Po polskich drogach jeździ już 10 tys. elektrycznych aut

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, na koniec 2019 roku, liczba samochodów elektrycznych poruszających się po polskich drogach przekroczyła 10 tys. sztuk. Łączna liczba samochodów osobowych i dostawczych z napędem elektrycznym, z hybrydami typu plug-in oraz jednym egzemplarzem modelu zasilanego wodorem wynosi 10 232 sztuki.

Rynek samochodów elektrycznych gwałtownie rośnie. Z ogólnej liczby 10 232 sztuk, aż 4 322 sztuki zarejestrowane zostały w minionym roku, co stanowi 42,2% udziału w tym segmencie rynku. 2 775 sztuk to samochody nowe, prosto z salonów dealerskich. Wzrost sprzedaży w porównaniu do 2018 roku wyniósł 95,5%. Wszystko wskazuje na to, że w kolejnych latach również będziemy notować dwucyfrowe tempo wzrostu.

Najwięcej aut zarejestrowanych zostało w woj. mazowieckim – 3 777 szt., to ponad 1/3 rynku. Sprzedaż oscylującą w okolicach 1 000 sztuk odnotowały województwa małopolskie (1019 szt.), dolnośląskie (950 szt.) i wielkopolskie (922 szt.). Najmniej samochodów elektrycznych zarejestrowanych zostało w województwach opolskim (96 szt.), warmińsko-mazurskim (103 szt.) oraz lubuskim (105 szt.).

Struktura parku jednoznacznie wskazuje, że 2/3 samochodów elektrycznych rejestrowanych jest na firmy (6 930 szt.). Osoby fizyczne zarejestrowały 3 302 szt. Wśród przedsiębiorstw największy, bo aż 50-procentowy udział w rejestracjach mają firmy leasingowe (3 468 szt.). To do nich należy 33,9% całego parku samochodów elektrycznych. Firmy zajmujące się wynajmem aut posiadają 17,6% udziału w rynku.

Poniżej prezentujemy ranking najpopularniejszych modeli na polskim rynku:

  1. BMW i3 – 1 314 szt.
  2. Nissan Leaf – 1 188 szt.
  3. Mini Countryman – 721 szt.
  4. BMW 3 – 586 szt.
  5. Mitsubishi Outlander – 551 szt.
  6. Volvo XC90 – 415 szt.
  7. Tesla Model S – 358 szt.
  8. BMW 5 – 308 szt.
  9. Ford C-Max – 242 szt.
  10. Renault ZOE – 223 szt.

 

Źródło: IBRM „Samar”