Rynek samochodów luksusowych w Polsce w rozkwicie

Rynek dóbr luksusowych w Polsce szacowany jest na ponad 16 mld zł i ciągle rośnie. Według analiz firmy KPMG, w 2016 roku największy udział w nim stanowi segment samochodów luksusowych.

Wzrost wartości rynku dóbr luksusowych w Polsce szacowany jest na 15 proc. w stosunku do ubiegłego roku, a jego wartość szacowana jest na 16,4 mld złotych – mówi raport przygotowany firmę audytorsko – doradczą KPMG. Co więcej, specjaliści przewidują, że do 2020 roku wartość tego rynku w Polsce wzrośnie łącznie o 27 proc., czyli do poziomu 21 mld złotych.

Największą z analizowanych przez KPMG kategorii okazał się segment samochodów luksusowych, którego wartość wyniosła około 8,5 mld złotych.

Auta klasy premium mają największe wzrosty sprzedaży

W pierwszych trzech kwartałach 2016 roku zarejestrowano w sumie ponad 300 tys. pojazdów. To o 17,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie w 2015 roku. Co więcej, wśród nabywców ponad dwie trzecie stanowią w tym roku klienci instytucjonalni – oznacza to wzrost na poziomie 22,8 proc.

Dane przygotowane przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego pokazują, że w 2015 roku liczba nowych rejestracji w segmencie samochodów luksusowych osiągnęła poziom 40 tys. sztuk, a w pierwszych trzech kwartałach 2016 roku rynek marek premium rozwinął się o 30,9 proc. pokazując równocześnie, że rok bieżący będzie jeszcze lepszy dla tego segmentu.

Ile według najbogatszych powinien kosztować samochód luksusowy?

Zgodnie z raportem przygotowanym przez PZPM liczba osób najbogatszych – a więc posiadających aktywa płynne o wartości powyżej 1 mln złotych – szacowana jest w Polsce na 41,1 tys. osób. Według nich cena samochodu luksusowego zaczyna się od 215 tys. zł. Przy czym cena luksusowego sprzętu grającego powinna zaczynać się od około 10 tys. zł, damska torebka od 1,9 tys., natomiast męski zegarek powinien kosztować minimum 6,1 tys. zł

W pierwszych trzech kwartałach 2016 roku największe wzrosty sprzedaży – na poziomie 59 proc. – odnotował na polskim rynku Lexus. Japońska marka wyprzedziła tym samym o 23 punkty procentowe niemieckie marki, których wzrosty wyniosły – Audi (36 proc.), Mercedes (36 proc.), BMW (28 proc.) i Volvo (18 proc.).

Rynek samochodów klasy premium powinien w najbliższych latach powoli się stabilizować – czytamy w raporcie KPMG. Podczas gdy w 2016 roku średni wskaźnik jego wzrostu wynosi ponad 30 proc., to do 2020 unormuje się on na poziomie 9,5 proc. Nadal jednak będzie rozwijał się szybciej od rynku samochodów popularnych, którego dynamikę wzrostu specjaliści szacują na 6,5 proc. w skali roku.

Źródło: ComplexPR, KPMG, PZPM