Polacy czekają na dopłaty do samochodów elektrycznych

Już 28 proc. Polaków rozważy zakup samochodu elektrycznego w ciągu najbliższych trzech lat. 76 proc. z nich uzależni decyzję o zakupie od otrzymania dopłaty – wynika z Barometru Nowej Mobilności 2019/2020. W opinii PSPA, uruchomienie subsydiów, które działają w większości krajów UE, będzie kluczowe dla rozwoju elektromobilności w Polsce.

Jak wynika z badania PSPA, Polacy przekonują się do zalet elektromobilności. Już 28 proc. respondentów, planujących zakup nowego samochodu w okresie najbliższych trzech lat, realnie rozważy zakup pojazdu zero- lub niskoemisyjnego. W 2018 r. było ich 17 proc., a w 2017 r. jedynie 12 proc. Równocześnie spada popularność Diesla, którego zakup rozważa tyle samo badanych, co pojazdu elektrycznego (28 proc.). Rok temu silnik wysokoprężny w swoim pojeździe rozważało 35 proc. badanych.

Największą barierą rozwoju elektromobilności w Polsce pozostają ceny pojazdów elektrycznych, które dla 59 proc. badanych są zdecydowanie za wysokie. 66 proc. respondentów uznaje korzyści wynikające z tańszej eksploatacji EV, lepszych parametrów użytkowych, a także kwestii związanych z ochroną środowiska, za wystarczające, by samochód elektryczny był droższy od konwencjonalnego, ale nie więcej niż o 20-40 proc. Przedział kosztowy, za jaki większość respondentów (61 proc.) zdecydowałaby się kupić samochód elektryczny, wynosi 50-150 tys. zł.

Zdaniem ankietowanych, ceny katalogowe samochodów elektrycznych oferowanych w polskich salonach, w zależności od modelu, są od 26 do 38% za wysokie.

Z badania PSPA wynika, że dopłaty do zakupu są czynnikiem, który zmotywowałby większość potencjalnych nabywców do inwestycji w samochód elektryczny. Na ich kluczowe znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupowych wskazało aż 76% respondentów. Z korzyści pozafinansowych, największą popularnością cieszą się darmowe parkowanie w płatnych strefach i możliwość korzystania z buspasów.

Badanie przeprowadziła w maju br. agencja SW RESEARCH z wykorzystaniem metody wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. Zrealizowano także indywidualne wywiady pogłębione (IDI) z użytkownikami EV. Wyniki otrzymane w Polsce porównano z trendami globalnymi. W ramach badania zebrano łącznie 1534 ankiety. Partnerami strategicznymi „Barometru Nowej Mobilności 2019/2020” są firmy ING Bank Śląski oraz Nissan, zaś partnerem merytorycznym – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Raport dostępny jest na stronie pspa.com.pl.

Źródło: PSPA