Podczas tegorocznych targów motoryzacyjnych we Frankfurcie Smart zaprezentuje całkowicie odmienione modele fortwo i forfour. Ich ciekawy design skrywa inteligentne funkcje łączności oraz wyłącznie elektryczno-akumulatorowe zespoły napędowe.
Pierwsze rozważania Mercedes-Benz na temat samochodu do jazdy po mieście z 1972 roku zakładały koncepcję napędu całkowicie elektrycznego. Także wizjoner Nicolas Hayek od samego początku wyobrażał sobie smarta z bezemisyjnym układem napędowym. Od 2007 roku smart nieprzerwanie oferuje wariant w pełni elektryczny, a teraz kompleksowo przechodzi na ekologiczne zasilanie prądem. Tym samym, jako pierwszy producent samochodów na świecie, całą swoją gamę przestawia z silników spalinowych na elektryczne układy napędowe.
Nowe modele przyciągają uwagę wyraźnie podkreślonymi nadkolami i krótkimi zwisami nadwozia, które są znakiem szczególnym marki. Auta wyposażyć można opcjonalnie w zintegrowane w pełni diodowe reflektory. Stylizację dopełnia przeprojektowana krata wlotu powietrza do chłodnicy nawiązująca do ostatnich prototypów Smarta.
Odnowione wnętrze zwraca przede wszystkim uwagę nowymi, rozbudowanymi schowkami i przeprojektowaną koncepcją interfejsu użytkownika. Najnowsza generacja systemów informacyjno-rozrywkowych obejmuje integrację ze smartfonami udostępniając klientom ich własne, cyfrowe środowisko użytkownika na desce rozdzielczej samochodu. Aplikacja „smart EQ control” pozwala na sprawdzenie informacji dotyczących samego samochodu, ładowania, parkingu, wskazówek na temat dojazdu, czy efektywne ładowanie smarta, a także dzielenie się nim z rodziną i znajomymi. Zupełnie nowy interfejs użytkownika sprawia, obsługa jest dziecinnie prosta, a każdy Smart staje się samochodem naprawdę połączonym ze światem.
Nowa struktura poziomów wyposażenia została radykalnie uproszczona. Bazowy model występuje w trzech liniach wyposażenia: passion, pulse oraz prime. Ponadto klienci mogą wybrać jeden z trzech pakietów wyposażenia: Advanced, Premium lub Exclusive, a na koniec preferowany kolor. Każdego smarta można w pełni skonfigurować i zindywidualizować w zaledwie trzech krokach.
W pełni elektryczny napęd otwiera nowy wymiar radości z jazdy. Dostępny natychmiast moment obrotowy, płynne przyspieszenie i niemal absolutna cisza. Nowe smarty korzystają ze wszystkich zalet napędu elektrycznego. Opcjonalna ładowarka pokładowa o mocy 22 kW, wyposażona w funkcję szybkiego ładowania, sprawia, że nowe smarty można naładować w zakresie od 10% do 80% w niecałe 40 minut – gdy tylko możliwe jest ładowanie trójfazowe (w zależności od lokalnych warunków). Dzięki współpracy z dostawcą usług ładowania, firmą Plugsurfing, klienci mogą teraz korzystać z praktycznie wszystkich stacji ładowania. Rejestracja i opłaty odbywają się za pomocą całkowicie nowej aplikacji smart EQ control.
smart EQ fortwo | smart EQ fortwo cabrio | smart EQ forfour | |||
Silnik/typ | silnik synchroniczny | silnik synchroniczny | silnik synchroniczny | ||
Moc ciągła (kW) | 41 | 41 | 41 | ||
Moc maks. (kW) | 60 | 60 | 60 | ||
Maks. moment obr. (Nm) | 160 | 160 | 160 | ||
Zużycie energii w cyklu łączonym (kWh/100 km), pokładowa ładowarka 4,6 kW | 15,2-16,5 | 15,4-16,8 | 15,9-17,3 | ||
Zużycie energii w cyklu łączonym (kWh/100 km), pokładowa ładowarka 22 kW | 14,0-15,2 | 14,2-15,4 | 14,6-15,9 | ||
Emisje CO2 w cyklu łączonym (g/km) | 0 | 0 | 0 | ||
Klasa efektywności | A+ | A+ | A+ | ||
Zasięg (km) | 147-159 | 145-157 | 140-153 | ||
Przyspieszenie 0-60 km/h (s) | 4,8 | 4,9 | 5,2 | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,6 | 11,9 | 12,7 | ||
Prędkość maks. (km/h) | 130 | 130 | 130 | ||
źródło: Mercedes-Benz