny, bezpieczny i ekonomiczny produkt w atrakcyjnej cenie, a co ważne nie wiążą się z nią dodatkowe koszty w okresie 3 lat.

Jakie macie plany udziału w rynku krajowym w roku 2016?

Całkowity udział Volvo w rynku wynosi poniżej 2% i naszym celem jest osiągnięcie lub nawet przekroczenie tych 2%. Jestem przekonany, że będzie to kolejny rekordowy rok. Z całą pewnością przebijemy barierę 7 tys. sprzedanych samochodów, a może nawet 8 tys.

Które modele Volvo napędzą sprzedaż tym roku w Polsce?

Z całą pewnością w dalszym ciągu będzie to model XC60. Jest to od kilku lat najbardziej popularny samochód w segmencie premium i nic nie zapowiada zmian w tym temacie. W dalszej kolejności liczymy na model XC90 i najmniejsze V40, którego wersja Cross Country cieszy się dużym zainteresowaniem.

Ile sztuk modelu XC90 chce sprzedać Volvo w tym roku?

Liczymy na sprzedaż 1000 sztuk.

Jaki jest podział, jeśli chodzi o sprzedaż klientom indywidualnym oraz firmom/flotom?

To wszystko zależy od tego, jak zdefiniujemy klienta firmowego i flotowego. My przyjmujemy, że jest to podział 60% firmy (duże) i 40% klienci indywidualni. Kiedy jednak przyjrzymy się tym 40%, to duży odsetek tej grupy stanowią firmy jednoosobowe, więc faktycznie klientów indywidualnych pozostanie około 5%.

Czy Volvo planuje rozwój nowych kanałów sprzedaży? Czy sprzedaż przez internet jest tym, na co stawia Volvo?

Premierowa sprzedaż modelu XC90 była pilotażowo prowadzono przez internet i muszę przyznać, że było to dla nas ciekawe doświadczenie. 1927 sztuk samochodów sprzedanych w ciągu 48 godzin jest wynikiem godnym podziwu. Była to jednak aktywność bardziej PR-owa, niż stricte sprzedażowa. I choć udana, to kanał internetowy wykorzystujemy bardziej do zaprezentowania oferty i zachęcenia klienta.

 

Autor: Maciej Majewski

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *