Koniec z darmowym ładowaniem samochodów elektrycznych na stacjach Orlen!

PKN Orlen wprowadza opłaty za ładowanie samochodów elektrycznych na swoich stacjach. Płatności będą wprowadzane stopniowo. Najpierw za ładowanie trzeba będzie zapłacić na pięciu stacjach w dużych miejscowościach.

Od początku 2020 r. PKN Orlen przyłączył do sieci 28 szybkich stacji ładowania samochodów elektrycznych, a wkrótce pojawią się kolejne. Jednocześnie koncern zapowiada, że kończy się testowy okres testowy, w którym auta elektryczne można było ładować na Orlenie za darmo. Na razie opłaty wprowadzono w pięciu lokalizacjach. Docelowo według cennika trzeba będzie sie rozliczać w całej sieci ładowarek PKN Orlen.

Koncern ma już 67 stacji ładowania, a kolejne 83 zostaną oddane do użytku do końca 2021 r. Jeśli wziąć pod uwagę wszystkie należące do grupy stacje w kraju i zagranicą, to jest ich już prawie 150.

– Działając w otoczeniu rynkowym, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, wprowadzamy opłaty, dzięki którym finansowany będzie m.in. dalszy rozwój tej działalności – wyjaśnia Jarosław Dybowski, dyrektor wykonawczy ds. energetyki w Orlenie.

Pierwszymi stacjami Orlen, w których przyjdzie nam zapłacić za pobraną energię będą te w Gdyni, Łodzi, Katowicach, Krakowie i Wrocławiu. Jakie będą stawki? Za ładowanie ładowarką wolną AC, czyli zwykłym prądem zmiennym z sieci, zapłacimy 1,43 zł za kilowatogodzinę pobranej energii. W przypadku szybszych ładowarek, stałoprądowych, koszt wyniesie 1,99 zł/kWh, a najszybszych, czyli tych o mocy powyżej 50 kW – 2,39 PLN/kWh. Dodatkowo doliczana będzie opłata za tzw. parkowanie. Wyniesie ona 40 groszy za minutę. W przypadku ładowarek wolnych będzie doliczana po godzinie ładowania, a w przypadku stacji o mocy od 50 kW w górę – po 45 minutach.

Takie stawki oznaczają, że za „zatankowanie” 30 kWh energii przy użyciu wolnego złącza zapłacimy 42,9 zł, a w przypadku szybkiego cena będzie się wahać między 59,7 zł a 71,7 zł. Te 30 kWh to pojemność baterii w autach takich jak Mazda MX30, Mini Cooper SE, czy BMW i3.

(TSz) Źródło: Green-News.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *