Volvo zanotowało kolejny dobry rok. Przez 12 miesięcy 2018 roku, na całym świecie, udało się sprzedać 642 253 pojazdów. Jest to wzrost o 12,4 proc. w stosunku do roku 2017. Siłą napędową marki są SUV-y i crossovery. Jakie wyzwania stawiają przed sobą włodarze koncernu?
Jedna z kluczowych marek premium na rynku – Volvo, odnotowuje coraz lepsze wyniki sprzedaży zarówno w Europie, jak i na świecie. Ubiegły rok zakończyła z 12,4 proc. globalnym wzrostem rejestracji (642 253 szt.). Największy wzrost odnotowano w USA (+20,6 proc.) gdzie zarejestrowano 98 263 pojazdy. Z kolei na rynku Chińskim marka zaliczyła wzrost o 14,1 proc. (130 593 szt.). Najniższy przyrost był w Europie. Wyniósł on o 6,5 proc. (318 235 szt.).
Przychody firmy zwiększyły się o 21,1 proc., zysk operacyjny wyniósł 14,2 mld SEK, czyli około 1,53 mld USD, a przepływ pieniężny był na poziomie 4,7 mld SEK. Uruchomiono także nową fabrykę w Charleston w USA.
Co się sprzedaje?
Najlepiej sprzedają się obecnie SUVy i Crossovery. W 2018 roku modele z serii XC stanowiły 56 proc., seria „V”, czyli kombi miały 29 proc. udziału w rynku, a jedynie 15 proc. stanowiły sedany (seria „S”). W porównaniu do 2017 roku o 8 procent zwiększył się udział SUVów i crossoverów. Zmniejszył się natomiast udział kombi i sedanów. Potwierdzeniem tego są ostatnio przyznane nagrody dla modeli z serii XC – Car of The Year dla XC40 oraz World Car of the Year dla XC60. W 2018 roku Volvo zaprezentowało również parę ciekawych premier. Poza nowymi modelami takimi jak: XC40, V60 czy S60, producent przedstawił nowy 3-cylindrowy silnik spalinowy.
Volvo w Polsce
Sprzedaż pojazdów Volvo jest coraz lepsza również na polskim rynku. W 2018 roku udało się marce przebić barierę 10 tys. zarejestrowanych pojazdów (dokładnie 10 477 szt.). Co ciekawe, na naszym rynku najlepiej sprzedaje się model XC60 (42 proc.), XC40 (12 proc.) oraz XC90 (12 proc.). Wśród innych modeli 10 proc. udział miał V40/V40CC. Z kolei takie modele jak V90/V90CC oraz V60/V60CC miały 7 proc. udział w sprzedaży.
W Polsce klienci przede wszystkim wybierają pojazdy z silnikami wysokoprężnymi (60 proc.). Z kolei jednostki benzynowe stanowią 38 proc., a pojazdy wyposażone w układy hybrydowe stanowią jak na razie 2 proc. całej sprzedaży na rynku.
Plany na 2019 rok
Koncern Volvo zakłada w tym roku osiągnięcie kolejnego rekordu sprzedaży. Globalnie, z pewnością celem jest milion zarejestrowanych pojazdów w przeciągu roku. Kluczem do tego ma być silna oferta i odświeżona gama modelowa. Marka w tym roku zaprezentuje też kilka nowości. Do salonów trafią takie modele jak: nowe V60CC oraz nowe S60. Niedługo możemy się też spodziewać wprowadzenia do oferty układów napędowych Mild-Hybrid 48V.
W planach długoterminowych marka zakłada elektryfikację gamy pojazdów. Cały czas będzie rozwijana jazda autonomiczna, technologia connectivity oraz systemy bezpieczeństwa. Z tego powodu z roku na rok Volvo przeznacza coraz większe kwoty na dział badawczo-rozwojowy. W 2018 roku było to 12,1 mld SEK.