Rynek samochodów z wyższej półki, po kwietniowym załamaniu rynku wywołanym pandemią koronawirusa, kolejny miesiąc z rzędu notuje wzrosty liczby rejestracji.
Jak informuje Instytut Samar, w lipcu Polacy kupili i zarejestrowali 7 475 nowych samochodów z tego segmentu, o 17,03 proc. więcej w zestawieniu z czerwcem 2020 r. oraz o 14,59 proc. więcej niż w lipcu ubiegłego roku. Od stycznia do lipca 2020 r. krajowe wydziały komunikacji zarejestrowały 40 229 samochodów z wyższej półki, o 9,08 proc. (4 017 egz.) mniej (r/r). Dla porównania, łącznie w lipcu 2020 r. zarejestrowano w Polsce 42 432 samochody osobowe, o 18,54 proc. (6 435 szt.) więcej niż w czerwcu 2020 r., ale o 13,52 proc. (6 633 szt.) mniej niż rok wcześniej. Od stycznia do lipca wydziały komunikacji zapisały w swoich bazach danych 222 260 nowych samochodów osobowych, o 32,11 proc. (105 135 szt.) mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Na koniec lipca 2020 r. liderem polskiego rynku pozostawał Mercedes. Koncern ze Stuttgartu zarejestrował 10 241 samochodów, co jest wynikiem o 4,80 proc. mniejszym w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Rezultat ten nie obejmuje osobowych wersji vanów Mercedesa (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględnia natomiast klasę V. W gamie producenta najlepszy rezultat uzyskała klasa A (1 421 sztuk), przed Mercedesem CLA (1 175 egz.) oraz GLC (1 074 sztuki).
Wiceliderem zestawienia na koniec lipca 2020 r. zostało BMW. W wydziałach komunikacji zarejestrowano 9 453 auta tej marki, o 18,55 proc. mniej w zestawieniu z takim samym okresem roku ubiegłego. Najczęściej rejestrowanymi modelami marki w gamie bawarskiego koncernu były: BMW serii 3 (1 788 szt.), X5 (1 195 sztuk) oraz BMW serii 5 (1 136 egzemplarzy).
Trzecie miejsce przypadło Audi, które jako jedyna marka w najlepszej dziesiątce zestawienia zanotowała wzrosty liczone rok do roku. Producent z Ingolstadt zarejestrował od stycznia do lipca tego roku 7 939 samochodów, o 4,05 proc. więcej niż w takim samym okresie 2019 roku. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, na koniec lipca 2020 r. najlepiej sprzedawała się Q5-tka (1 398 szt.). Drugie było Q3 z 1 124 rejestracjami, a trzecie miejsce zajął model A4 (1 036 sztuk).
W czołowej czwórce, do której należy około 85 proc. rynku premium, znalazło się również Volvo. Od stycznia do lipca 2020 r. Polacy kupili i zarejestrowali 6 695 aut tej marki, o 2,53 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Liderem w gamie szwedzkiego producenta był model XC60 (2 740 egzemplarzy), a wiceliderem – XC40 (1 693 szt.). Ostatnie miejsce podium zdobył model XC90 (601 egz.).
Jak wspomnieliśmy, na koniec lipca 2020 r. w TOP10 tylko jedna marka, czyli Audi zanotowała wzrost liczby rejestracji liczony rok do roku (plus 4,05 proc.). Z kolei największy procentowy spadek rejestracji miał na swoim koncie Jaguar (-46,97 proc.), a największą stratę liczoną w sztukach poniosło BMW (-2 153 egz.). W całym zestawieniu najlepszą dynamiką wzrostu może natomiast pochwalić się Tesla. Od początku roku Polacy zrejestrowali 120 sztuk tego amerykańskiego elektryka, a wzrost rok do roku wyniósł 160,87 proc.
W zestawieniu modeli aut klasy premium, na pozycji lidera na koniec lipca 2020 r. było Volvo XC60 (2 740 rejestracji). Szwedzki SUV wyprzedził BMW serii 3 (1 788 sztuk). Trzecie miejsce zajęło Volvo XC40 (1 693 egzemplarze).
Źródło: IBRM Samar