Nissan, lody i Dzień Czystego Powietrza

Nissan „wyjął” silnik spalinowy z typowej furgonetki do sprzedaży lodów, tworząc koncepcję całkowicie elektrycznego pojazdu o takim przeznaczeniu, który uświetnił przypadający 20 czerwca brytyjski Dzień Czystego Powietrza. Firma nawiązała współpracę z producentem lodów Mackie’s of Scotland, który pozyskuje mleko z rodzinnej farmy zasilanej z odnawialnych źródeł energii – wiatru i słońca. Projekt udowadnia, że stosując podejście „Z nieba do wafelka” można uniezależnić się od węgla na każdym etapie, jaki przechodzi lodowy smakołyk.

Furgonetki z lodami – w szczególności starsze modele – są w większości wyposażone w silniki Diesla pozostające w nieustannym ruchu w celu zasilania urządzeń chłodniczych. Pracując na biegu jałowym, silniki te emitują szkodliwe substancje, w tym czarny węgiel. Niektóre brytyjskie miasta planują zakazać wstępu takim pojazdom lub nałożyć na nie kary. Koncepcja firmy Nissan to rozwiązanie dla tych dostawców, którzy chcą zmniejszyć swój ślad węglowy i jednocześnie zaoferować klientom lepsze doświadczenia.

Prototyp furgonetki bazuje na modelu e-NV200 – całkowicie elektrycznym pojeździe użytkowym marki Nissan. Opracowana koncepcja to praktyczna demonstracja elektrycznego ekosystemu Nissana łączącego bezemisyjny układ napędowy i akumulatory z odzysku z wytwarzaniem odnawialnej energii słonecznej.

O ile lody są popularne na całym świecie, konsumenci mają coraz większą świadomość wpływu ich produkcji na środowisko naturalne, w tym podczas „ostatniego kilometra” przebytego przez produkt, zanim trafi on w ręce klienta” – powiedział Kalyana Sivagnanam, dyrektor zarządzający Nissan Motor (GB) Ltd.

Projekt ten to doskonała okazja do zademonstrowania strategii inteligentnej mobilności Nissana będącej owocem ponad dziesięcioletniego doświadczenia w dziedzinie pojazdów elektrycznych i postępów w technologii akumulatorów, które pozwoliły opracować czystsze rozwiązania na rzecz elektromobilności. Na sposoby, jakie dla klientów mogą być zaskakujące.”

Eliminując emisje szkodliwych substancji z rur wydechowych i zwiększając wykorzystanie energii odnawialnej możemy przyczynić się do zmiany świata na lepsze.”

Silnik furgonetki zasilany jest przez akumulator trakcyjny o pojemności 40 kWh, a pokładowe urządzenia do lodów, w tym automat do produkcji, chłodnia i lodówka na napoje czerpią energię z niedawno zaprezentowanego systemu Nissan Energy ROAM, który trafi do sprzedaży jeszcze w tym roku.

Zaprojektowany zarówno do zastosowań profesjonalnych, jak i rekreacyjnych, ROAM to przenośny agregat wykorzystujący ogniwa litowo-jonowe odzyskane z samochodów elektrycznych pierwszej generacji (produkowanych od 2010 roku). Rozwiązanie to zapewnia drugie życie akumulatorom z pojazdów elektrycznych marki Nissan.

Jesteśmy zachwyceni możliwością współpracy z firmą Nissan nad tym projektem. Doskonale uzupełnia on naszą własną wizję zrównoważonej samowystarczalności dzięki energii odnawialnej i wyeliminowania węgla na każdym etapie: «Z nieba do wafelka»” – powiedziała Karin Hayhow, dyrektor ds. marketingu w Mackie’s of Scotland.

Nasza firma uwolniła się od zależności od węgla na rzecz czystych źródeł odnawialnych. Już teraz do krajowej sieci oddajemy 4,5 raza więcej energii niż zużywamy. W tym roku jeszcze pełniej wcielimy naszą wizję w życie, instalując innowacyjny niskoemisyjny system chłodniczy. Możemy z dumą powiedzieć o sobie, że jesteśmy producentem lodów, który ma pozytywny wpływ na klimat”.

Chris Large, starszy partner w Global Action Plan, dodaje: „Kampania Dzień Czystego Powietrza to promowanie innowacyjności i impuls w kierunku przyspieszenia działań na rzecz ochrony klimatu. Cieszymy się, że firma Nissan dokłada starań, aby kopcące toksynami furgonetki z lodami odeszły w zapomnienie. Uczniowie promujący akcję „Czyste Pojazdy Dostawcze” wysłali wiadomość wideo do wszystkich brytyjskich firm z flotami pojazdów dostawczych, zachęcając je, aby zastąpiły samochody z silnikami Diesla milionami pojazdów elektrycznych. Coś mi mówi, że projekt spodobałby się tym dzieciakom”.

Furgonetka z lodami Nissan e-NV200: szczegóły

Zasięg modelu e-NV200 to 200 km (cykl mieszany WLTP)* bez ładowania. Dwa agregaty Nissan Energy ROAM mają łączną pojemność 1,4 kWh i moc wyjściową do 1 kW. Można je ładować z sieci 230 V (naładowanie do pełna zajmuje około godziny) albo z paneli słonecznych umieszczonych na dachu furgonetki (naładowanie do pełna w ciągu 2-4 godzin**).

Opracowana koncepcja zmienia wiele dotychczasowych założeń związanych z furgonetką z lodami. Lody wydawane są z otwieranego okienka znajdującego się z boku pojazdu, natomiast sprzedawca podaje je stojąc obok furgonetki, będąc w bezpośrednim kontakcie z klientem, bez bariery w postaci lady.

Za lody można płacić zarówno gotówką, jak i kartą zbliżeniową lub smartfonem poprzez panel „tap-to-pay” zainstalowany z boku furgonetki.

Głośnik grający przyciągającą klientów melodię (niekoniecznie lubiany przez rodziców) został zastąpiony inteligentnym przyciskiem, po którego naciśnięciu wysyłany jest tweet z dokładnym miejscem furgonetki określanym przez globalną usługę lokalizacyjną What3Words. What3Words dzieli świat na fragmenty o wymiarach 3×3 m, z których każdy jest oznaczony niepowtarzalnym „adresem” złożonym z trzech słów. Przykładowo: ///trendy.angel.define to punkt na wybrzeżu w brytyjskim dystrykcie Brighton & Hove. W ten sposób klienci mogą łatwo znaleźć furgonetkę w miejscach, w których nie funkcjonują typowe adresy – na przykład w parku czy na wybrzeżu.

Dzięki funkcji dwukierunkowego ładowania modelu e-NV200 właściciele mogą czerpać dochody także zimą, gdy pojazd jest używany mniej intensywnie. Akumulator pojazdu e-NV200 wyposażonego w ładowarkę V2G (Vehicle-to-Grid) może magazynować nadwyżki energii (na przykład energię odnawialną z wiatru i słońca) i w razie potrzeby oddawać ją z powrotem do sieci. Technologia ta może przyczynić się do równoważenia okresów szczytowego zapotrzebowania na energię, zapewniając jednocześnie dodatkowe dochody właścicielom w czasie, kiedy nie potrzebują samochodu elektrycznego jako środka transportu.

Dzień Czystego Powietrza

Dzień Czystego Powietrza to największa brytyjska akcja zwracająca uwagę na zanieczyszczenie powietrza. To okazja do poszerzenia wiedzy na temat zanieczyszczenia powietrza, wymiany informacji oraz dbania o czystsze i zdrowsze powietrze dla wszystkich.

Dzień Czystego Powietrza przypadł w tym roku 20 czerwca. Akcja była koordynowana przez ekologiczną organizację non-profit Global Action Plan i wspierana przez ponad 200 organizacji, w tym Public Health England, British Heart Foundation, British Cycling, Royal College of Physicians, DEFRA, UNICEF, Asthma UK, Great Ormond Street Hospital oraz oddziały brytyjskiej służby zdrowia i władze lokalne.

źródło: Nissan