[RYNEK] Produkcja części i akcesoriów siłą napędową polskiej motoryzacji

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów części Motoryzacyjnych (SDCM) przygotował raport dotyczący sytuacji rynkowej. Okazuje się, że wartość produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych wyniosła w 2017 r. 84,3 mld złotych, czyli o 7,1 mld złotych więcej, niż rok wcześniej. To aż 57 proc. wartości produkcji całego sektora motoryzacyjnego w Polsce.

Motoryzacja jest największą i najbardziej produktywną gałęzią polskiej gospodarki, odpowiadającą za około 8 proc. krajowego PKB. Ogromny wpływ na ten wynik mają niezależni producenci części i akcesoriów, którzy w 2017 roku zatrudniali 147,4 tys. osób. Stanowi to blisko 80 proc. miejsc pracy w całym przemyśle motoryzacyjnym.

W 2017 roku wartość produkcji sprzedanej polskiego przemysłu motoryzacyjnego wyniosła ponad
145,1 mld złotych, z czego 84,3 mld złotych to wartość produkcji sprzedanej samego sektora produkcji części i akcesoriów do pojazdów samochodowych (77,2 mld zł w 2016 r.). Szacowana wartość eksportu części i akcesoriów wyniosła z kolei 48,9 mld zł (44,8 mld zł w 2016 r.). Należy tu dodać, że Polska zajmuje 10 miejsce na liście największych eksporterów części motoryzacyjnych na świecie.

– Polska jest zagłębiem produkcji części motoryzacyjnych w Europie. Doskonale rozwinięte zaplecze produkcyjne, dobra infrastruktura, wykwalifikowane kadry, a także atrakcyjna lokalizacja sprawiają, że polski potencjał jest doceniany również przez zagraniczne firmy wchodzące na nasz rynek, mówi Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Motoryzacja to nie tylko produkcja, lecz również dystrybucja części motoryzacyjnych. W Polsce obecnie działa blisko 1200 punktów hurtowej sprzedaży części do samochodów osobowych i ciężarowych. Łączne przychody największych dystrybutorów części w wymienionych segmentach (pojazdy osobowe i ciężarowe) wyniosły w 2017 r. 14 mld złotych. Polscy dystrybutorzy części motoryzacyjnych tworzą 32 tys. miejsc pracy w kilkudziesięciu centrach dystrybucji oraz lokalnych filiach. Najwięksi dystrybutorzy magazynują nawet po 250 tys. rodzajów części zamiennych.

– Polscy dystrybutorzy prężnie rozwijają sieci dystrybucyjne, gwarantując tym samym dostępność części we wszystkich zakątkach kraju, jak również budują silne sieci dystrybucyjne w krajach Środkowej Europy. To z kolei przekłada się na sprawniejsze funkcjonowanie warsztatów motoryzacyjnych, które mogą skuteczniej eliminować usterki w pojazdach klientów powierzających im swoje pojazdy, dodaje Franke.

Na blisko 20 tys. szacuje się liczbę warsztatów niezależnych zajmujących się naprawami pojazdów osobowych i ciężarowych. W sektorze napraw pojazdów zatrudnionych jest aż 115 tys. osób. Podczas XIII Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, który odbędzie się 7 i 8 listopada w Warszawie, pełnego podsumowania rynku części motoryzacyjnych w Europie Środkowej i Polsce dokonają Prezes SDCM Alfred Franke oraz Konsultant Frost & Sullivan Ivan Kondratenko.

Źródło: SDCM/Foto: pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *