Czy to właściwy moment dla aut elektrycznych lub hybrydowych?

Bardziej niż kiedykolwiek wcześniej rynek flotowy stoi przed wyzwaniem ze względu na ewolucję technologii układów napędowych pod kątem m.in. emisji CO2, opodatkowania oraz potrzebę elastycznych rozwiązań w zakresie mobilności. Z tego względu Fleetcompetence Group przedstawia garść informacji na temat czterech kluczowych rynków: Francji, Włoch, Holandii oraz Niemiec, w oparciu o doświadczenia lokalnych partnerów.

Francja

„Aficar Mobility” – Alain Guillemier

Aktualne wyzwania rynkowe

W 2020 roku zarządzający flotą nadal mają duży wybór ofert w zakresie napędu (diesel, benzyna, hybryda, hybryda plug-in, napęd elektryczny). W perspektywie krótko- i średnioterminowej główne wyzwania zależą od znajomości technologii i jej właściwego wykorzystania, profilu pracowników i skutków podatkowych, które należy wziąć pod uwagę, przy jednoczesnym zachowaniu właściwej równowagi między kosztem TCO (Total Cost of Ownership), a atrakcyjnością pakietów.

Jaka byłaby właściwa strategia do zastosowania w oparciu o obecne wyzwania i dlaczego?

Wiedząc, że opodatkowanie we Francji opiera się na emisji CO2 (dwutlenek węgla), przekształcenie floty z pojazdów z silnikami diesla na auta z jednostkami napędowymi benzynowymi mogłoby spowodować „eksplozję” kosztów. Lepiej być ostrożnym. Unikanie systematycznego przechodzenia z oleju napędowego na benzynę oraz pozostanie przy dieselu w transporcie ciężkim (przy przebiegach ponad 20 tys. km rocznie) pozwoli na uchronienie się od przykrych niespodzianek. Nie jest to jednak odpowiedź na potrzebę ograniczenia przez przedsiębiorstwa wpływu ich floty na środowisko naturalne. Aby to zrobić, muszą one przejść na nowe rodzaje napędu. Obecnie dostępne są trzy główne technologie: hybrydowa, hybrydowa typu plug-in oraz elektryczna. Atrakcyjna w fazie przejściowej wydaje się być zwykła hybryda (tzn. nie dająca się ładować ze źródeł zewnętrznych). Osiąga ona obecnie swoje granice w zakresie zmniejszonego zużycia paliwa. Droższa w zakupie hybryda plug-in oferuje doskonałe rozwiązanie, łącząc w sobie zalety energii cieplnej i elektrycznej.

Jakie są różne czynniki/kluczowe elementy, na których należy się skupić w celu wprowadzenia zmian?

Rozporządzenie homologacyjne WLTP (ang. Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) stanie się administracyjnie i fiskalnie wiążące z dniem 1 marca 2020 r. Wartości emisji CO2 dla nowych pojazdów wzrosną o około 30 proc. Polityka dotycząca floty będzie następnie stopniowo przechodzić na „bardziej zielony” wybór, aby umożliwić połączenie zgodności bardziej ekologicznych z minimalizacją dodatkowych kosztów podatkowych.

Włochy

“GR Advisory” – Mauro Serena

Ogólne aktualne wyzwania rynkowe

Wyraźnie obserwujemy zmiany w prawie nakazujące usunięcie silników diesela z rynku, a dokładniej z dużych miast (Mediolan planuje do tego doprowadzić w 2030 r.), podczas gdy wykazano, że silniki diesela zgodne z normą Euro 6 należą do najbardziej ekologicznych, jakie kiedykolwiek wyprodukowano.

Sytuacja ta przyczyniła się do znacznego obniżenia obecnych i przyszłych wartości rezydualnych samochodów z silnikami wysokoprężnymi i zmusza firmy leasingowe do podejmowania ważnych decyzji na przyszłość, które realizują zróżnicowanymi sposobami. Niektóre firmy leasingowe podniosły ceny samochodów z silnikiem wysokoprężnym nawet o 30 proc., faworyzując auta hybrydowe i udzielając rabatów na pojazdy z silnikami wysokoprężnym klientom, którzy decydują się na wprowadzenie znacznej liczby pojazdów typu HEV (ang. Hybrid Electric Vehicle), PHEV (ang. Plug-in Hybrid Electric Vehicle) i EV (ang. Electric Vehicle). Oferty na samochody użytkowe z silnikiem diesela na okres do 5 lat są niepewne. Ogólnie rzecz ujmując, potrzeba wprowadzenia innowacji w silniku wysokoprężnym i przejścia na inne technologie spowodowała znaczny wzrost opłat za wynajem w ciągu ostatnich dwóch lat.

Jaka byłaby właściwa strategia do zastosowania w oparciu o obecne wyzwania i dlaczego?

Nie ma obecnie konkretnej listy aut flotowych lepszej od innych. Koszt TCO samochodów z silnikiem diesela jest nadal znacznie mniejszy niż w przypadku pojazdów hybrydowych, zwłaszcza dla kierowców pokonujących długie dystanse (np. handlowcy).

Najnowszy raport Aniasy (stowarzyszenia firm leasingowych i wynajmujących) pokazuje, że w 2018 roku we włoskich flotach wzrosła liczba samochodów hybrydowych o 142% proc. (niemal 15 tys.), elektrycznych o 366 proc. (ponad 2500), z czego większość to zasługa „zjawiska Tesli” (1943 szt. Modelu 3 sprzedano we Włoszech – zakupy flotowe i indywidualne – w 2019 r.) co przyczyniło się do zmiany ukierunkowania top managerów, nie wspominając o już ponad 8500 nowych pojazdach zasilanych LPG i LNG, które w lekkich pojazdach użytkowych, w niektórych rejonach, są dogodnym i ekologicznym rozwiązaniem.

W obliczu tych wszystkich zmian, obecnie większość kierowników flot myśli o tym, czym może być dla ich firm „Lista samochodów 2025 roku”, w odniesieniu do trudnych do przewidzenia, przyszłych trendów, ofert firm leasingowych i preferencji kierowców. Ponadto, istnieją pilne bieżące potrzeby, takie jak zakaz wjazdu na obszar dla samochodów z silnikiem diesela. Jest więc ważne, aby strategia ta była poparta przyszłą wizją (samochody ekologiczne, connected – skomunikowane oraz online, autonomiczne i współdzielone), stosowaną w bardzo elastycznym modelu, który obejmuje również wykorzystanie pojazdów hybrydowych i elektrycznych poprzez model Corporate Car Sharing (firmowe współdzielenie samochodu) w celu sforsowania obecnych zakazów, zaoszczędzenia na niektórych trasach i rozpowszechnienia kultury samochodów elektrycznych wśród firmowych użytkowników.

Jakie są różne czynniki/kluczowe elementy, na których należy się skupić w celu wprowadzenia zmian?

Dlaczego włoski rząd nie promował do tej pory ustrukturyzowanego planu motywacyjnego dla samochodów elektrycznych? Jedną z możliwych odpowiedzi na to pytanie można znaleźć, patrząc na wysokość podatków, które zawyżają cenę benzyny i oleju napędowego: co by się stało, gdyby kierowcy kupowali masowo energię elektryczną zamiast paliw?

Obecnie we Włoszech mamy do czynienia z bardzo skromnymi rządowymi zachętami dla kierowców i niskimi ulgami podatkowymi od uzyskanej korzyści w postaci użytkowania samochodu firmowego: tak zwana „ustawa finansowa 2020” nieznacznie obniża ten podatek dla nowych pojazdów od lipca 2020 r. Te o emisji CO2 poniżej 60 g/km obejmie spadek podatku o 1/6 w porównaniu do obecnego poziomu. Bez zmian pozostanie opodatkowanie dla emisji pomiędzy 60 a 160 g CO2/km (zdecydowana większość pojazdów służbowych), natomiast wzrośnie o 1/3 dla emisji pomiędzy 160 a 190 g CO2/km oraz o 2/3, gdy wyniesie ponad 190 g CO2/km.

Kiedy mówimy o pojazdach hybrydowych, mamy na myśli trzy różne technologie, które wymagają innego stopnia dyscypliny ze strony kierowcy: pełna hybryda wymaga tylko odpowiedniego stylu jazdy, podczas gdy plug-in nie może osiągnąć pożądanych rezultatów bez sumiennego użytkowania, w szczególności bez regularnego przeprowadzania wszystkich ładowań niezbędnych do pełnego wykorzystania silnika elektrycznego i uniknięcia wzrostu kosztów i emisji. Pod tym względem Włochy, które w 2018 r. zajęły ostatnie miejsce wśród 9 najlepszych krajów europejskich pod względem liczby stacji ładowania pojazdów elektrycznych (a ten czynnik, wraz z podejściem zwanym „lękiem przed zasięgiem” utrzymywał liczbę elektrycznych pojazdów na szczątkowym poziomie), w 2019 r. odnotowały znaczny wzrost ich liczby. Sieć stale się powiększa.

Holandia

„Molthoff Fleetmanagement” – Jeroen Molthoff

Ogólne aktualne wyzwania rynkowe

Obecnie zapotrzebowanie na pojazdy elektryczne jest wysokie, a na auta napędzane olejem napędowym spada. Głównym tego powodem jest niski podatek od uzyskanych korzyści na samochody elektryczne i zła opinia o dieselach. Zapotrzebowanie na PHEV jest na niskim poziomie. Ma na to wpływ fakt, że PHEV nie są wspierane przez rząd. W 2013 i 2014 roku promowano PHEV, ale zaprzestano tego, gdy stało się jasne, że ludzie w większości przypadków nie jeżdżą samochodami elektrycznymi, tylko PHEV dla najniższego możliwego podatku. Jest on teraz dla PHEV taki sam jak dla samochodów benzynowych i diesla, ale ich cena katalogowa jest wyższa. Jedynym sposobem, w jaki PHEV może być korzystny dla pracownika, jest obliczenie przez pracodawcę niższej ilości paliwa w standardowej kwocie leasingowej polisy samochodowej dla PHEV.

Od 2021 r. podatek dla pojazdów elektrycznych wzrośnie, a różnica między nimi, a klasycznymi napędami będzie niższa. Niemniej jednak spodziewamy się dalszego wzrostu udziału w rynku pojazdów elektrycznych z powodu ich rosnącej użyteczności, rozwijającej się infrastruktury, rosnącego popytu firm na samochody o zerowej emisji spalin oraz ambicji rządu holenderskiego, aby sprzedawać wyłącznie nowe samochody o zerowej emisji do 2030 r. Jednym z największych wyzwań w przyszłości będzie rozwój parkingu dla pojazdów elektrycznych w relacji do rozwoju infrastruktury. Przy obecnym wzroście liczby pojazdów elektrycznych (oraz przejście z gazu ziemnego na energię elektryczną do ogrzewania domu) nieuniknione są głębokie inwestycje w rozwój sieci elektrycznej. Nadal nie jest pewne czy szybki wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną można utrzymać poprzez zwiększenie przepustowości sieci.

Jaka byłaby właściwa strategia do zastosowania w oparciu o obecne wyzwania i dlaczego?

Zrównoważony rozwój stanie się coraz bardziej istotnym elementem społeczeństwa. Coraz częściej firmy będą proszone o ślad węglowy. Ponieważ flota firmy jest częścią tego śladu, ważniejsze będzie zastanowienie się nad strategią zmiany floty na mniej generującą CO2. Szybka wymiana wszystkich samochodów na bezemisyjne w wielu przypadkach nie jest najlepszym sposobem ze względu na wiele czynników, o których powinno się pomyśleć. Na przykład kim są użytkownicy? Czy mamy odpowiednią infrastrukturę? Jakie są koszty?

Bardziej wskazana byłaby łagodniejsza zmiana, w której pracodawca powoli wprowadza samochody elektryczne lub hybrydy typu plug-in. Zaleca się rozpoczęcie przejścia na auta elektryczne pojedynczymi egzemplarzami o stabilnej i ograniczonej liczbie kilometrów dziennie, bez wykorzystywania ich ładowności lub masy holowanej w pełni i które mogą być ładowane regularnie. Po tym etapie liczba hybrydowych samochodów typu plug-in we flocie może zostać organicznie zwiększona. W ten sposób ludzie mogą przyzwyczaić się do poruszania elektrycznym pojazdem. W międzyczasie samochody elektryczne będą coraz lepsze, infrastruktura poprawi się, a więcej osób zmieni auto.

Jakie są różne czynniki/kluczowe elementy, na których należy się skupić w celu wprowadzenia zmian?

Aby skoncentrować się na kluczowych elementach umożliwiających prawidłowe skonfigurowanie przyszłej strategii, głównym posunięciem pozostaje zrozumienie trendu rynkowego, sytuacji „taka jaka jest”, profilu floty i pracowników. Oszacowanie floty jest minimalnym wymogiem, oprócz właściwego zrozumienia ogólnej strategii biznesowej firmy, umożliwiającym prawidłowe narysowanie wskaźników KPI (ang. Key Performance Indicators), pamiętając jednocześnie o głównych zadaniach dla Twoich pracowników, ekologicznych i powiązanych podatków oraz zarządzaniu TCO.

Niemcy

“fleetcompetence Group” – Thilo von Ulmenstein

Ogólne aktualne wyzwania rynkowe

W Niemczech obecnie zakazuje się wjazdu pojazdom z silnikiem diesla w 10 miastach, w tym w stolicy Berlinie i większych miastach: Hamburgu, Frankfurcie, Kolonii i Stuttgarcie. Jednak oprócz Stuttgartu zakazy jazdy dotyczą obecnie tylko poszczególnych ulic w obszarze miasta.

Zakazy poruszania się pojazdów doprowadziły do intensywnych dyskusji, które w ubiegłym roku doprowadziły do opracowania przepisów promujących e-mobilność. Dotyczy to zarówno bezpośrednich dopłat do zakupu lub leasingu tych pojazdów, jak i zmniejszenia o połowę opodatkowania tzw. uzyskanych korzyści:

  • W przypadku samochodów poniżej ceny katalogowej 40 000 euro obowiązuje subwencja w wysokości 6000 euro.
  • W przypadku samochodów o cenie katalogowej powyżej 40 000 euro maksymalna dotacja wzrasta do 5000 euro.

Dotacja ta dotyczy pojazdów elektrycznych, a także hybryd plug-in.

Ponadto od 01.01.2019 r. pracownicy, którzy korzystają z elektrycznego samochodu firmowego wyłącznie do celów prywatnych, muszą płacić podatek w wysokości 1 proc. połowy ceny katalogowej brutto tego pojazdu jako korzyść niepieniężna. Dotyczy to również zryczałtowanej stawki 1 proc. za przejazdy między domem a pierwszym miejscem pracy (0,03 proc. na kilometr).

W tym samym czasie producenci pojazdów zaczęli poszerzać gamę modelową, początkowo koncentrując się na pojazdach hybrydowych. Powinno to również pomóc w uniknięciu grzywien nakładanych przez UE w związku z ustalonym górnym limitem emisji CO2 wynoszącym 95 g/km dla samochodów osobowych. W 2019 r. prawie 100 000 w pełni elektrycznych pojazdów i hybryd plug-in miało swoją pierwszą rejestrację w Niemczech (o 30 proc. więcej niż w poprzednim roku).

Jaka byłaby właściwa strategia do zastosowania w oparciu o obecne wyzwania i dlaczego?

Operatorzy flot samochodowych znajdują się obecnie w stanie skrajnego wstrząsu. Z jednej strony dotyczy to szybko zmieniającej się technologii, a także ogólnych warunków dotyczących zakazów wjazdu pojazdów do miast, dotacji i podatków. Aby utrzymać niskie koszty floty i pozostać atrakcyjnym pracodawcą, firmy muszą intensywnie poradzić sobie z tym problemem i rozpocząć proces niezbędnych zmian.

Jakie są różne czynniki/kluczowe elementy, na których należy się skupić w celu wprowadzenia zmian?

Zdecydowanie zalecamy rozpoczęcie projektu pilotażowego w celu poszerzenia wiedzy na temat ofert rynkowych, a także wzorców prowadzenia i potrzeb infrastrukturalnych. Wymaga to następujących kroków:

  • Zidentyfikuj jednostki biznesowe, które mogą być wykorzystane do pilotażu
  • Przygotuj to ostrożnie
  • Zaangażuj kierowców od samego początku
  • Zbierz wzorce jazdy
  • Analizuj możliwości infrastruktury
  • Przegląd potrzeb biznesowych – czy wszystkie są kluczowe?
  • Wraz z kierowcami wybierz odpowiednie pojazdy

WNIOSKI OGÓLNE

Alain Guillemier
Od diesela, który jest obecnie zakazany w kilku flotach, po 100 proc. elektryczny – wybór rozwiązań technologicznych oferowanych dziś we Francji nigdy nie był tak ważny. Głównym zadaniem dzisiaj dla menedżerów flot jest wybór odpowiedniego pojazdu do właściwego zadania.

Mauro Serena
Dzisiaj, bardziej niż kiedykolwiek, ważne jest utrzymanie racjonalnego i analitycznego podejścia do wspierania wdrażania samochodów hybrydowych/elektrycznych we flocie korporacyjnej. Uważamy, że takie podejście powinno opierać się na szeregu dobrze określonych kroków, biorąc pod uwagę trend rynkowy, ewolucję nowych technologii, fiskalność, profil pracowników, całkowity koszt posiadania i wpływ na środowisko.

Wprowadzenie technologii telematycznych ma kluczowe znaczenie dla pomiaru rzeczywistych wyników w zakresie emisji i całkowitego kosztu posiadania, które możemy dokładnie zmierzyć, gdy pojazdy, również te bardziej ekologiczne, będą online i autonomiczne, co pozwoli nam w końcu pokonać obecne bariery telematyki i zwiększyć wydajność kierowania samochodem.

Jeroen Molthoff
Główną radą w perspektywie krótkoterminowej jest podążanie ścieżką najmniejszego oporu, aby zacząć zastępować samochody z tradycyjnym napędem samochodami typu plug-in i elektrycznymi w przypadkach, gdy prowadzi to do jak najmniejszej liczby praktycznych zastrzeżeń.

W perspektywie długoterminowej najważniejsze pytania będą brzmiały: „Czy przechodzimy na nowe zespoły napędowe?”, „Kiedy i jak zamierzamy wymienić flotę?”. Najlepiej jest obserwować obecną sytuację firmy i jej floty oraz stworzyć strategię opartą na obecnej sytuacji i ustawodawstwie, ogólnej strategii firmy oraz przyszłych zmianach w ustawodawstwie i rozwoju przemysłu samochodowego.

Thilo von Ulmenstein
Percepcja jest kluczem! Pojazdy elektryczne muszą być uwzględniane przez każdego operatora floty podczas planowania strategii średnio- i długoterminowej. Przetestuj pojazdy w jak największym stopniu, aby uzyskać jasny obraz możliwości. Pozwól swoim kierowcom usiąść za kierownicą e-pojazdów – to wszystko jest nowe – a technologii trzeba doświadczyć. Zbuduj wiedzę o e-pojazdach! Zapoznaj się z przykładami użycia pojazdów elektrycznych. Skontaktuj się z producentami samochodów, aby zrozumieć ich strategię dotyczącą tych pojazdów. Zacznij teraz! Oceń potencjał swojej floty. Rozpocznij projekty pilotażowe. Przygotuj porównanie kosztów: ustal właściwy poziom bazowy swojej (napędzanej węglem) floty dzisiaj.

Ogólnie rzecz biorąc, odpowiednia strategia doboru napędu i powiązany z nim WLTP wpłynie nie tylko na całkowity koszt posiadania, ale również na drastyczne zmiany w polityce samochodowej, co oznacza rewizję wszystkich różnych parametrów, a także przegląd potencjalnych kluczowych partnerów umożliwiających każdej firmie wybór elastycznego i zrównoważonego rozwoju strategii floty. Biorąc pod uwagę temat środowiska, konkurencyjność ekonomiczną, podatki i szybko rozwijającą się technologię, brak reakcji oznaczałoby cofanie się. Pójście naprzód oznacza prawidłowe zrozumienie obecnej sytuacji i skupienie się już teraz na kluczowych elementach w celu ulepszenia przyszłej strategii floty.

Źródło: Fleetcompetence Group

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *