Grupa PSA podsumowuje pierwszą połowę 2019

„Mimo spadków na globalnych rynkach motoryzacyjnych w pierwszej połowie tego roku naszym zespołom handlowym udało się zwiększyć udział w rynku w kilku krajach, zwłaszcza w Europie i Afryce. Rygorystyczne wdrażanie naszych strategii Core Model i Core Techno ma decydujące znaczenie dla osiągania rentowności sprzedaży i podnoszenia poziomu zadowolenia klientów” — mówi Carlos Tavares, prezes zarządu Groupe PSA.

Ofensywa elektryfikacyjna

Groupe PSA zamierza zostać liczącym się podmiotem na rynku elektrycznej mobilności. Wszystkie jej nowo wprowadzane modele będą dostępne również jako hybrydy plug‑in lub wersje w pełni elektryczne: DS 3 CROSSBACK E‑TENSE, Peugeot e‑208 i e-2008 oraz Opel Corsa‑e jako samochody w 100% elektryczne oraz DS 7 CROSSBACK E-TENSE 4X4, Peugeot 3008 HYbrid i HYbrid4, Peugeot 508 i 508 SW HYbrid, Opel Grandland X Hybrid4 i Citroën C5 Aircross SUV Hybrid jako hybrydy plug‑in.

Grupa przygotowuje także pełną elektryfikację lekkich pojazdów użytkowych do 2025 roku, począwszy od Citroëna Berlingo i Peugeot Partnera, które już są dostępne w wersji elektrycznej. Nowa, zelektryfikowana generacja samochodów dostawczych marek Peugeot, Citroën oraz Opel/Vauxhall będzie dostępna najpóźniej w 2021 roku. W kwietniu Grupa zaprezentowała prototypowe zelektryfikowane wersje Peugeot Boxera i Citroëna Jumpera podczas salonu samochodów użytkowych Birmingham Commerical Vehicle Show. Na 2020 rok zapowiedziała również zelektryfikowane wersje furgonów średniej wielkości.

W ciągu najbliższych dwóch lat wprowadzonych zostanie aż 14 nowych zelektryfikowanych pojazdów.

Europa: rentowny wzrost

Na kurczącym się rynku w pierwszej połowie roku (-2,4%) Grupa wzmocniła swoją pozycję, osiągając 17,4% udziału w rynku i odnotowując poprawę pod tym względem na głównych rynkach, w tym w szczególności we Włoszech (+1,1 p.p.), Francji (+0,7 p.p.), w Wielkiej Brytanii (+0,2 p.p.), Niemczech (+0,1 p.p.) i Hiszpanii (+0,1 p.p.).

Jest to zasługa doskonale radzącego sobie Citroëna z rekordowym wynikiem sprzedaży od ośmiu lat i najwyższą stopą wzrostu wśród 12 najlepszych marek. Marka ta zwiększyła swój udział w rynku europejskim o 0,3 punktu procentowego, głównie dzięki sukcesowi modeli sportowo-użytkowych (C5 Aircross i C3 Aircross).

Opel Vauxhall kontynuował dobrą passę od jesieni ubiegłego roku i minimalnie zwiększył swój udział w rynku. Udział ten wzrósł między innymi we Francji (0,2 p.p.), w Wielkiej Brytanii (+0,2 p.p.) i we Włoszech (+0,7 p.p.), przy czym marka w dalszym ciągu koncentrowała się na rozwijaniu rentownej sprzedaży. Największy wkład w wyniki Opla i Vauxhalla miały Combo, Crossland X i Grandland X. Siostrzane marki zyskają również na wprowadzeniu nowej Corsy w drugiej połowie roku.

Udział Peugeota w rynku europejskim jest stabilny. Oprócz cieszących się niesłabnącym powodzeniem SUV‑ów 3008/5008 dobrze rozwija się także nagradzana rodzina 508, czyli nowo wprowadzony 508 SW oraz zajmujący 1. miejsce pod względem popularności we Francji 508 sedan. W pierwszym półroczu Peugeot pobił też swój poprzedni rekord sprzedaży lekkich pojazdów użytkowych.

Marka DS Automobiles kontynuuje zrównoważony wzrost (+1,7% w por. z I poł. 2018 r. oraz +16% w II kw. w por. z II kw. 2018 r.). DS 7 CROSSBACK jest liderem segmentu SUV premium we Francji w pierwszej połowie roku, a DS 3 CROSSBACK, wprowadzony na francuski rynek w maju, już w następnym miesiącu zajął 1. miejsce we francuskim rankingu liczby rejestracji SUV‑ów premium.

Groupe PSA utrzymuje również pozycję lidera w segmencie lekkich pojazdów użytkowych z udziałem w rynku wynoszącym 24,7%.

Bliski Wschód i Afryka: powiększanie bazy produkcyjnej

Groupe PSA odnotowała wzrost udziału na swoich głównych rynkach: Maroko (+4,7 p.p.), Egipt (+3,5 p.p.), Algieria (+2,7 p.p.) i Turcja (+0,5 p.p.). Wpływ na wyniki sprzedaży miało wycofanie się z Iranu oraz spadek na rynku tureckim (-44,8%).

Po uruchomieniu zakładów w Kenitrze w Maroku, Grupa będzie mogła produkować modele spełniające oczekiwania klientów i realizować swoje komercyjne ambicje w regionie.

Chiny i Azja Południowo-Wschodnia: racjonalizacja modelu biznesowego w Chinach

Na kurczącym się chińskim rynku sprzedaż spadła o 62,1%. DS Automobiles utrzymał swój udział w rynku. Grupa wspólnie z partnerami opracowuje plany działań, które pozwolą odpowiedzieć na bieżące wyzwania i obniżyć próg rentowności spółek joint-venture.

Trwa elektryczna ofensywa zakładająca wprowadzenie modeli Peugeot 508L PHEV oraz BEV Peugeot 2008 i DS 3 CROSSBACK w 2020.

Malezyjski hub NAM rozpoczyna właśnie eksport modeli Peugeot 3008 i 5008.

Ameryka Łacińska: wyzwania w Argentynie

Sprzedaż pojazdów Grupy w Ameryce Łacińskiej zmniejszyła się o 29,3%, na co istotny wpływ miały spadki na rynku argentyńskim (-50,3%). Dzięki sukcesom sportowo-użytkowego C4 Cactus oraz ofensywie w segmencie lekkich pojazdów użytkowych udało się natomiast ustabilizować udział w rynku brazylijskim. Pozycja Grupy nie zmieniła się w Chile, a w Meksyku poprawiła się mimo spadków na rynku. Marka Opel zrobiła znaczne postępy w w regionie, zwiększając swój udział w rynku.

Zachęcające trendy mają swoje źródła w sukcesie SUV‑ów oraz ostatnich premierach rynkowych: Citroën C5 Aircross i Peugeot 2008 oraz nowości: Citroën C4, Peugeot Rifter, a wkrótce także DS 3 CROSSBACK. Trwa również ofensywa w segmencie lekkich samochodów dostawczych, który reprezentują wprowadzone niedawno Peugeot Partner, Citroën Berlingo i Opel Combo.

Indie i Kraje Pacyfiku: wzrost sprzedaży o 2,3%

Grupa kontynuuje sukces w Japonii, zwiększając sprzedaż o 16%. Kolejnym ważnym kamieniem milowym dla Groupe PSA była kwietniowa zapowiedź wprowadzenia marki Citroën do Indii i uruchomienie produkcji skrzyń biegów (zakłady w Hosurze) wspólnie z partnerem AVTEC Ltd (CK Birla Group Co.).

Eurazja: przygotowania do powrotu marki Opel

W związku z trendem spadkowym na rynku rosyjskim (-2,4%) udział Groupe PSA w tamtejszym rynku również nieznacznie się zmniejszył – (0,2 p.p.). Grupa wprowadza markę DS Automobiles na Ukrainie, gdzie pierwszy DS Store zostanie otwarty w lipcu. Grupa przygotowuje także powrót marki Opel do Rosji — jako pierwsze, już za kilka miesięcy, będą tam dostępne Zafira Life i Grandland X

Źródłó:PSA