Poczta Polska wchodzi w erę elektromobilności

Poczta Polska właśnie rozpoczyna test elektrycznych samochodów dostawczych, pod kątem sprawdzenia ich w codziennej pracy listonoszy. Tym samy dołącza do takich organizacji pocztowych jak niemiecka Deutsche Post DHL (50 tysięcy aut elektrycznych), francuska La Poste (30 tysięcy), brytyjska Royal Mail czy duńska PostNord, które już od kilku lat korzystają z pojazdów zasilanych energią elektryczną.

Jednym z priorytetów testu jest oczywiście ekologia i sprawdzenie kosztów eksploatacji aut elektrycznych. Z założenia elektryki powinny być tańsze w utrzymaniu od swoich spalinowych odpowiedników. Trzeba dodać, że sprawdzone zostaną także różne rodzaje stacji ładowania. Test ma odpowiedzieć na pytanie, które rozwiązania będą najbardziej efektywne w pocztowej pracy.

Do udziału w projekcie zostali zaproszeni obecni na polskim rynku producenci pojazdów o ładowności do 800 kg.  Pierwszy etap testu zakłada sprawdzenie 20 aut (8 różnych modeli), ale do końca roku ma się pojawić ich aż 50.

– Chcemy w ruchu ulicznym sprawdzić, czy elektryczne samochody dostawcze spełnią oczekiwania Poczty Polskiej. Będą je testowali listonosze, kurierzy i kierowcy rozwożący materiały do placówek. Zatrudniamy około 80 tysięcy pracowników w całym kraju, około 25 tysięcy to listonosze. Niewiele podmiotów wykorzystuje rozwiązania logistyczne czy informatyczne w skali porównywalnej z Pocztą – mówi Prezes Zarządu Poczty Polskiej Przemysław Sypniewski.

Pocztowe samochody elektryczne zobaczymy na ulicach: Warszawy, Wrocławia, Poznania, Rzeszowa, Białegostoku, Krakowa, Lublina, Łodzi, Gdańska i Katowic. W pierwszym etapie będą to: Renault Kangoo Z.E., Goupil G5, Melex 391, Peugeot Partner Electric, Citroen Berlingo Electric, Nissan e-NV200 i KOMEL (konwertyk Instytutu Napędów i Maszyn Elektrycznych). Z dużym zainteresowaniem będziemy śledzić wyniki przedsięwzięcia, zwłaszcza pod kątem oceny przydatności pojazdów dedykowanych do zadań pocztowych, jak Goupil czy Melex. W tym ostatnim kierownica zamontowana została po prawej stronie, po to, żeby ułatwić dostęp do skrzynek pocztowych bez wysiadania z auta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *