Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, na koniec 2019 roku, liczba samochodów elektrycznych poruszających się po polskich drogach przekroczyła 10 tys. sztuk. Łączna liczba samochodów osobowych i dostawczych z napędem elektrycznym, z hybrydami typu plug-in oraz jednym egzemplarzem modelu zasilanego wodorem wynosi 10 232 sztuki.
Rynek samochodów elektrycznych gwałtownie rośnie. Z ogólnej liczby 10 232 sztuk, aż 4 322 sztuki zarejestrowane zostały w minionym roku, co stanowi 42,2% udziału w tym segmencie rynku. 2 775 sztuk to samochody nowe, prosto z salonów dealerskich. Wzrost sprzedaży w porównaniu do 2018 roku wyniósł 95,5%. Wszystko wskazuje na to, że w kolejnych latach również będziemy notować dwucyfrowe tempo wzrostu.
Najwięcej aut zarejestrowanych zostało w woj. mazowieckim – 3 777 szt., to ponad 1/3 rynku. Sprzedaż oscylującą w okolicach 1 000 sztuk odnotowały województwa małopolskie (1019 szt.), dolnośląskie (950 szt.) i wielkopolskie (922 szt.). Najmniej samochodów elektrycznych zarejestrowanych zostało w województwach opolskim (96 szt.), warmińsko-mazurskim (103 szt.) oraz lubuskim (105 szt.).
Struktura parku jednoznacznie wskazuje, że 2/3 samochodów elektrycznych rejestrowanych jest na firmy (6 930 szt.). Osoby fizyczne zarejestrowały 3 302 szt. Wśród przedsiębiorstw największy, bo aż 50-procentowy udział w rejestracjach mają firmy leasingowe (3 468 szt.). To do nich należy 33,9% całego parku samochodów elektrycznych. Firmy zajmujące się wynajmem aut posiadają 17,6% udziału w rynku.
Poniżej prezentujemy ranking najpopularniejszych modeli na polskim rynku:
- BMW i3 – 1 314 szt.
- Nissan Leaf – 1 188 szt.
- Mini Countryman – 721 szt.
- BMW 3 – 586 szt.
- Mitsubishi Outlander – 551 szt.
- Volvo XC90 – 415 szt.
- Tesla Model S – 358 szt.
- BMW 5 – 308 szt.
- Ford C-Max – 242 szt.
- Renault ZOE – 223 szt.
Źródło: IBRM „Samar”