Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych w kwietniu 2021 roku

Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 tony wzrosła w kwietniu tego roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (marca 2021). Natomiast skumulowana liczba rejestracji po czterech miesiącach tego roku jest wyższa od tej zanotowanej w 2020 roku.

RYNEK SAMOCHODÓW O DMC DO 3,5 TONY

W czwartym miesiącu 2021 roku rynek nowych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t zanotował wzrost w porównaniu do analogicznego miesiąca 2020 roku, spadł jednak wobec poprzedniego miesiąca. To trzeci z rzędu, liczony rok do roku, wzrost od września ubiegłego roku.

Skokowy wzrost sprzedaży samochodów w kwietniu br. wobec analogicznego miesiąca roku ubiegłego to przede wszystkim efekt tzw. niskiej bazy, która wiąże się z pierwszym uderzeniem pandemii koronawirusa w Polsce. W kwietniu 2020 roku niski poziom sprzedaży był spowodowany zamknięciem lub ograniczeniem działalności wielu punktów sprzedaży, zawieszeniem produkcji fabryk samochodów, a także strachem klientów przed odwiedzaniem salonów. Wiele firm, od lat stanowiących siłę napędową rejestracji nowych samochodów osobowych na polskim rynku, borykało się z poważnymi problemami, zmuszającymi je do ograniczenia działalności lub wręcz do jej zawieszenia. Wszystko to spowodowało wówczas zastój na rynku.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w kwietniu 2021 roku zarejestrowano w Polsce 47 060 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 163,42% (+29 195 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 15,26% (-8 472 szt.) mniej niż w marcu 2021 roku. Dane skumulowane (183 007 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2021 roku o 31,76%  (+44 111 szt.).

RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w kwietniu 2021 r. zarejestrowano w Polsce 40 151 samochodów osobowych, o 163,46% (+24 911 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 16,10% (-7 702 szt.) mniej niż w marcu 2021 r. Dotychczas w 2021 roku zarejestrowano w Polsce 158 025 samochodów osobowych, o 28,60% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+35 143 szt.).

W kwietniu 2021 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 24,02%. Udział firm osiągnął poziom 75,98%.

Czternaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2021 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy – Suzuki o 184,32%, spadek zanotowało Renault, o 16,65%.

Tytuł lidera rynku uzyskała Toyota. W 2021 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 27 447 aut tej marki, o 46,20% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,37%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 19 873 szt., o 16,56% więcej niż w 2020 roku. Udział marki wyniósł 12,58%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 13 741 samochodów, o 30,90% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,70%. Na czwartej pozycji była KIA, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 9 576 szt., o 27,17% więcej niż w 2020 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,06%. Na piątej pozycji znalazło się BMW. W 2021 r. zarejestrowano dotychczas 8 207 aut tej marki, o 58,62% więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,19%.

Najczęściej kupowanym dotychczas modelem osobowym w 2021 roku jest Toyota Corolla (8 835 szt.; +44,86% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (6 808 szt.; +47,33% r/r) oraz Skoda Octavia (5 969 szt. +15,97% r/r), następnie Dacia Duster (4 579 szt.;+68,35/r), a za nią Skoda Fabia (3 870 szt.; -1,10% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris (3 502 szt.; +32,20%), na drugim miejscu – Toyota Corolla (2 196 szt.; +23,03%), na trzecim – Dacia Duster (2 162 szt.; +56,67%), na czwartym – Hyundai Tucson (1 571 szt.;+49,76%), a na piątym – Kia Sportage (1 461 szt.; +79,26%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (6 639 szt.; +53,89%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (5 103 szt.; +23,26%), na trzecim Toyota Yaris (3 306 szt.; +67,65%), czwartym – Skoda Fabia (2 755 szt.; +0,84%), piątym – Dacia Duster (2 417 szt.; +80,37%).

RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH

Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów  w kwietniu 2021 roku zarejestrowano w Polsce 6 909 samochodów dostawczych, o 163,20% (+4 284 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 10,03% (-770 szt.) mniej niż w marcu 2021 roku. W 2021 roku dotychczas zarejestrowano w Polsce 24 982 samochody dostawcze, o 56,00% więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Tytuł lidera rynku w 2021 roku uzyskało Renault. Klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 4 089 aut tej marki, o 81,49% więcej niż w 2020 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 16,37%.  Na pozycji wicelidera znalazł się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 3 434 szt., o 61,83% więcej niż w 2020r. Udział marki w rynku wyniósł 13,75%. Na trzecim miejscu jest Fiat. W 2021r. klienci tego producenta zarejestrowali 3 409 pojazdów dostawczych, o 77,92% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 13,65%. 

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w  2021 r. jest Renault Master (3 388 szt.; +78,32% r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Fiat Ducato (2 228 szt.;+54,08%), na trzeciej Iveco Daily (2 222 szt.; +79,05% r/r), a na czwartej Mercedes Sprinter (1 436 szt.; -13,39%). Pierwszą piątkę zamyka Ford Transit (1 324 szt.;+54,13%).

Pełny raport na stronie IBRM Samar

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *