Rekordowy rok Renault i ambitne plany na najbliższe 12 miesięcy

Podczas dorocznego spotkania prasowego w Warszawie, Renault podsumowało ubiegły, 2019 rok, który okazał się kolejnym rekordowym dla francuskiego koncernu w Polsce. W tym czasie klienci zarejestrowali 70 500 nowych modeli marek Renault i Dacia, co przełożyło się na wzrost sprzedaży aut osobowych i dostawczych o 9,8%. Renault znalazło się na szóstym miejscu w rankingu sprzedaży na rynku polskim, natomiast Dacia awansowała na siódmą pozycję.

Cztery modele ― Dacia Duster, Dacia Lodgy, Renault Trafic i Renault Master zajęły pozycję lidera w swoich segmentach. Renault Trafic było najchętniej wybieranym pojazdem w segmencie minibusów, a Renault Master jest liderem na rynku aut dostawczych. Natomiast Dacia Dokker zajęła drugie miejsce w rankingu sprzedaży kombi-vanów. Łącznie udział Grupy w polskim rynku samochodów osobowych i dostawczych wyniósł 11,3%.

W roku 2019 zarejestrowano 27 586 samochodów osobowych Renault. Liderem sprzedaży w gamie marki pozostaje Clio ― 8 674 szt. (hatchback + grandtour), które plasuje się w TOP3 rynku segmentu B hatchbacków oraz nadwozi typu kombi i sedan. Drugie miejsce zajęło Renault Megane z liczbą 6 181 sprzedanych egzemplarzy. Na trzeciej pozycji znalazł się Captur (3 721 nabywców). Te trzy modele odpowiadają za 2/3 całkowitej sprzedaży samochodów osobowych Renault.

Sprzedaż aut Grupy Renault dla firm i instytucji na polskim rynku osiągnęła rekordowy poziom 46 691 egzemplarzy. Do firm trafiło 28 692 szt. aut marki Renault oraz 17 999 egzemplarzy Dacii. Łącznie udział Grupy Renault w rynku sprzedaży do firm oraz instytucji wyniósł 10,26%.

Wicelider wśród pojazdów dostawczych

W 2019 r. marki Renault i Dacia sprzedały łącznie 12 046 samochodów dostawczych. Wynik ten pozwolił osiągnąć udział w rynku na poziomie 17,1%. Renault znalazło się na drugim miejscu na polskim rynku samochodów dostawczych, z 9 900 sprzedanych egzemplarzy i udziałem 14,1%. Dacia utrzymała pozycję w pierwszej dziesiątce. Sprzedaż aut dostawczych marki wyniosła 2146 szt. Ponownie liderem w swoim segmencie zostało Renault Master. Zarejestrowano 7 824 egzemplarze tego modelu. Od roku 2009 Renault niezmiennie pozostaje liderem rynku samochodów zabudowanych na bazie podwozi. W zeszłym roku zabudowano 5 500 samochodów marki Renault i Dacia.

Dacia coraz wyżej

W 2019 r. Dacia uzyskała największy przyrost sprzedaży – 5700 egzemplarzy r/r (wzrost o 21%) i zajęła siódme miejsce pod względem sprzedaży w Polsce z udziałem 5,3%. Dwa modele ― Duster i Lodgy zajęły pozycję lidera w swoich segmentach. Dacia Sandero znalazła się w TOP3 sprzedaży do klientów indywidualnych, a Dacia Dokker zajęła drugie miejsce w rankingu sprzedaży kombi-vanów. Najpopularniejszym modelem marki, a zarazem liderem segmentu SUV na rynku polskim, jest Dacia Duster z wynikiem 15 344 zarejestrowanych aut. Stanowi to wzrost o ponad 55% w porównaniu z rokiem poprzednim. Drugim najczęściej kupowanym modelem Dacii pozostał model Sandero, który znalazł 6 580 nabywców i zajmuje trzecią pozycję wśród najchętniej wybieranych modeli na rynku polskim przez klientów indywidualnych. Wśród samochodów dostawczych najpopularniejszy był Dokker Van, którego zarejestrowano 2 144 sztuki.

Od momentu odnowy marki w 2004 r. sprzedaż Dacii na całym świecie wyniosła 6 364 201 egzemplarzy, z czego 4 188 524 kupili klienci w Europie. Marka zadebiutowała w Polsce w 2004 r. i przez 15 lat odnotowała spektakularny wzrost sprzedaży. W sumie klienci w Polsce zakupili już ponad 180 tys. samochodów Dacii.

Wyniki na świecie

Na świecie Grupa Renault sprzedała w 2019 roku 3,75 mln samochodów, o 3,4% mniej (co oznacza że udało się częściowo skompensować spadek w związku z sytuacją na rynku irańskim, argentyńskim i tureckim) pomimo spadku na światowym rynku o 4,8%.

Sprzedaż samochodów elektrycznych Grupy Renault wzrosła o 23,5% do poziomu 62 447 samochodów. Nowe ZOE, wprowadzone pod koniec 2019 roku, będzie w 2020 roku flagowym modelem w gamie samochodów elektrycznych. W segmencie elektrycznych pojazdów dostawczych liderem jest Kangoo Z.E. Model odnotował wzrost sprzedaży o 19,2% (10 349 sztuk). W segmencie lekkich samochodów dostawczych sprzedaż Grupy wzrosła o 0,7%, ustanawiając nowy rekord. Jest to zasługa wyników marki Renault uzyskanych w Europie. Na Starym Kontyngencie sprzedaż Renault wzrosła o 1,3%, przy średnim wzroście rynkowym 1,2%. Clio jest liderem w segmencie B, zaś Captur – w segmencie SUV-ów tej kategorii. Sprzedaż ZOE odnotowała wzrost  o 19,1%. Dacia uzyskała rekordową sprzedaż w Europie (564 854 samochody, +10,4%).

Elektromobilność kluczem do przyszłości

Grupa Renault jest europejskim pionierem i liderem w dziedzinie elektromobilności. Już w 2009 r. rozwój samochodów w 100% elektrycznych został jednym z najważniejszych elementów strategii Grupy. Obecnie ponad 215 tys. w pełni elektrycznych aut w Europie to modele Renault, które oferuje najszerszą gamę elektrycznych pojazdów: Twizy, ZOE, Kangoo Z.E. oraz Master Z.E. W 2020 r. firma wprowadzi na rynek nowe hybrydowe Clio E-Tech i Captura E-Tech Plug-In. Planowana jest również premiera hybrydowego Megane. Do 2022 r. na gamę Renault ma składać się 8 w pełni elektrycznych i 12 zelektryfikowanych modeli.

W Polsce nowe ZOE w wersji ZEN R135 dostępne jest w cenie 124 900 zł, co pozwoli osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej przy zakupie skorzystać ze wsparcia z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (po jego uruchomieniu). Według producenta model w tej wersji ma zasięg do 385 kilometrów.

Sprzedażą samochodów elektrycznych zajmują się wszyscy koncesjonerzy Renault, natomiast obsługą serwisową, obejmującą również strefę wysokiego napięcia (400 V) zapewniają koncesjonerzy Renault Expert Z.E. W 2020 r. firma planuje rozszerzyć ją na wszystkie salony Renault PRO+, co oznacza, że liczba salonów Renault Expert Z.E. wzrośnie do 22.

Ambitne cele na 2020 rok

Naszym celem na rok 2020 jest wejście do TOP5 sprzedaży samochodów osobowych i powrót na  pozycje lidera na rynku samochodów dostawczych – mówi Tomasz Mróz, Dyrektor Wykonawczy Renault w Polsce. – Będzie to dla nas także rok stojący  pod znakiem elektromobilności. Nowe ZOE z zasięgiem prawie 400 km jest już dostępne w Polsce w cenie, która umożliwia uzyskanie dopłaty, a w tym roku w ofercie pojawią się modele Clio, Captur i Megane w wersji hybrydowej. Prawdziwym prezentem na 15 lecie marki Dacia będzie zaoferowanie klientom wersji na gaz LPG w bardzo atrakcyjnej cenie. Zapowiada się bardzo pracowity rok – dodaje Mróz.

Oprac. Tomasz Szmandra

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *