Lexus ujawnia szczegóły nowego modelu RX

Lexus RX pojawił się na rynku w 1998 roku, tworząc nowy segment luksusowych SUV-ów. Obecnie debiutuje nowa, odświeżona wersja czwartej generacji modelu. Sprzedaż zmodernizowanego Lexusa RX rozpocznie się jesienią 2019 roku.

Nowe nadwozie RX zachowuje mocny, sportowy wygląd. Charakterystyczna linia przebiegająca wzdłuż boków pojazdu została zmieniona, nadając sylwetce modelu RX więcej płynności i spójności. Efektem jest elegancka, dynamiczna karoseria, podkreślająca nowy język stylistyczny Lexusa.

RX oferuje bardzo dobre osiągi, podążając pod tym względem za flagowym coupe LC i sedanem LS. Zespół inżynierów projektujący nowy model przebadał każdy element pojazdu. Efektem tej rewizji jest m.in. usztywnienie nadwozia i udoskonalenie układu zawieszenia, w tym nowe amortyzatory i system sterowania hamulcami. Dzięki temu samochód zyskał jeszcze lepsze właściwości jezdne i większą precyzję prowadzenia.

Ponadto nowy RX jest wyposażony w pierwszy na świecie system adaptacyjnych świateł drogowych BladeScan AHS oraz najnowszą, drugą generację systemu bezpieczeństwa Lexus Safety System +.

ELEGANCKIE, DYNAMICZNE NADWOZIE

Nowe kształty przedniego i tylnego zderzaka pozwalają na płynne połączenie linii przebiegającej przez całą długość auta, która sprawia, że RX wygląda jeszcze bardziej dynamicznie. Łącząc optycznie w prostej linii progi i dolną część osłony chłodnicy, uzyskano wygląd mocnego, stabilnego pojazdu.

Tylne błotniki zostały połączone ze zderzakiem, w którego dolnej części zostały wyeksponowane osłony podwozia. Patrząc z tyłu, nowy SUV wygląda zarazem elegancko i sportowo.

Charakterystyczna osłona chłodnicy Lexusa w kształcie klepsydry, kratka z romboidalnym wzorem w kształcie litery „L” oraz jej nowe obramowanie, zintegrowane z bokami przedniego zderzaka, nadają jej jednolity wygląd. Kompozycję uzupełniają nowe, smukłe reflektory. Zespolone tylne lampy również zawierają motyw litery „L”.

WYSOKA FUNKCJONALNOŚĆ WNĘTRZA ODMIANY RX L

W wydłużonej odmianie RX L, rozłożone siedzenia trzeciego rzędu można ustawić w dwóch pozycjach. Jeśli wymaga tego sytuacja, w nowym ustawieniu można zapewnić jeszcze więcej miejsca dla nóg.

Siedzenia w drugim rzędzie wersji RX L zostały zaaranżowane w taki sposób, by można było zastosować niezależnie montowane fotele kapitańskie. Udało się to osiągnąć, dodając 95 mm miejsca na nogi w trzecim rzędzie siedzeń i tworząc w modelu RX przestronną i wygodną kabinę dla podróżujących na tylnych siedzeniach.

WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE LEXUSA RX

W nowym modelu RX zastosowano ulepszenia, dzięki którym samochód prowadzi się jeszcze przyjemniej. Objęły one przede wszystkim modyfikację zawieszenia i zwiększenie sztywności nadwozia. Główny inżynier Lexusa Takeaki Kato postawił na zwinne prowadzenie, a jego zespół ściśle współpracował z zespołem produkcyjnym, aby ten cel osiągnąć.

W całym pojeździe szeroko stosowano laserowe spawanie (LSW, Laser Screw Welding) i zgrzewanie punktowe, a jednocześnie zwiększono wykorzystanie klejów o wysokiej wytrzymałości (4,2 metra kleju rozmieszczonego w kluczowych obszarach). W połączeniu z usztywnieniem stabilizatorów (obecnie: pustych w środku i o 1 mm szerszych) oraz zwiększoną sztywnością piast, uzyskano bardziej bezpośrednią, natychmiastową reakcję na impulsy z układu kierowniczego.

Nowy RX został wyposażony w aktywny system wspomagania pokonywania zakrętów (ACA, Active Cornering Assist), który tłumi podsterowność występującą podczas dodawania gazu w połowie zakrętu. Poprawiono też zestrojenie systemu EPS, co skutkuje bardzo bezpośrednim wyczuciem kierownicy, w każdych warunkach umożliwiając modelowi RX dokładne podążanie optymalnym torem jazdy.

Przeprojektowane amortyzatory modelu RX wyposażono w nowy system kontroli tarcia (FCD, Friction Control Device), który dodatkowo redukuje drgania o wysokiej częstotliwości, spowodowane niedoskonałościami nawierzchni dróg. Ich konstrukcja zawiera gumę redukującą drgania o wysokiej częstotliwości, których nie da się wyeliminować wyłącznie z wykorzystaniem ciśnienia oleju. Amortyzatory te ułatwiają łagodne pokonywanie ciasnych zakrętów i osiągnięcie wyjątkowej czułości na ruchy kierownicą.

NAJNOWOCZEŚNIEJSZE SYSTEMY BEZPIECZEŃSTWA

Pierwszy na świecie system BladeScan AHS

Lexus jest pionierem w dziedzinie technologii oświetlenia samochodowego – jako pierwszy wyposażył swoje auta w reflektory LED i adaptacyjny system świateł drogowych (AHS). W nowym modelu RX, Lexus po raz pierwszy na świecie zastosował tzw. BladeScan AHS. W tym systemie światło pochodzące z diody LED pada na dwa zwierciadła, umieszczone na szybko obracających się przesłonach. Następnie jest przekazywane do soczewki, oświetlając drogę przed samochodem. Światło wydaje się nie poruszać, lecz BladeScan Type AHS precyzyjnie kontroluje jego rozsył, synchronizując obroty zwierciadeł, a także włączając i wyłączając diody LED w obu reflektorach. System oświetla miejsca, które mogą być trudne do doświetlenia w konwencjonalnych układach świateł drogowych, np. pobocze drogi.

BladeScan Type AHS umożliwia również dostrzeżenie pieszych i znaków drogowych znacznie wcześniej, bez oślepiania kierowców samochodów nadjeżdżających z przeciwka. Możliwość zauważenia nocą pieszych znajdujących się przed autem została zwiększona z odległości 32 do 56 metrów.

Lexus Safety System +

Nowy RX otrzymał również pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System + drugiej generacji, który wspomaga kierowcę w zapobieganiu wypadkom. Rozwiązanie to oparte jest na współpracy kamery i radaru fal milimetrowych, które sprawdzają się nawet w warunkach słabego oświetlenia.

Pakiet obejmuje m.in. system ochrony przedzderzeniowej PCS z funkcją wykrywania pieszych w dzień i w nocy oraz rowerzystów przy świetle dnia, a także asystenta odczytywania znaków drogowych (RSA), które są prezentowane na wyświetlaczu HUD oraz na wielofunkcyjnym ekranie na tablicy przyrządów. Łącząc radarowy aktywny tempomat (DRCC, Dynamic Radar Cruise Control) oraz asystenta śledzenia pasa ruchu (LTA, Lane Tracing Assist), nowy RX ułatwia kierowcy utrzymanie samochodu na pasie. Jeżeli system wykryje ryzyko opuszczenia pasa, LTA ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i wizualnym lub wibracjami kierownicy, a w razie potrzeby wprowadza korektę toru jazy.

NOWE TECHNOLOGIE ŁĄCZNOŚCI I MULTIMEDIÓW

We wnętrzu nowego RX znalazł się nowy ekran dotykowy, będący uzupełnieniem oryginalnego, zdalnego interfejsu dotykowego Lexusa. Projektanci położyli większy nacisk na współpracę systemu multimedialnego z telefonem, dodając nowy uchwyt na telefon i port USB, a także połączenie za pośrednictwem Apple CarPlay1 lub Android2 Auto. Systemem multimedialnym można sterować głosem za pośrednictwem telefonu z wykorzystaniem wirtualnych asystentów Apple Siri1 lub Google Assistant. Kierowcy będą mogli wybrać zarówno nawigację Lexusa, jak i nawigację w swoim smartfonie.

źródło: Lexus