Popyt na samochody wśród klientów instytucjonalnych w Czechach, Słowacji i Polsce w pierwszych pięciu miesiącach tego roku zwiększył się o ponad 20% – podaje Dataforce. Firma analityczna w swoich wyliczeniach nie uwzględnia branży Rent a Car oraz samochodów demonstracyjnych kupowanych przez dealerów.
Polska
W Polsce zarejestrowano we flotach ponad 80 000 samochodów w okresie styczeń-maj. Oznacza to wzrost o 23,2% w porównaniu do analogicznego okresu w 2015 r.
Największy udział w rynku, wynoszący, 15,7%, ma Škoda. Drugi jest Volkswagen, wyprzedzający Toyotę o 100 rejestracji. Kolejne pozycje zajmują Ford, Opel, Hyundai (+49,2% w stosunku do zeszłego roku), Kia i Renault (+51,5%).
Co ciekawe, udział samochodów z silnikami Diesla wynosi 45%, co jest najniższym wynikiem w Europie, jeżeli nie liczyć Holandii i Norwegii, gdzie popyt na auta z alternatywnymi źródłami napędu jest stymulowany przy pomocy zachęt finansowych.
Czechy
Czeski rynek flotowy zanotował w latach 2013-2015 wzrost o 47%. W okresie styczeń-maj 2016 r. do firm i instytucji trafiło o 21,7% więcej aut niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W każdym miesiącu padły rekordowe wyniki.
Dominującą pozycję na rynku ma Škoda. W pierwszej siódemce najpopularniejszych modeli aż sześć to produkty czeskiej marki. Na czele znajduje się Octavia.
Drugie miejsce w Czechach zajmuje Volkswagen. Trzeci jest Hyundai, który zwiększa swój rynkowy udział od czasu uruchomienia fabryki w Nošovicach. Największy wzrost w od stycznia do maja odnotowało Audi – 67,7% r/r.
Słowacja
Popyt na samochody osobowe wśród klientów prywatnych zwiększył się na Słowacji do końca maja o 11,4%. Rynek flotowy zanotował dwukrotnie większy wzrost, na poziomie 24%.
Zestawienie najczęściej wybieranych marek wygląda bardzo podobnie, jak w Polsce i Czechach. Na pierwszym miejscu jest Škoda, a na drugim Volkswagen. Plasujące się na kolejnych pozycjach Hyundai i Kia sprzedały o 47,5% i 30,1% pojazdów niż w roku ubiegłym w tym samym okresie.
Źródło: Dataforce