Toyota będzie sprzedawać autobusy napędzane wodorem

Japoński producent od przyszłego roku rozpocznie sprzedaż autobusów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Pierwszym klientem będzie miasto Tokio, które do rozpoczęcia kolejnych Letnich Igrzysk Olimpijskich w 2020 roku, zamierza zakupić ponad 100 autobusów Toyota FC Bus.

W przyszłym roku władze Tokio zakupią tylko dwa autobusy wodorowe Toyoty. Sprzedaż FC Busa zostanie zwiększona w 2018 roku, aby przed rozpoczęciem Igrzysk Olimpijskich osiągnąć liczbę 100 wodorowych autobusów, wożących pasażerów na regularnych trasach komunikacji miejskiej. Większość nowych pojazdów trafi do floty autobusowej tokijskiej metropolii.

Podczas opracowywania autobusu FC Bus Toyota skorzystała z doświadczenia zdobytego dzięki współpracy z Hino Motors, producentem autobusów i pojazdów ciężarowych należącym do Toyota Group. System ogniw paliwowych Toyoty (Toyota Fuel Cell System, TFCS1) został pierwotnie opracowany z myślą o debiutującej w 2014 roku Toyocie Mirai, a następnie dostosowany do potrzeb większego pojazdu.

Autobusy Toyota FC Bus przeszły wielokrotne testy drogowe, których celem było sprawdzenie praktycznych aspektów ich użytkowania w systemie transportu publicznego wielkiego miasta. Toyota zamontowała w nich system produkcji energii o dużej pojemności na potrzeby zewnętrznych odbiorników.

Cały układ energii dostarcza maksymalnie 9 kW mocy i 235 kWh2 energii, może być zatem wykorzystywana jako źródło energii w sytuacjach kryzysowych, m.in. do zasilania miejsc ewakuacji ludności czy centrów zarządzania kryzysowego.

Źródło: Toyota