[Relacja] Podsumowanie roku Grupy Renault

Początek nowego roku to dobry czas na podsumowania. Marka Renault ma się czym pochwalić. Obecnie posiada najmłodszą gamę pojazdów na rynku, pobija nowe rekordy oraz zawiera nowe współprace. 

Renault na świecie

Jest piąty rok z rzędu francuska marka notuje rekordowe wyniki pod względem sprzedaży. W 2017 roku grupa Renault sprzedała 3,76 mln pojazdów, z czego 1,91 mln w Europie, a 60 539 w Polsce. Ogólnie jest to o 18% lepszy wynik niż w 12 miesięcy wcześniej.

W skład grupy wchodzą łącznie cztery marki (Renault, Dacia, RSM oraz Lada). Najwięcej pojazdów sprzedaje pierwsza z nich – Renault. Rok 2017 zakończony został z wynikiem 2,671 mln sztuk. Jest to 7% wzrost w stosunku do 2016 roku (2,488 mln pojazdów). Na świecie równie dobrze radzi sobie Dacia. Wyniki 655 tys. sztuk na koniec 2017 roku podniósł wyniki sprzedaży w stosunku r/r o 12%. Z całej grupy najlepszy wzrost zanotowała Lada (+18%), której pojazdy sprzedały się w nakładzie 336 tys. sztuk.

Warto dodać, że w Europie francuska marka osiągnęła spory sukces. Clio okazało się być najchętniej wybieranym samochodem z segmentu B i co ważniejsze uplasowało się na 2. miejscu w ogólnym rankingu na rynku. Natomiast Captur zakończył rok z tytułem lidera klasy B-Crossover. Nieco większy brat – Megane, w Europie zajął 5. miejsce, a w Turcji był nr. 2, zaraz za swoim odpowiednikiem Megane GrandCoupe.

Warto też wspomnieć, że jeden z najnowszych modeli marki – Scenic, został bardzo dobrze przyjęty we Francji oraz w Europie. Najlepszym tego dowodem jest pozycja lidera w segmencie C-MPV we Francji oraz druga lokata w Europie. Na największego SUV-a marki – Koleosa, od czerwca 2017 roku, wpłynęło natomiast 14 433 zamówienia. Renault również triumfowało w klasie aut elektrycznych. Z.O.E. został liderem pojazdów zasilanych energią elektryczną (31 300 szt. w stosunku r/r +44%).

2017 rok był z pewnością rekordowy dla grupy Renault. Potwierdzają to również wyniki w regionie G9 (Włochy, Niemcy, Austria, Szwecja, Słowacja, Polska, Czechy i Chorwacja). Grupa uplasowała się na drugiej lokacie w rankingu najszybciej rosnących firm oraz zanotowała najlepszy udział w rynku (8,17%; +0,29 pt.) od 2003 roku. Udało się również osiągnąć rekord sprzedaży w tym regionie (1,231 mln szt.; +78%).

Renault w Polsce

Na polskim rynku grupa Renault radzi sobie równie dobrze. W 2017 roku sprzedaż wyniosła 60 539 pojazdów: 36 566 szt. – Renault (+14%), 23 973 szt. – Dacia (+24%). Stanowi to 18% wzrost w odniesieniu do wyników z 2016 roku (51 478 szt.). Pozwoliło to uzyskać 11% udział w polskim rynku (+0,2 pt.) i w ogólnym rankingu poskoczyć o jedną pozycję zarówno w przypadku marki Renault, jak i Dacia.

W kraju marka Renault może pochwalić się takimi osiągnięciami jak uzyskanie przez Clio trzeciej lokaty w swojej grupie. Captur został liderem segmentu, a Master jest drugi w klasie. W przypadku Dacii, niezmiennie Duster jest liderem w swojej kategorii, podobnie jak Dokker w odmianie osobowej i dostawczej.

W dużej mierze grupa zawdzięcza sukces przez wprowadzenie na rynek odświeżonych aut z gamy oraz zaprezentowaniu nowych pojazdów. Najlepszym tego przykładem jest nowa Dacia Sandero, która podniosła sprzedaż o 30%. Innym przykładem jest Koleos, który przyciągnął nowych klientów.

Renault dla firm

W sektorze aut flotowych grupa Renault również zakończyła rok z dobrymi wynikami. Udało się łącznie sprzedać 42 500 pojazdów. Jest to o 22% lepszy wynik niż przed rokiem. Dzięki temu marka Renault uplasowała się na piątej lokacie (+7%), a Dacia na dziewiątej (3,8%) w zestawieniu TOP 10 sprzedaży do firm. Kluczowymi klientami biznesowymi w 2017 roku były m.in. Polpharma – 155 szt., Petit Forestier – 105 szt., Sanofi – 120 szt., Pepsi – 145 szt., Orange – 1100 szt. czy Traficar – 1000 szt. Firma widzi duży potencjał szczególnie we współpracy z Traficarem.

Projekt carsharingu ma wiele zalet. Przede wszystkim zwiększa rozpoznawalność marki, pozwala dotrzeć do potencjalnych nowych, młodych klientów oraz daje możliwości przeprowadzenia wspólnych akcji CRM. W tym roku Renault na pewno dostarczy jeszcze 300 pojazdów dla Traficara. Będą one wykorzystywane w Katowicach i województwie śląskim. Warto też dodać, że duży potencjał marka widzi również we współpracy z Traficarem i IKEA. W tym przypadku wykorzystywane są Renault Kangoo. Docelowo mają się pojawić również elektryczne odmiany tego pojazdu.

Renault Selection

Istotnym programem dla Renault jest program Renault Selection. Jest to nic innego jak specjalnie przygotowana i sprawdzona oferta samochodów używanych. Firma widzi przede wszystkim potencjał pod względem polepszania wizerunku marki, dbania o wartość rezydualną pojazdów, rozwoju sprzedaży nowych samochodów, jak też posiadaniu kompleksowej oferty dla klienta. Na chwilę obecną jest około 16 punktów Reanult Selection, rozsianych po całym kraju. Firma pracuje nad znaczącym poszerzeniem tej sieci, aby w efekcie była ona w całej Polsce.

Samochody dostawcze Renault

Francuski producent jest coraz silniejszy w grupie pojazdów dostawczych. W 2017 roku udało się sprzedać 11 tysięcy aut tego typu. Dało to 17,8% udział w rynku i drugą lokatę. Warto jednak podkreślić, że Renault sprzedało 5,5 tysiąca zabudów. W tej kategorii francuska marka jest liderem. Kluczem do sukcesu były przede wszystkim: dobrze przygotowana oferta dla zabudów (umowa podpisana z 18 wyspecjalizowanymi firmami), kompletna gama modelowa, sieć salonów oraz serwisów PRO+ oraz kompleksowa oferta.

Plany na 2018 rok

W 2018 roku na pewno na rynku polskim zostaną zaprezentowane dwa pojazdy. Pierwszym z nich i długo oczekiwanym, jest Nowy Duster. Auto po gruntownej modernizacji może być jeszcze bardziej atrakcyjne dla klientów, zwłaszcza że cena podstawowa cały czas będzie poniżej 30 tys. zł. Drugą nowością będzie nowy Megane R.S. Sportowa propozycja ma być przysłowiową wisienką na torcie w gamie francuskiego producenta.

Marka ma ambitne plany sprzedażowe na 2018 rok. Przede wszystkim w segmencie B, chce utrzymać pozycję Clio (TOP 3) oraz Captura (TOP 1). W segmencie C zakłada kontynuowanie wzrostu sprzedaży oraz w przypadku nowego Dustera utrzymać jego pozycję lidera. Dzięki pełniej gamie SUVów, marka chce wykorzystać jej potencjał i poprawić ich sprzedaż oraz przyciągnąć nowych klientów.

W przypadku pojazdów dostawczych marka chce utrzymać drugą lokatę na rynku oraz pierwszą w przypadku zabudów.

Jeżeli chodzi o sprzedaż do firm i instytucji, Renault zakłada utrzymanie piątej lokaty. Kluczem do tego mają być przede wszystkim oferowane pojazdy z segmentu C i D oraz auta elektryczne.

Wizerunek marki

Rok 2018 ma być również kontynuacją zmian budujących wizerunek marki. W 2017 roku zakończona została modernizacja salonów. Został wprowadzony Renault Store, gdzie każdy może np. skonfigurować auto. Natomiast do 2019 roku ma zostać wprowadzone jednolite oznakowanie budynków i zagospodarowanie terenu. To nie koniec. Jednym z elementów budowania wizerunku ma być wprowadzenie wyspecjalizowanej sieci Renault Sport. Na początku ma to być 10 punktów w całej Polsce.

Nowa marka

W ramach grupy Renault powstaje nowa, samodzielna jednostka biznesowa Alpine. Jej celem jest uplasowanie się w czołówce najlepszych marek Sport Premium. W Europie będzie 58 wyspecjalizowanych punktów sprzedaży oraz serwisowych. Na chwilę obecną na terenie Polski jest jeden dealer nowej marki. Alpine Centrum Katowice dotychczas otrzymało 19 zamówień. 13 z nich dotyczy modelu Alpine A110 Premiere Edition (produkcja jedynie 1955 sztuk na świecie), której cena to 256 tys. zł oraz 6 na wersję seryjną. Dostawy aut mają się rozpocząć od marca 2018 roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *