Elektromobilność w Polsce

Dążenie do ograniczenia emisji spalin oraz zużycia paliwa to najważniejsze czynniki powodujące szybki wzrost globalnego rynku pojazdów elektrycznych.

Według badań amerykańskiego przedsiębiorstwa Frost & Sullivan, w ubiegłym roku ogólnoświatowa sprzedaż samochodów elektrycznych po raz pierwszy w historii przekroczyła milion sztuk, osiągając poziom 1,2 mln egzemplarzy. Aż 50% pojazdów napędzanych silnikiem elektrycznym zostało sprzedanych w Chinach, natomiast w Europie kupionych zostało 308 000 nowych samochodów elektrycznych.

W Polsce bardzo ważną rolę w promowaniu elektromobilności odgrywa poziom edukacji i świadomości klientów. Chodzi głównie o zmianę przyzwyczajeń zakupowych. Na polski rynek trafia dużo samochodów importowanych z innych państw Unii Europejskiej. Do zwiększenia świadomości wśród nabywców samochodów przyczyniają się programy taksówek elektrycznych działających w Warszawie oraz Krakowie, a także usługi car sharingu w wielu polskich miastach, z wrocławską wypożyczalnią samochodów elektrycznych VOZILLA na czele.

Ważnym czynnikiem wpływającym na zwiększenie sprzedaży pojazdów elektrycznych jest rozwój infrastruktury do ładowania. Greenway Infrastructure Poland planuje wybudowanie sieci szybkiego ładowania wzdłuż kluczowych korytarzy sieci TEN-T oraz uruchomienie w Polsce niemal 200 swoich stacji. PKN Orlen wdrożył już projekt pilotażowy i niebawem rozpocznie montowanie ładowarek dla samochodów elektrycznych przy swoich stacjach paliw. Pierwsze ładowarki mają pojawić się jeszcze w tym roku. Natomiast Lotos rozpoczął projekt, w ramach którego zbudowanych zostanie 12 stacji na drodze z Warszawy do Gdańska i Gdyni.

Produkcja autobusów elektrycznych przez polskie firmy Solaris i Ursus, zainteresowanie samorządów modernizacją transportu publicznego oraz wprowadzenie programu E-Bus, sprzyjają rozwojowi segmentu autobusów elektrycznych w Polsce. Rządowy projekt E-Bus zakłada rozwój infrastruktury do ładowania elektrycznych samochodów i autobusów, a także pojawienie się w ciągu najbliższych trzech lat na polskich drogach 780 miejskich autobusów elektrycznych.

Polska posiada doskonale wykwalifikowaną kadrę techniczną, odpowiednich specjalistów, stabilne otoczenie gospodarcze i stosunkowo niskie koszty pracy oraz prowadzenia działalności biznesowej. Dlatego wiele zagranicznych firm decyduje się na utworzenie w Polsce swoich baz produkcyjnych. LG Chem, wytwórca akumulatorów litowo-jonowych, wybudował na terenie Polski fabrykę, w której będzie wytwarzać baterie dla wiodących, europejskich producentów motoryzacyjnych.

Rozwojowi elektromobilności w Polsce sprzyjać będzie również uchwalona niedawno Ustawa o elektromobilności, która zakłada, m. in. tworzenie stref czystego transportu, zwolnienie aut elektrycznych z opłat parkingowych i akcyzy, zwolnienie firm i osób świadczących usługi ładowania tych samochodów z koncesji na obrót energią elektryczną.

Źródło: Frost & Sullivan

Wideo

III Międzynarodowe Targi EkoFlota: Innowacje, Ekologia, Mobilność – podsumowanie
The best of Poznań Motor Show 2018
[Genewa Motors Show 2018] Nissan IMx KURO i Nissan LEAF
The best of Geneva International Motor Show 2018
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności