Rośnie liczba rejestracji samochodów osobowych i dostawczych w Polsce

Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w marcu 2021 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była też wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (lutego 2021). Skumulowana liczba rejestracji po trzech miesiącach 2021 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2020 roku.

W trzecim miesiącu 2021 roku rynek nowych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t zanotował wzrost w porównaniu do analogicznego miesiąca 2020 roku oraz wobec poprzedniego miesiąca. To drugi z rzędu taki wzrost, liczony rok do roku, od września ubiegłego roku.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w marcu 2021 roku zarejestrowano w Polsce 55 532 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 63,40% (+21 546 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 27,58% (+12 004 szt.) więcej niż w lutym 2021 roku. Dane skumulowane (135 947 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2021 roku o 12,32%  (+14 916 szt.). Trzy marki z pierwszych dziesięciu zanotowały mniej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy spadek zanotowało Renault – o 3,45%. Największy wzrost odnotowało BMW – 44,56%.

Około 7,39% aut (4 100 szt.) spośród zarejestrowanych w Polsce w marcu 2021 roku zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Pod względem udziału reeksportu w rynku jest to wzrost wobec poprzedniego miesiąca. Poziom reeksportu w porównaniu do marca 2020 wzrósł o 68,52%. Wynik ten może jeszcze ulec zmianie, gdyż część firm zajmujących się tego rodzaju działalnością notowana jest w grupie klientów indywidualnych (tak jest w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą i spółek cywilnych), co powoduje, że dane dotyczące wywozu aut za granicę pojawiają się w statystykach z opóźnieniem.

Uwzględnienie reeksportu wpływa na finalną wielkość polskiego rynku, który w marcu 2021 roku wchłonął nieco ponad 51,4 tys. aut. Wynik ten również może jeszcze ulec zmianie, gdyż dotąd nie wszystkie dane były dostępne.

Rynek samochodów osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w marcu 2021 r. zarejestrowano w Polsce 47 853 samochody osobowe, o 61,35% (+18 195 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 26,75% (+10 098 szt.) więcej niż w lutym 2021 r. Dotychczas w 2021 roku zarejestrowano w Polsce 117 874 samochody osobowe, o 9,51% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+10 232 szt.).

Po uwzględnieniu dotychczasowych szacunków dotyczących tzw. reeksportu (w marcu 2021r. ok. 4 100 sztuk) liczba zarejestrowanych w tym miesiącu aut osobowych, które pozostały w kraju to około 43,7 tys. szt. Udział reeksportu w sprzedaży samochodów osobowych wyniósł ok. 8,57%, ale jego rzeczywisty udział po uwzględnieniu czynników wymienionych wcześniej będzie wyższy.

W marcu 2021 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 25,94%. Udział firm osiągnął poziom 74,06%.

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 35 438 aut. Udział klientów firmowych w 2021 roku wyniósł 71,47%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Uwzględnienie reeksportu dodatkowo komplikuje obraz, gdyż jak już wspomniano, część z samochodów (ok. 4 100 szt.) wykazywanych jako kupione i zarejestrowane w kraju przez klientów instytucjonalnych oraz część klientów indywidualnych, w rzeczywistości krótko po rejestracji została lub zostanie wywieziona za granicę.

Jedenaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2021 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy – Suzuki o 173,45%, pozostałe marki zanotowały spadek w tym największy – Renault, o 24,83%.

Tytuł lidera rynku uzyskała Toyota. W 2021 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 20 394 auta tej marki, o 24,14% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,30%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 15 072 szt., o 0,25% mniej niż w 2020 roku. Udział marki wyniósł 12,79%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 10 064 samochody, o 7,33% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,54%. Na czwartej pozycji była KIA, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 7 089 szt., o 8,39% więcej niż w 2020 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,01%. Na piątej pozycji znalazło się BMW. W 2021 r. zarejestrowano dotychczas 6 076 aut tej marki, o 44,56% więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,15%.

Toyota liderem

Najczęściej kupowanym dotychczas modelem osobowym w 2021 roku jest Toyota Corolla (6 547 szt.; +23,23% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (5 155 szt.; +21,07% r/r) oraz Skoda Octavia (4 539 szt. -0,26% r/r), następnie Dacia Duster (3 478 szt.;+52,95/r), a za nią Skoda Fabia (2 831 szt.; -17,29% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris (2 744 szt.; +13,15%), na drugim miejscu – Toyota Corolla (1 759 szt.; +10,77%), na trzecim – Dacia Duster (1 652 szt.; +45,55%), na czwartym – Hyundai Tucson (1 147 szt.;+16,80%), a na piątym – Kia Sportage (1 143 szt.; +55,93%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (4 788 szt.; +28,54%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (3 810 szt.; +5,72%), na trzecim Toyota Yaris (2 411 szt.; +31,53%), czwartym – Skoda Fabia (1 967 szt.; -15,94%), piątym – Dacia Duster (1 826 szt.; +60,32%).

Źródło: IBRM Samar
Pełny raport na stronie: www.samar.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *